Evangelium podle Jidáše
Snad nejsme daleko od pravdy, když řekneme, že o nálezu papyrusového kodexu ze 70. let minulého století ví dnes snad už dnes celý svět. Bezmála sedmnáct století odpočíval v lokalitě Minjá ve středním Egyptě, aby zamotal hlavy vědátorům různých oborů a pochopitelně i laikům. Snad není člověka, který by se nepokusil udělat si na těchto pár řádků sepsaných v koptském dialektu nějaký názor.
Kodex není podvrh
Když vynecháme jeho nespornou historickou hodnotu, nelze opomenout ani jeho obsah.
Řecký originál, který se nedochoval, vznikl pravděpodobně mezi lety
Nalezený kodex pak byl sepsán prokazatelně ve 3. nebo 4. století. Vzhledem k jeho zachovalosti máme k dispozici ohromně cenný dokument, jehož výrazná hodnota je také v tom, že nejde o podvrh z dnešní doby, nebo středověku, na rozdíl od mnohých ostatních apokryfů.
Evangelium nepsal sám Jidáš
Byl tajný
Fakt, že Jidášovo evangelium nebylo určeno veřejnosti a jeho obsah byl tajný, sám o sobě není překvapením, ani záhadou. Bylo to u gnostické literatury obvyklé. Číst ji mohli pouze zasvěcení jednotlivci. Nakonec je to zdůrazněno hned v první větě:
„Tajná zpráva o zjevení, kterou Ježíš řekl v rozhovoru s Jidášem Iškariotským.“ (více zde)
použité foto:www.national-geographic.cz
Čekal Jidáš na svou rehabilitaci stovky let?
Pojďte s námi opustit starosti života dnešního světa. Zapomeňme chvilku na otázky současné krize domácího rozpočtu, školního prospěchu našich dětí i na pracovní povinnosti.
Zacouvejme historií hodně století zpátky a nahlédněme tam, kde se pro mnohé z nás zrodil světový názor i víra samotná.
Zkusme vzít obsah tohoto sdělení jen v úvahu. Tak jako jsme přijali dosud známá evangelia Matouše, Lukáše, Jana i Marka.
Jidáš není v tomto příběhu zrádcem. Ba právě naopak.
Jako jediný plně pochopí podstatu učení svého Mistra a vše, co činí, činí na základě Kristova pověření a s vědomím vlastní oběti.
Poselství je tlumočené formou rozhovoru a jde o úryvek
... S vědomím, že Jidáš vyslovil něco vznešeného, mu Ježíš odpověděl: „Odstup od ostatních a já ti zjevím tajemství této říše. Máš možnost této říše dosáhnout, avšak zažiješ velké utrpení. Jinak musí někdo jiný vykonat tvůj úkol, aby těch dvanáct mohlo být zase sjednoceno se svým bohem,“…... Ježíš jim ale řekl: „Odkud mě znáte? Vpravdě, pravím vám, není mezi vámi žádného, kdo mě pozná!“
Jidáš řekl Ježíšovi: „Já vím, kdo jsi a odkud jsi přišel. Přicházíš z věčné říše Barbelo a já nejsem hoden vyslovit jméno Toho, kdo Tě vyslal.“ Jidáš se ho zeptal: „Kdy mně zjevíš tyto věci a kdy vzejde velkýden světla nad tímto pokolením?“ Když ale toto vyslovil, Ježíš ho opustil.
