O jízdních vlastnostech elektromobilů v zimních podmínkách jsme hovořili s vedoucím instruktorem pro automobily a motocykly centra bezpečné jízdy ÖAMTC Matthäusem Radnerem.

Na jaké zásady bezpečnosti při jízdě elektromobilem by řidiči neměli zapomínat?
Předně by měli mít na paměti, že v zimě může na silnici ležet sníh (smích). Ale teď vážně. Jízda by měla být plynulá, aby se kola neprotáčela. Ideální jízdní režim je ECO, to znamená, že výkon elektromotoru je omezený a rychlostní pedál reaguje jemněji. Auto se obecně rozjíždí pomaleji a stejně tak i zrychluje. Některé elektromobily jako právě Niro EV mají k dispozici režim SNOW, který má podobný efekt a napomáhá nejen při rozjezdu, ale také při akceleraci v zatáčkách. Výhodou elekromobilu Niro Ev je umístění akumulátoru uprostřed pod podlahou, tedy mezi nápravami. Tím je zaručeno ideální rozložení hmotnosti pro optimální jízdní vlastnosti i v náročnějším zasněženém terénu. Takové uspořádání akumulátoru pod podlahou znamená nižší těžiště a příkladné jízdní chování nejen na kluzkých površích.
Znamená to, že elektromobily mají, lidově řečeno, větší „odpich“?
Rozhodně. Právě z toho důvodu by se s elektromobilem mělo zatáčkami projíždět opatrněji oproti vozům se spalovacími motory, mimo jiné i kvůli celkové hmotnosti a pohonu zadních kol. Řidič by měl samozřejmě věnovat pozornost příslušným kontrolkám na palubní desce. Na sněhu a ledu pomáhá také rekuperace. V případě Nira EV ovládá řidič rekuperaci pádly přímo pod volantem. Ta auto okamžitě zpomalí, když řidič sundá nohu z akceleračního pedálu, a zůstane stabilnější v porovnání s klasickým brzděním. Pozor však na volitelnou rekuperaci u některých typů elektromobilů, která může právě na ledu a sněhu auto „vyhodit“ z jízdní dráhy.

Liší se nějak příprava elektromobilu pro jízdu v náročných zimních podmínkách oproti tradičním vozům?
Ano i ne. Součástí elektromobilu by měla být samozřejmě škrabadla na led, rozmrazovací sprej nebo sněhové řetězy. Rozhodně je vhodné vyjíždět na cesty s plně nabitou baterií. Dále se vyplatí dopředu předehřát interiér vozu, a to prostřednictvím ovládání topení pomocí mobilní aplikace. V případě Niro EV je k dispozici také předehřev akumulátoru, čímž se zkracuje nejen čas dobíjení, ale vylepšují se výkonové schopnosti akumulátoru. Pokud se totiž vytápí vnitřek až po rozjetí, více se vybíjí baterie. Jestliže je řidič v elektromobilu sám, je vhodné vyhřívat pouze sedadlo řidiče.
Co dalšího by měli mít řidiči elektrických vozů ještě na paměti?
Obecně je vyhřívání sedadel, volantu a oken ekonomičtější než samotné vyhřívání vzduchu. Okna by měla zůstat zavřená. Samozřejmě by se ale nemělo šetřit na úkor bezpečnosti. Jasný výhled má pochopitelně přednost před zamlženými skly. Pokud jde o samotný akumulátor, tak čím je chladnější, tím se nabíjí pomaleji. Stejně tak je vhodné dobít plnou kapacitu teprve krátce před odjezdem

Jsou nějaká úskalí, která registrujete v souvislosti s využíváním elektromobilů?
Za problematické považuji vyšší pořizovací cenu i vlastní dojezd některých elektromobilu. Mám-li být ale přesný, tak důležitý vlastně není dojezd jako takový, ale spíše samotná dobíjecí infrastruktura. Předpokládám ale, že do budoucna dojde k dalšímu podstatnému zlepšení ve všech ohledech. Elektromobilitu totiž považuji za zásadní řešení, pokud jde o snížení emisí.
Nový komentář
Komentáře
Nejsem si jistá, jak moc velká specifika to má. Jedině snad takové, že nabíjecí stanice pro elektromobily ho nabije zhruba o hodinu déle. Takže jasně, člověk musí počítat s nižší kapacitou baterie. Ale tak to je prostě věc, kterou člověk musí u toho provozu elektromobilu řešit. Na druhou stranu je tam ale o dost levnější provoz. ;-)
S elektromobilem žádné zkušenosti nemám, ale trochu mám strach až se sním budu muset v budoucnu naučit jezdit. Zatím jsem velice spokojená s mým nynějším autem a snažím se ho stále vylepšovat. Nedávno mi bratr k narozeninám koupil zde vyhřívání sedadel, abych měla v zimním období větší pohodlí při jízdě.
To jo. Hlavně třeba i v tom ohledu, že v zimě prostě musíte řešit to, jak moc máte nabito a na jedno nabití dojedete méně. Máme proto v práci nabíjecí stanice pro firmy, kde pravidelně přes noc nabíjíme. Ale stejně si u nás někteří obchoďáci, kteří najezdí fakt hodně a jsou trochu pozadu stěžují na to, že musí pravidelně dobíjet.