Snídala jste ovesnou kaši, svačila jogurt, obědvala kuřecí maso s rýží, večeřela zeleninový salát s tuňákem, a přesto kila nejdou dolů? Zakopaný pes bude pravděpodobně v energetické náročnosti jednotlivých jídel. Pro úspěšné hubnutí totiž platí jednoduchá rovnice. Energetický výdej musí být větší než příjem, v takovém případě člověk za normálních okolností hubne. (Pokud tomuto procesu nebrání hormony, onemocnění apod.) Pokud se výdej rovná příjmu, váhu si udržuje, a když je příjem větší než výdej, přibírá.

Foto: Shutterstock

Energii vydává tělo téměř na všechno – na procesy v těle, na trávení, na pohyb. Příjem energie je zase zajištěný jídlem. Různé potraviny jsou různě energeticky náročné a různí lidé mají různou energetickou potřebu. Záleží to na pohlaví, výšce, váze, množství tuku a svalové hmoty a samozřejmě i na množství pohybu. Nejsnazší způsob, jak zhubnout, tedy spočívá v hlídání energetického příjmu, k čemuž slouží například aplikace Kalorické tabulky nebo My fitness pal. Na základě vložených údajů aplikace vypočítá přibližný energetický příjem a následně si můžete zapisovat potraviny, u kterých se bude sčítat energetická hodnota.

Příkladem může být žena, jejíž udržovací příjem je 1800 kcal. Aby hubla, musí se dostat do kalorického deficitu, což může znamenat například omezení příjmu o 300 kcal na 1500 kcal. Kalorický deficit by totiž neměl být příliš drastický, aby mohlo tělo nadále normálně a zdravě fungovat. Pokud jde ženě jen o shozená kila, může jíst třeba pouze čokoládu, a přesto hubnout. Když si pohlídá množství. Jenže každému by mělo jít i o zdraví, takže je samozřejmě lepší dávat přednost zdravějším a nutričně vyváženějším potravinám.

Nejenže se po takovém jídle člověk cítí lépe, má více energie apod., ale také bývá energeticky méně náročné. To znamená, že má méně kalorií než zmíněná čokoláda. Navíc po jedné tabulce čokolády, kterou tvoří hlavně cukry, se brzy dostaví hlad. Ve stejné energetické hodnotě si můžete připravit i velký talíř těstovinového salátu s kuřecím masem a zeleninou, který vás zasytí na několik hodin a dodá tělu potřebné látky – bílkoviny, sacharidy, tuky i vitaminy a minerály. Navíc tabulka čokolády v člověku zmizí jako nic, ovšem s několika kily salátu už je to o poznání horší. To samozřejmě neznamená, že když vás přepadne chuť na čokoládu, máte místo toho spořádat několik kilo salátu. Jen je dobré mít přehled o kaloriích i množství. 

100 g čokolády (530 kcal) se pro zajímavost energeticky vyrovná cca:

  • 370 g hrášku
  • 600 g syrových brambor
  • 750 g tresky
  • 3,3 kg ledového salát 
  • 3,8 kg salátové okurky 

Čokoláda versus salát

Čokoláda versus okurky

Čokoláda versus treska

Porovnávání jídel a obsažených kalorií se věnuje také řada instagramových profilů. Ty se snaží poukázat na skutečnost, že je důležité mít o energetické hodnotě potravin alespoň základní povědomí. Třeba jinak velmi zdravé oříšky mají hodně kalorií, protože obsahují velké množství tuku. A i když do jídelníčku patří, tak není žádoucí to s nimi přehánět. 

Čtěte také:

Reklama