Jednou z nejběžnějších snídaní u nás je jogurt. Ať už ovocný, nebo bílý, samotný, nebo s cereáliemi. Taková snídaně je nejen časově nenáročná, levná, ale i zdraví prospěšná. Proč? Na to jsme se zeptali odbornice na zdravou výživu. O jogurtech a cereáliích jsme si popovídali s nutriční terapeutkou Karolinou Hlavatou.

khCo konkrétně je obsaženo v jogurtu, že je tak zdravý, jak se říká?

Jogurt patří mezi zakysané mléčné výrobky, o jejichž pozitivním účinku byli přesvědčeni již naši předkové. Stěžejním technologickým krokem při výrobě zakysaných mléčných výrobků je kysání (fermentace). K fermentaci se používají speciální mikroorganismy (probiotické kultury). Probiotické kultury patří mezi velmi „přátelské“ a jejich význam pro zdraví byl prokázán v mnoha klinických studiích. V průběhu fermentace přemění bakterie mléčného kvašení část obsažené laktózy (mléčného cukru) na kyselinu mléčnou. Kyselina mléčná snižuje pH (zvyšuje kyselost) výrobku, což má řadu výhod (lepší vstřebatelnost vápníku a železa, lepší stravitelnost mléčných výrobků). Při fermentaci současně vznikají další důležité látky – mastné kyseliny s krátkým řetězcem, některé vitaminy, aromatické látky. Uvedené látky jsou rozhodující pro výsledné senzorické i nutriční vlastnosti fermentovaných mléčných výrobků.

Vedle uvedeného jsou jogurty cenným zdrojem kvalitních bílkovin. Z minerálních látek jsou mléčné výrobky cenné zejména pro vysoký obsah vápníku, který se v mléčných produktech nachází ve velmi dobře vstřebatelné formě.

Před jakými konkrétními nemocemi nás „chrání“ jogurt a před jakými cereálie?

Pravidelná konzumace jogurtů přispívá ke správnému složení mikroflóry (s převahou bakterií mléčného kvašení), což významně ovlivňuje zdraví. Správné složení mikroflóry pomáhá chránit střevní sliznici před tvorbou a vstřebáváním toxických látek, zlepšuje zažívání, posiluje imunitní systém a snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

beV souvislosti s celozrnnými cereáliemi je vyzdvihován především zdravotní efekt vlákniny, jejíž příjem bývá často nedostatečný. Celozrnné cereálie obsahují hlavně nerozpustnou vlákninu, v menší míře i vlákninu rozpustnou.

Zdravotní význam nerozpustné vlákniny spočívá v tom, že zvětšuje objem stolice a zlepšuje střevní peristaltiku. Uplatňuje se proto v prevenci zácpy, žaludečních a duodenálních vředů, dráždivého tračníku, hemoroidů a nádorových onemocnění střev. Rozpustná vláknina dobře bobtná, a tím navozuje rychlejší pocit sytosti. Proto sníte i menší množství jídla. Vláknina také zpomaluje trávení a vstřebávání živin. Výsledkem je pokles hladiny krevního cukru a inzulínu, takže nemáme brzy pocit hladu. To má velký význam např. pro diabetiky.

Nebudeme mít po tak lehké snídani, jako je například jogurt s cereáliemi, brzy hlad? Nebudeme pak o to víc jíst během dne?

Důležité je množství a poměr mezi jogurtem a cereáliemi. Pokud sníte dvě lžičky jogurtu a misku cereálií, hlad mít budete. Pokud si dáte kelímek jogurtu, tři lžíce cereálií nebo půl balíčku BeBe Dobré ráno s jogurtem, k tomu kousek ovoce a do kávy nebo čaje mléko, hlad mít zcela jistě nebudete.

bebe

Proč se klade důraz především na zdravou snídani? Proč máme jogurty a cereálie jíst především ráno, a ne například večer?

Není důvod, proč si nedat k večeři jogurt a cereálie. Spíš jde o to, aby to nebylo na úkor pestrosti stravy – ráno, v poledne i večer to samé.

Je důležité snídat hned, jak člověk vstane? Znám mnoho lidí, kteří mají chuť k jídlu třeba až 2–3 hodiny po probuzení.

Snídat se nemusí ihned po probuzení, nicméně se nevyplácí snídani opomíjet. Kdo nesnídá, je méně výkonný a hůře se soustředí.

Je vhodné jíst ovoce a zeleninu už k snídani?

Určitě ano. Podle doporučení bychom měli za den sníst alespoň 500 g zeleniny a ovoce, přičemž tato dávka by měla být rozdělena do pěti porcí. Za porci ovoce se např. považuje i sklenka džusu.

 

Čtěte také...

Zdravá snídaně. Víme, co to je?