Vládci (archonty)?“ Ježíš mu odpověděl a řekl: „Pohleď, já [2 řádky chybí], avšak ty se budeš třást, až spatříš Království a všechny jeho obyvatele!“
Když to slyšel, Jidáš se ho zeptal: „K čemu je dobré, že jsem toto všechno přijal a že jsi mě vybral z tohoto pokolení?“ Ježíš odpověděl a řekl: „Staneš se třináctým a budeš proklet příštími generacemi - a přijdeš, abys nad nimi panoval. Až přijdou poslední dny, proklejí tvé povýšení mezi světce.“… dosud žádný člověk neslyšel. Nebot’ věz, že existuje velké nekonečné Království, jehož rozsah nespatřil nikdy ani žádný z andělů, ve kterém přebývá velký nespatřitelný Duch, kterého nikdy neviděl žádný z andělů, a jehož dosud nepochopila žádná myšlenka srdce ani Ho dosud nikdy nenazvali jménem....
nezkažený rod podle vůle Ducha, tak aby jejich počet činil pět na jednoho. Dvanáct světů dvanácti souhvězdí vytvořilo základnu pro svého Otce se šesti nebesy pro každý svět, tak že existuje 72 nebí pro 72 souhvězdí a pro každé z nich pět úrovní, což činí dohromady 360 nebes [...]. A objevil se světelný mrak a řekl: „Stvoř anděla coby méhoslužebníka!“ A z onoho světelného mraku se zjevil velkolepý anděl, který ozářil božskou Nesmrtelnost. Skrze něj povstali z dalšího mraku světla čtyři další andělé, kteří se stali strážci toho nebeského Věčného. … pokřtěni v tvém jménu?“ Ježíš řekl: „V pravdě, říkám ti, tento křest v mém jménu [chybí 9 řádků] V pravdě, říkám ti, Jidáši, ti, kteří přinášejí oběti Saklasovi [...] bůh [3 řádky chybí]
budou [chybí 5 řádek] v mém jménu a bude [...] tvá hvězda nad třináctým aionem.“ Potom se Ježíš zasmál. Jidáš se zeptal: „Mistře, proč se nám vysmíváš?“ Ježíš odpověděl: „Nesměji se vám, nýbrž omylu hvězd (planet), protože těchto šest hvězd (planet) se otáčí stále dokola v boji se svými pěti nepřáteli, a ti všichni budou spolu s tvory, kterým dávají povstat, umírat.“
Avšak ty je všechny překonáš. Pro tebe bude obětovat ten člověk, který mě obléká.
hvězda se objevila zářící a tvé srdce [...]…
… [chybí 2 řádky] velké pokolení Adamovo nad nebesa, zemi a anděly, neboť ono pokolení, které pochází z království Nesmrtelnosti, existuje věčně.
pohled’ na mrak a světlo v něm a na hvězdy, které ho obklopují. Hvězda, která je na jejich pouti vede, je tvojí hvězdou.“
Ti, kteří stáli na zemi, slyšeli hlas, který vycházel z mraku a říkal [...] vznešení pokolení |
Text vám předkládáme tak, jak zní jeho co nejdoslovnější překlad. Tedy včetně poznámek o chybějícím textu. Papyrus s evangeliem byl přepraven do Káhiry, kde se stane součástí expozice Koptského muzea.
Je až zarážející a mrzutou náhodou, že místy jsou nedochované pasáže právě ty, které by nás nejvíce zajímaly.
Zatímco z pohledu křesťanské církve je podle vyjádření jejích zástupců tento dokument pouhým náboženským románem a nemíní svůj pohled na postavu Jidáše měnit ani na základě textu kodexu, pro řadu lidí je důvodem k mnoha otázkám.
Co je míněno světelným mrakem, ze kterého a do kterého lze vstoupit a který dokonce mluví?
Věděl Ježíš skutečně něco víc o nesmrtelnosti lidského vědomí?
Proč o sobě říká, že není tím, za koho jej mají?
Jak rozumět Kristově zmínce o omylu hvězd?
Co je to za společnost, o které Ježíš hovoří a která má být jakousi vyvolenou civilizací, za kterou Ježíš tak často odchází? „Jiné, velké svaté pokolení“?
A co je míněno Královstvím, které dosud nikdo neviděl, ani nad ním nepřemýšlel, ani ho nepojmenoval?
Jak to, že jedna část lidstva dostává život jako půjčku a druhá jako dar?
