TěhotenstvíOdkládáte těhotenství na neurčito? Nechcete si „zkazit“ postavu? Bojíte se, že co přiberete, budete po porodu jen těžko shazovat? V těhotenství nejíme za dva, ale dvakrát tak zdravě!

Stop tuku a cholesterolu

Pozor si dávejte především na takzvané skryté tuky, které jsou zastoupené v mase, mléce, mléčných výrobcích, šlehačce nebo majonéze.

Přednost proto dávejte rostlinným tukům slunečnicovým nebo olivovým, dopřejte si místo uzeného nebo bůčku bílá a libová masa, zrušte maštění příloh – brambor, rýže i těstovin.

Stop cukru

TěhotenstvíCukr je jen a jen zdrojem energie a jeho zvýšená spotřeba vede k obezitě a cukrovce, na to myslete pokaždé, když saháte po cukřence. Zrušte také slazené nápoje a sladkosti, a když už to nemůžete vydržet, dejte si malý kousek čokolády.

Vhodnější jsou cukry složené, které jsou zároveň zdrojem vlákniny – tedy obilniny, luštěniny, brambory, ovoce, zelenina. Takový nanuk nebo dortík z cukrárny odnaproti mrkev určitě nenahradí, ale zase za ta kila, která nenaberete – to přece stojí za to mlsání si odpustit.

Stop soli

Většina potravin obsahuje soli. Některé více, jiné pranepatrně. A doslova přebytek je jí v uzeninách všeho druhu.

Před dosolením jídla je nejdříve ochutnejte, pak ho teprve dochuťte, ale pozor, vůbec ne solí, ale bylinami. Za ten nezvýšený krevní tlak to přece stojí!

Hodně bílkovin

TěhotenstvíDenně si dopřejte dostatečné množství bílkovinných potravin, důležité je to proto, že bílkoviny slouží k výstavbě buněk a tkání plodu.

Přednost dejte druhům s nižší dávkou tuků, tedy drůbeži, rybám, vejcím, nízkotučným mléčným výrobkům, tvarohu, luštěninám i ořechům.

Hodně tekutin

Pijte dostatečné množství tekutin. Požadavek vypít alespoň 2 litry denně platí i v těhotenství. Dostatečné množství tekutin je důležité proto, že udržuje ledviny v dobrém stavu a zabraňuje zácpě.

K nejvhodnějším patří čistá voda, minerální vody s hořčíkem, bylinné čaje, ovocné šťávy, koktejly z čerstvého ovoce s mlékem. Nevhodné jsou nápoje s vysokým obsahem cukru, černý čaj, silná káva a alkoholové nápoje.

Těhotenské chutě

To je naprostá samozřejmost, že těhotné ženy mají každou chvilku chuť na něco jiného, zbaštit sklenici okurek a k tomu tabulku čokolády není žádnou výjimkou.

Je obvyklé, že i žena správně se stravující dostane náhle chuť na nezvyklou stravu. Je to přirozená potřeba rozmanitosti stravy. Je možné samozřejmě dopřát svým chutím, ale v rozumných mezích s tím, že zcela jistě vyloučíte škodliviny – alkohol a cigarety.

Chutě pominou velice brzy, když jim vyhovíme. Poslouchejte ale sama sebe, zkoumejte, na co máte chuť, a vychutnejte si každé sousto. Tělo přesně ví, co kdy potřebujete. Ale všeho s mírou a nejlépe od každého trošku.

Tělesná váha v těhotenství

K těhotenství patří i nabraná kila, která mohou některým ženám působit starosti. Průměrný váhový přírůstek během vašeho těhotenství by měl být kolem 12 kg.

Jistě, některá maminka přibere právě tolik, jiná si může připadat jako kulička, když váha nekompromisně ukazuje už 20 kg navíc.

Samozřejmě že při hodnocení celkového váhového přírůstku je nutné brát v úvahu několik hledisek, mezi která patří výška, struktura kostí a výživa před početím potomka a v některých případech jde vyšší váhový přírůstek na vrub zadržování tekutin v organismu. Většinou hubené maminky přiberou o něco více, asi 13 až 16 kg, maminky s normální hmotností 11 až 14 kg a maminky baculky mnohdy jen 7 až 11 kg.

Zdroj: www.9mesicu.cz

Máte v těhotenství také nejrůznější chutě? Na co nejvíc? Dokážete si odepřít v těhotenství sladkosti?