Novela školského zákona nařizuje učitelům základních škol, aby napsali hodnocení žáků svých tříd. Má v nich být uvedeno, jak žák na škole pracoval, jaké má nadání a schopnosti a zda má předpoklady k dalšímu studiu. Ministerstvo školství věří, že hodnocení může pomoci posoudit přijímaného žáka i z jiného hlediska – ne pouze dle vysvědčení a přijímacích zkoušek.
A tak učitelé píší a píší, někdo tak poctivě, že vznikne elaborát, někdo jen stručně, pár řádků. Jak má být dokument napsán, jim totiž nebylo řečeno. Dle některých učitelů není problém popsat dítě s výbornými studijními výsledky. Horší je to prý u žáků průměrných. Těžko psát vyloženě kladně o někom, kdo má trojky a čtyřky. Přitom učitelé dětem nechtějí ublížit. A je tu i další faktor, obava z rodičů.
„Napíši pravdu, a pak si rodiče přijdou v lepším případě jen stěžovat,“ uvádí Dana Králová, učitelka ze základní školy v Ústeckém kraji (název místa a školy nechce uvést). Vzhledem k tomu, že nebylo přesně specifikováno, jak hodnotit a zda budou střední školy povinny k dokumentu přihlížet, některé „základky“ se bojí, že se díky objektivním a pravdivým hodnocením jejich žáci na střední školy nedostanou. „Ředitel nám na poradě naznačil, abychom byli v posudcích velmi mírní, mohlo by to poškodit reputaci školy, kdyby bylo přijato na střední školy méně žáků než v dřívějších letech,“ říká Dana Králová.
Nicméně rodičům a dětem hodnocení zatím nevadí. Děti se na ně dokonce těšily. Jenže učitelé si myslí, že na středních školách k posudkům příliš přihlížet nebudou, pokud vůbec. Nemohou posoudit, zda údaje odpovídají skutečnosti, při výběru přijímaných studentů se budou brát v potaz především známky a výsledky přijímacích zkoušek, jak tomu bylo doposud. Navíc školy hodně žádané, kde mají velký převis přihlášek, na to nemají ani čas. Navíc střední školy nemají „manuál“ od Ministerstva školství, jak vlastně s posudky nakládat a čím se řídit při jejich vyhodnocování.
Pamatuji na svá školská léta, kdy jsem posudky obdržela také, jak na střední, tak na vysokou školu. V druhém případě to nebyl ani posudek, spíš vražení kry do Titanicu, aby se co nejrychleji potopil.
Jediné plus oproti minulému režimu je, že se budou posuzovat pouze žáci a ne i jejich rodiče z pohledu jejich názorů politických a kladnému přístupu a angažovanosti k tehdejšímu „demokratickému“ zřízení. A právě díky tomu jsem si tenkrát připadala jako ten Titanic, a také tak dopadla. Známky nehrály žádnou roli, zato rozhodovala neúčast mých rodičů ve volbách. Ale to už je z jiného soudku a jen doufám, že se k tomu už nikdy nevrátíme.
Myslíte, že posudky mohou ovlivnit přijetí žáka na střední školu?
Je vůbec správné je psát?
Co byste dělali, kdybyste s posudkem na své dítě nesouhlasili?
Neměly by se posudky dávat jen na umělecké školy a speciální školy?
Nový komentář
Komentáře
Mojí mamce napsali k přihlášce na vysokou "že není studijní typ" tak jí nevzali.
Přijali jí až další rok, ve druháku otěhotněla se mnou a školu i přesto dokončila.
Brácha je dislektik na 4tou, díky speciální škole úspěšne dokončil základku a teď je na střední. Díky slovnímu hodnocení místo známek prošel, ale hodnotit žáky bez rozdílu, na jakou školu se hlásí, se mi zdá jako holý nesmysl, pro speciálky prosím...tak to ano
Shriley: Jsme kolegyně, u nás se přihlíží v 99% případů pouze k výsledkům zkoušky, protože ve znalostech je při stejných známkách na vysvědčení leckdy propastný rozdíl.
Marusja: Ne, pod kódem se jen zveřejňují výsledky, protože nějaká chytrá hlava (možná to byl inženýr, že paní Marie) vymyslela, že, pokud pan Vomáčka z vývěsky zjistí, že Toníček Procházka se nedostal do školy, mohlo by to být interpretováno jako poškození dobrého jména rodiny Procházkovy.
sahleb: to je normální i tady, jenom o tom lidé neví. Dokonce máš právo si takový "posudek" vyžádat a přečíst, případně s ním vyslovit nesouhlas. Měnila jsem místo několikrát a vždycky se mnou podobný papír šel - a vím z účtárny, že chodí na každého, i kdyby to bylo jen pár řádků.
Aner: oni ale v podstatě přecházejí na jinou školu - měli by se jim vyměnit vyučující a část dětí opravdu přejde jinam. Dávno už nerplatí, že kdo začal osmiletý gympl, musí dochodit ten stejný v každém případě.
babbeta:
Souhlas!!
Nevím, kdo tohle vymyslel
, ale je to pěkná blbina.
Zbytečná práce navíc.
