V průběhu měsíce listopadu jste mohly na našem magazínu hlasovat ve velké anketě, kterou jsme sestavili ve spolupráci s kanceláří Ombudsmana pro zdraví, abychom napomohli širšímu výzkumu. Zajímalo nás, jak jste spokojeny s lékařskou péčí v ČR, zda vám například vyhovují ordinační hodiny vašeho lékaře nebo způsob, jakým s vámi komunikuje. Jaké jsou výsledky ankety, která probíhala zároveň i na webových stránkách Ombudsmana pro zdaví či mezi členkami Českého svazu žen a v pacientských organizacích sdružených v Alianci žen s rakovinou prsu?
Zhruba 75 procent obyvatel České republiky je obecně s lékařskou péčí v České republice spokojeno, byť s výhradami k nedostatku informací. Potvrdily to výsledky pilotního průzkumu Kanceláře Ombudsmana pro zdraví mezi 1028 respondenty. Celkem 50 procent z nich hodnotí své lékaře jako příjemné, trpělivé a naslouchající. Zároveň však 71 procent připouští, že nemá od lékaře dostatek informací o svém zdravotním stavu. Vysloveně nespokojeno je 16 procent, zatímco pouze 9 procent je velmi spokojeno.
První fáze průzkumu se zaměřila na ženy
Průzkum se ve své pilotní fázi soustředil na ženy, čtenářky internetového ženského magazínu Žena-in, členky Českého svazu žen a pacientských organizací sdružených v Alianci žen s rakovinou prsu. Další fáze se zaměřením nejen na širokou veřejnost a úroveň zdravotní péče komplexně, ale i na zdravotníky, se uskuteční na počátku roku 2015.
Nejvíce dotázaných bylo ve věku mezi 30 a 40 lety (24,5 procent), 40 a 50 lety (21,2 procenta), 50 a 60 lety (20,6 procent). Celkem 29,4 procenta pocházelo z obcí do 5 000 obyvatel a z měst nad 100 tisíc obyvatel – 25,4 procenta.
Nižší ochota, větší zájem
Více informací o svém zdravotním stavu od svých lékařů by uvítalo 71 procent z dotázaných. Celkem 36 procent z nich nedostatek informací přímo vadí. „Přitom zdravotníkům určitě nelze upřít jistou ochotu pacienty dostatečně informovat a pacientům zase vyšší zájem se více dozvědět. Naše šetření svědčí však o tom, že tu stále existuje vzájemné nepochopení či nezkušenost v tom, jak toho dosáhnout. Lékař se zpravidla nezeptá pacienta, zda by chtěl ještě něco vědět a pacient se obává další informace na něm chtít,“ tvrdí MUDr. Martin Jan Stránský. Jen necelých 6 procent respondentů si stěžuje, že lékař na ně nemá dostatek času a je netrpělivý. Více než 4 procenta uvádějí, že je odměřený a vůbec nenaslouchá, co jim říkají. Zhruba dvě procenta lidí pak přiznala, že uvažuje o změně lékaře nebo jej již v poslední době změnila. Další přibližně dvě procenta připouštějí, že sice s lékařem spojena nejsou, ale už si na něj zvykla.
Celkem 89 procent dotázaných je přesvědčeno, že by pacient měl spolurozhodovat o své léčbě. Ve 498 případech pak respondenti dodávají, že hlavní slovo má mít lékař. Pouze 0,5 procenta si myslí, že by pacient do své léčby neměl vůbec mluvit a rozhodovat má pouze lékař jako odborník.
Ordinační doba a malý důraz na preventivní vyšetření
S ordinační dobou svého lékaře vyjádřilo spokojenost 78 procent dotázaných. Celkem 83 procent však uvedlo, že není-li praktický lékař přítomen v běžných ordinačních dobách pro nemoc, před návštěvou se to dozví pouze 16 procent. O změnách v ordinačních hodinách či preventivních prohlídkách by bylo rádo formou sms, telefonu či e-mailu informováno 89 respondentů. Pozoruhodné je, že pouze 22 procent respondentů uvádí, že je jim nabídnuta pravidelná preventivní prohlídka.