Co je míněno světy, z nichž každý má své vlastní nebe?
Co mínil autor tvrzením, že ti, kdo křtí ve jménu Krista, jsou poslové omylu?
Kam odchází Jidáš na konci?
A proč se vrací, aby řekl to, na čem se možná s Kristem dohodl, a poté jej vydává?
Proč TAM jednoduše neodešli spolu?
Když se nad tím zamyslíme, tak v nějaké formě své existence tady Ježíš skutečně zůstal.
Co by pro vás znamenalo, kdybyste na tyto a ještě jistě další otázky dostali odpovědi? Na co byste se zeptali Krista či Boha, kdyby to bylo možné?
Nový komentář
Komentáře
shb:
michaela.kudlackova: tak jsem si doma ještě početla i ten link co dole v debatě byl- velmi zajímavé :o) S tím starým zákonem souhlasím- jako, že je zajímavější, a jsem toho názoru, že když už být věřící (kdybych byla) tak starý zákon, tóra a tyhle židovský knihy, ve kterých je takové množství moudra, že snad ani korán není tak dokonalej- můj názor :o)
cristy.crow: to byla legrace :o)- to peklo a ráj :o) já na to nevěřím, já mám jiný pohled na svět, postavený na energiích a všechnu- říkám tomu všechno nebo všehomíro, ale to nebudu rozebírat teď a tady :o)
cristy.crow: lukas.cejka: Proto je z Bible zajímavější starý zákon. Myslím ale, že celá tato kniha knih, je neobjektivní, tendenční záležitostí, směřující k jedinému cíli. Přesně k tomu, co zmiňuje cristy.crow. Hlavně nedat prostor k vytvoření vlastního názoru. Člověk myslící vlastní hlavou, je neposlušný a nebezpečný...přístup k informacím zavání svobodou. Ovce si pobíhají bez ohrady a okusují co se jim zlíbí...
lukas.cejka: to je vlastně pravda. Dej lidem na výběr a začnou nedej bože myslet.
cristy.crow: protoze by to stejne nikdo necet a jen by to lidi matlo, nejvetsi chyba je umoznit lidem vyber
grizzly: Mně by spíš zajímalo, PROČ bylo z původních X evangelií použito ve finále jen pár. Chm ?
shb: lukas.cejka: vy dva jakožto pohani těžko nějaké peklo nebo nebe máte.
Takže se můžete jedině někde sloučit v nekonečné rotaci vesmírné energie.. a teď si jdu uplivnout.
ještě jsem tu naskok
oba příspěvky
grizzly
Jidáš je mrtev, dlouho. Ježíš pravděpodobně také. Nauky židovské sekty zvané ta Cesta překroutila Katolická a vlastně všechny církve. Tak o co jde? Gnostikové byli tak trochu intelektuální skupinou zabývající se neskutečnem. Možná Jidášovo evangelium je pouze beletrie či filosofická polemika (u nich to bylo běžné). Podobně jako dialogy o matematice v dnešní době (krásná kniha o logice).
A na co bych se zeptal jedno slovo Proč??
Příjde Kohn do nebe. Svatý petr ho provází po nebi, docela příjemé, každý se baví čím chce. Až přijdou k veliké zdi a Kohn se ptá co je za tou zdí, ale tam jsou křesťané, ale pst oni si myslí, že jsou tady sami.
shb: mej se
kareta: lukas: musím končit pá
jedu na sabath
kareta: jasne,casu budes it dost, vsak budes na vecnosti
lukas.cejka: shb: já si počkám
kareta:
na mě né no
kareta: v pekle? tak to jen na shb
shb: to teda je jiste, zeptej se na to Posvatne kongregace pro nauku viry
lukas.cejka: shb: se na vás těším
to není jisté
tímhle se to přece nezaručuje, to se hodnotí jinak- a na to jsem narážela
shb: jsem konzervativni republikan katolickeho vyznani - ti jdou po smrti rovnou do nebe