Je to pěkná blbost....každá škola je jiná každý učitel jiný a děti už teprve.....Mám vlastní zkušenost a ne zrovna pěknou....přimaturitě jsem zvracela a i teď po 5 letech z toho 4 na mateřské je mi z toho špatně......Ze základky jsem šla s 5 dvojkama ostatní měli většinou samé jedničky.......spousta z nich tu školu ani nedodělala!! jsem pro aby byla možnost...myslím tím přihlédnutí....k zájmu o obor na který se dotyčný hlásí ..... už samotné přijímačky jsou dost stresující ještě mít něco co ty mladý bude stresovat víc........
mimochodem mám u manžela slíbeno že školní výsledky potomstva nebudeme nijak zvlášť dramatizovat
No jenze ja to za buzeraci vubec nepovazuji. V cizine je normalni, ze se pise vyhodnoceni ci posudek u kazdeho zamestnavatele a to se pak musi predlozit pri zadosti o praci.
Myslim ze je to vyborne. Lhat se nesmi.
paní Marie: a ono tomu pomůže, že někdo někde napíše papír, jo???? Asi ne, řekla bych já. Ktromě toho budu patřit k těm "stěžujícím si" rodičům, protože syn přinesl hodnocení vylioženě nespravedlivé, což pí třídní učitelka před celou třídou vysvětlila následovně:"No když jsi chodil do té poradny, tak ti tam přece nemůžu napsat samé kladné věci!" Nevím, jaký vliv má dysgrafie na to, jestli se syn učí rád nebo jaký má vztah ke kolektivu - to se půjdu VELMI důrazně zeptat.
Divím se, že paní Marie nepíše "demogracie"
anerim:
ninulka: nektera nastavbova studia jsou lehci nez nektere stredni skoly.... Jednicka ne ucilisti muze odpovidat petce na gymplu...
ale psani posudku je strasna neobjektivni blbost... jsou preci zaci, kteri se ve skole moc neprojevuji a pritom jsou nadani. Ten ucitel je nemuze vsechny znat tak dobre.
ninulka: ... máma nedávno vzpomínala na tř. schůzky u mého bráchy, který koncem 70. let byl v 9 třídě. Musím podotknout, že se vždy učil na vyznamenání ... a učitelky říkaly, že by mu doporučily učiliště, že se na studium nehodí ... a dnes? Má VŠ
a vůbec krásné vysvědčení ...
Dcera letos končí učiliště a chystá se na nádstavbové maturitní studium ... a taky měla čtverku z matiky na ZŠ! Nyní ji měla za 2
Nelíbí se mi to, je to takové škatulkování, psaní o ničem ... a nedej Bože, že dítko má za třídní nějakou labilní hysterickou učitelku, která si na někoho zasedne
Ještě mi nejde do hlavy, jak vůbec může uzřít světlo světa takové nařízení, se kterým lidé, kterých se to týká, nesouhlasí a dokonce ani neví, co s tím ...
Je to jen důkaz o nějaké činnosti paní Buzkové?
navia: Přesně tak, jak píšeš. Nejsem spokojená se vším, ale klady podle mého převažují.
JanaVi: Náš většinou do školy "nic nemá". Písemné úkoly mají snad jen z matematiky, jinak v některých předmětech se podle mě moc spoléhá na to, že "jsou to středoškoláci, musejí chtít sami". Mě to moc nevyhovuje, protože si myslím, že v tomto ohledu je dril na základce možná užitečnější, že tady mají až moc velkou volnost. No ale přesto mám pocit, že klady převažují.
paní Marie: co jsi tím chtěla říct? Máš představu že někdo napíše do posudku: Dítě je rváč a grázl, takže ho nevezmou do školy, ve škole budou miliusové a rváči a grázlové se budou flákat po ulici.
navia: Petr bývá o víkendu doma minimálně jedno dopoledne, kdy se snaží udělat vše písemné. To celkem dodržuje. Mívá jen jednodenní turnaje, většinou v sobotu. Ve všední dny se scházejí se spolužáky odpoledne ve škole a hrajou pinčes, stolní fotbal nebo dračí doupě, Magic a jiné stolní hry. A odtud se mu nechce domů. Opravdu je tolik zajímavějších věcí
tak proč trávit čas s těmi nudnými...
JanaVi: Tak u nás byly tři 3
. Doma je docela včas, snad kromě nedělí, kdy 1 za 14 dní chodí domů fakt pozdě, ale to je aktivita, kterou vidím docela ráda, takže mhouřím oči.
) takže to většinou dopadne tak, že chytne zkraje nějakou blbou známku a pak to horko těžko dožene (nebo taky ne, jak se právě ukázalo)
U nás jsou spíš problematické víkendy, spousta akcí, třeba i víkendové výpravy se skautem - odjezd v pátek odpoledne, návrat v neděli navečer. Dnes taky odjíždí a vrátí se až v neděli. A učit se mu moc nechce, (vždyť je tolik zajímavějších věcí
posudky jsou podle mě zastaralá věc z doby kdy se ještě kádrovali rodiče
žáci ukáží co umí při přijímačkách, já bych byla pro aby je dělali úplně všichni a bylo by to spravedlivé
navia:
Starší je v tercii. Zatím stíhá, i se letos začal učit. Teď měl 5 dvojek. Máme jen problém s tím, že má hodně zájmů mimo školu a chodí domů celkem pozdě (trváme na příchodu do 19 mimořádně do 19:30 - jak jste na tom vy?)