Kyselina listová a folát

Nízká hladina folátu u těhotných žen může vést až ke vzniku vad neurální trubice u vyvíjejícího se plodu. Proto se o nich mluví hlavně ve spojení s těhotenstvím a na jejich dostatek dbají převážně nastávající maminky. Foláty jsou tak trochu převlečená kyselina listová. Jde totiž o její biologicky aktivní formu, kterou může tělo přímo využít (to je vhodné zejména při tzv. MTHFR mutaci). Pokud pro sebe a své miminko chcete jen to nejlepší, poohlédněte se po nejnovější 4. generaci folátu, najdete ji pod názvem Quatrefolic.

Příznivého účinku se dosáhne u žen v reproduktivním věku doplňkový denní příjem folátu v množství 400 µg v době nejméně od jednoho měsíce před početím a do tří měsíců po početí.

Laktobacily

Laktobacily jsou nejčastěji užívaným druhem probiotik, ke kterým se obracíme při trávicích potížích nebo při užívání antibiotik. Trochu překvapivě jsou ale také jednou z látek, u kterých byl prokázán pozitivní účinek na vývoj dítěte. Konkrétně jde o kmen Lactobacillus rhamnosus HN001, o kterém se vyjádřila MUDr. Radka Gregorová, gynekoložka z Lékařského Domu na Praze 7:

Studiemi bylo prokázáno, že užívání L. rhamnosus HN001 v období těhotenství a kojení snižuje riziko rozvoje atopického ekzému až o 44 %. Proto je doporučeno užívání probiotik zejména těhotným a kojícím ženám, které mají vysoké riziko rozvoje atopického ekzému u dítěte a také dětem s vysokým rizikem rozvoje tohoto onemocnění.

Kyseliny DHA a EPA

Pod označením DHA a EPA se skrývají omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které přispívají k rozvoji mozkové kůry, normální funkci srdce a udržení krevního tlaku. Během těhotenství a v prvních měsících je mateřské mléko jediným zdrojem DHA pro miminko, proto musí být strava maminky pestrá, aby obsahovala dostatečné množství pro oba.

A čemu se raději vyhnout?

Kofein

Pozor si dejte rozhodně na kofein. V těhotenství není jeho konzumace striktně zakázaná, ale je dobré si hlídat alespoň množství. Spolu s vlivem na spánek a soustředění má také schopnost zrychlovat tepovou frekvenci, a to jak matky, tak dítěte.

Vitamín A

Přestože je mnoho vitamínů a minerálů, které jsou pro správný vývoj miminka nezbytné, existuje i jeden, se kterým musíme být obezřetné. Je to vitamín A, který může při příliš vysokých dávkách způsobit vrozené vady srdce či končetin. Ideální je tak tento vitamín dodávat ve formě provitamínu beta-karotenu a tělo si jej vezme tolik, kolik potřebuje.

Šalvěj a aloe vera

S bylinkami je to v těhotenství trochu složitější. Než se vrhnete na přípravu čaje, dobře si nastudujte, jestli vám zvolená rostlinka nemůže spíš uškodit. Mezi takové patří například šalvěj, která obsahuje jedovatý thujon. Nebo nadměrné užívání aloe vera způsobuje překrvení pánevních orgánů, čímž může vyvolat spontánní potrat.

A my máme pro vás připravenou soutěž o doplněk stravy VIP MAMI Quattro s obsahem folátu.

Soutěž naleznete zde.

Reklama