kara.jpg
Foto: Kara

Česká značka Kara pochází z Trutnova, kde má zpracování kožešin dlouhou tradici sahající až do 16. století. První továrna zde byla postavena v roce 1955. V 70. letech znali už Karu po celém světě a zákazníci se do Československa pro kožichy rádi vraceli. Vyvážely se do tehdejšího SSSR, Švýcarska, Německa, Velké Británie, USA i Skandinávie. Jako jeden z mála podniků Kara přežila 90. léta, po revoluci ji zachránil od krachu podnikatel Zdeněk Rinth, který v Kaře začínal jako dělník. Značce se dařilo i dlouho po miléniu, značnou část prodeje tvořili i ruští turisté. Češky do Kary chodily pro krátké kožené bundičky v pastelových barvách, které byly okolo roku 2010 nutnou výbavou každé milovnice módy.

6033f75f4f87alg-b-historie-kary.jpg
Foto: Kara

Od roku 2018 se však nad Karou začínala stahovat černá mračna. Svět módy se proměnil, kožešiny začaly být tabu a moderní člověk vyhledával jiné udržitelné alternativy. Firmu od podnikatelů Petra Hendrycha a Zdeňka Rintha společně s Pietrem Filipi odkoupil Michal Mička. Obrat obou podniků byl tehdy nad osmi sty miliony korun, ale zdali byly poslední měsíce výdělečné, je spíše otázkou. Prázdnotou zející pobočky v obchodních centrech tomu rozhodně neodpovídaly. Mička ale Kaře i Pietru věřil a chtěl je přiblížit mladé generaci. Na pomoc si pozval designéra Jana Černého, jemuž se podařilo díky zkušenosti v zahraničí (Louis Vuitton) znovuzrodit už slávu oblíbených bot Prestige. Podnikateli se zdálo, že jde o podobný koncept. Úspěšná česká firma, která ztratila popularitu, změní koncept a začne profitovat.

Jenže není produkt jako produkt. Tenisky se po celém světě i v Čechách těší velké popularitě. Tenisky se sbírají, předprodávají, mají své vlastní instagramové profily, blogy, magazíny. Cílové skupině je navíc zhruba od 15 do 40 let, což je z hlediska marketingu zlatý důl. Stačilo, aby Jan Černý oprášil v minulosti kladně přijatý design, přidal špetku autenticity a zákazníci mohli utrhat ševcům z Prestige ruce. Oproti tomu Kara vyráběla kožené a kožešinové oděvy, které jsou ve světě módy pasé. Samozřejmě, nutno dodat, že ne všechny velké značky se ke kůži otočily zády. Ti, kteří ji však zůstali věrní, jsou značky s velkým jménem, třeba Fendi. Navíc, kožené věci mají být udržitelné, což znamená, že si je pravděpodobně nebudete kupovat každý rok, dokonce ani každých pět let. Kolem kožených věcí nevznikají „cool“ účty a mladá generace pro ně ve svém šatníku nemá místo. Spolupráce s Janem Černým neměla příliš smyl, třešničkou na dortu byla pandemie. Nepomohl ani dobře vedený Instagram, apel na udržitelnost a nové produkty s nadčasový designem jako třeba kalbelka a ledvinka z černé i barevné kůže. Do propagace této limitované edice byli zapojeni čeští influenceři a díky tomu byla rychle vyprodaná.

kara3.jpg
Foto: Kara 

kara2.jpg
Michal Mička, Foto: Kara

kara3.jpg
Jan Černý, Foto: Kara

Do září jsem si myslel, že celá krize může být příležitost. Že to některé oslabí. A firmy se pak budou moci kupovat za nižší ceny. Vždyť jsme se bavili i o nákupu společnosti Blažek,“ řekl pro magazín Forbes Michal Mička, jehož obě společnosti vyhlásily insolvenci. Zdali se Kaře podaří ještě jednou vstát z popela, je otázkou. Možná se najde opět statečný podnikatel, který značce vrátí její slávu. Taková představa je ale spíše utopií.

Reklama