Kancelář Ombudsmana pro zdraví je nezávislé centrum pro informace, poradenství a zprostředkování pomoci pacientům a pracujícím ve zdravotnictví. Od 21. října 2014 se na ni mohou lidé obracet zejména v případech, kdy byla porušena jejich práva pacientů, která jsou dána právním řádem ČR, či potřebují-li se poradit, jaká práva (a povinnosti) vůbec v našem zdravotním systému mají. Podnět či dotaz Kanceláří Ombudsmana pro zdraví lze podat prostřednictvím elektronického formuláře na www.ombudsmanprozdravi.cz, zasláním staženého a vyplněného formuláře na e-mailovou adresu ochrance@ombudsmanprozdravi.cz či prostřednictvím vytištěného formuláře zaslaného poštou na adresu Kancelář Ombudsmana pro zdraví, Národní 11, 110 00 Praha 1. |
---|
Podněty Kanceláři Ombudsmana pro zdraví se mohou týkat zejména situací:
- kdy došlo vinou nekoncepčnosti systému či chyby lékaře či zdravotnického personálu ke zhoršení zdravotního stavu pacienta,
- kdy byla člověku neoprávněně odmítnuta lékařské péče,
- kdy bylo s pacientem zacházeno v rozporu s právem na úctu, důstojné zacházení a soukromí,
- kdy byly neoprávněně vybírány poplatky či úhrady za zdravotní péči,
- kdy pacientovi byly zbytečně předepisovány léky s vysokými doplatky,
- kdy řeší pacient problémy s dostupností hrazené péče.
Nový komentář
Komentáře
Je fakt, že neustále řešim kde se dovím jaký doktor je dobrý nebo špatný. Mám malé dítě a určitě ho nechci vzít k necitlivé špatné doktorce, sama mám na to z dětství nepěkné vzpomínky. Vždycky ocením takovéty hodnotící weby, třeba známého lékaře nebo nebo třeba alergologiepraha.cz atd, maj tam těch hodnotících webů víc, v několika kategoriích, což je taky fajn
Nemám moc dobrou zkušenost s doktory, spíše naopak. Snad nejvíc jsem byla spokojená ve Vysokém nad Jizerou, kde mi operovali karpály v Ústavu chirurgie ruky
, pak taky byla báječná moje paní zubařka, ale bohužel té už není.
Eva_Fl — #9Někdy si říkáme, že "Musíme holt spoléhat na pomoc Boží. "
Pentlička — #8A co vám na to řekl váš praktický lékař, pokud jste se s těmi bolestmi svěřila? Právě ten by totiž měl hlavně léčit osteoporózu.
Maria28 — #7Tak třeba by stálo zeptat se v Kanceláři Ombudsmana pro zdraví, zda se vás lékař měl nejpve zeptat, zda chcete jít někam, kde to nění hrazené a zda existuje hrazená varianta.
ToraToraTora — #10 ja jsem si ho tam malem objednala. Furt nekdo chodil a kladl mi otazky a ja jsem byla pod nejakou silenou medikaci a chtelo se mi spat a zbystrila jsem az pri : a neco dalsiho pro vase nabozenstvi udelat muzeme? Tak jsem zjistila, ze jsem odkyvla navstevu kneze.

Eva_Fl — #9 To aby se jeden dal na modlení a namísto lékaře navštívil faráře. Nu což, studovali skoro stejně dlouho.
cicinka — #4 to je vsude stejny. V mistnich nemocnicich nenajdes americkyho lekare, vsechno to jsou Indove a jine tmave tlamy, stravila jsem den na ER a pote 2 dny v nemocnici a dosud neznam diagnozu.
Takze se jen modlim, at se mi to nevrati. 
Mně předepsal ortoped jakési prášky na osteoporózu. Asi po 3 měsících mě začaly nesnesitelně bolet nohy. Ortoped mi předepsal léky proti bolesti a vložky do bot. Pak jsem šla na trhání osmičky a musela jsem kvůli tomu ten lék vysadit a ejhle - nohy přestaly bolet! Neměl by ortoped vědět, že tyhle prášky mají takovéto vedlejší účinky a ne aby mě krmil patákama?
Teď jsem se vrátila z vyšetření od očního lékaře a dopadla jsem jako všichni ostatní - posílá mě ještě na speciální vyšetření ke spřátelené ordinaci, které pojišťovna nehradí, stojí Kč 500,00. Tůdle nůdle.
Zatím si stěžovat nemůžu.
Jak říká naše sousedka o obvoďákovi: Nepomůže,ale ani neublíží
Je to pořád jen o lidech. Většinou semusím pídit sama co by mi tak mohlo být. V jednom případě, jsem obešla čtyři lékaře a stejně jsem to předtím našla na netu.....
A než mi někdo napíše, že jsem magor
Tak vězte, že ty potíže byly trvalé cca 2 roky a řešení v nedohlednu.
jak kde
Mám kliku, lékaři mé rodiny jsou všichni dobří i příjemní. Bez protekce.