Podle Zdravotnického zařízení Ministerstva vnitra je syndrom vyhoření stavem chronického stresu. Nenastává ovšem náhle a zničehonic, ale nastupuje plíživě, což z něj v počátku dělá obtížně odhalitelný problém. Pokud ale víte, na co se máte zaměřit, můžete zakročit včas než zcela vyhoříte. Je také potřeba říci, že vyhoření se nemusí týkat jen práce, ale třeba i role rodiče, potomka, který pečuje o nemocné rodiče apod.

646f331a2b390obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Snížená produktivita
Nadměrné pracovní vytížení, nedostatek energie i motivace jsou faktory, které mohou přispět ke snížení produktivity, což je jeden ze znaků vyhoření. Projevuje se například tím, že se na práci těžko soustředíte, úkoly vám trvají díle než obvykle a jste celkově méně efektivní.

Ztráta zájmu
Dalším znakem může být ztráta zájmu o aktivity a činnosti, které vám dříve dělaly radost. Obtížně hledáte něco, co by vás bavilo a koníčky či setkávání s přáteli se najednou zdají bezvýznamné. S tím souvisí i odmítaní věcí, které byste běžně dělali. Odmítání pozvání od přátel apod.

Reakce neodpovídají situaci
Známe to všichni, někdy zkrátka v určitých situacích nereagujeme adekvátně jejich důležitosti. Pokud se to ale opakuje až příliš často, může jít o znak vyhoření.

Vynechání rutin a sebepečujících rituálů
Zatímco dříve jste brali psa na dlouhé procházky, nyní ho venčíte pár minut před domem. Místo ladění oufitů, které pro vás bylo dříve samozřejmostí, trávíte většinu času v teplácích. Náhlé a razantní změny v každodenních návycích mohou znamenat, že něco není v pořádku.

Roztěkanost a problémy s pamětí
Syndrom vyhoření může ovlivnit schopnost soustředění a také zapamatování si. Můžete být více roztěkaní a zapomínat, co jste zrovna chtěli udělat.

Únava a nespavost
Tyto dva znaky se mohou vyskytovat odděleně nebo mohou jít ruku v ruce. Potíže s usínáním a časté noční buzení může vyústit až ve vážnější problémy s nespavostí.

Emoční vyčerpanost
Absence energie i radosti ze života i pocit, že vás mají nechat všichni na pokoji a nemají po vás nic chtít – tak se projevuje emoční vyčerpanost. Jedna z charakteristik vyhoření. Podle studie z roku 2018 se tento příznak vyskytuje až u 72 % případů.

Mezi další charakteristiky patří ztráta chuti k jídlu, častější nemocnost vlivem oslabení imunitního systému, pocity úzkosti či zlosti apod.

A jak tuto nepříjemnou situaci řešit? Podle magazínu Medical News Today je možné přijmout několik opatření ke zlepšení. Je mezi nimi například psychoterapie, pomáhá také odpočinek od práce, respektive několik dní volna, cvičení či meditace.

Zdroje: Medical News Today, Zdravotnické zařízení Ministerstva vnitra, Self, Healthline, Jama

Čtěte také: