Zdroj: Shutterstock

Mudr. Jan Vojáček k tomu dodává: „Téměř všechny chronické nemoci jsou spojovány s vlivem stresu. Nemůže za to stres jako takový, ale to, že  lidé ztrácí přirozenou schopnost se na stres adaptovat. Významně k tomu přispívá i velmi často přítomný deficit důležitých mikronutrientů, minerálů. Jsou to spojené nádoby. Větší porce stresu, vyžaduje větší přísun těchto důležitých látek a čím je jich v organismu méně, tím větší daň si stres vybere. Ukazuje se, že právě deficit minerálů významně redukuje odolnost vůči stresu a přispává k jeho negativnímu působení na organismus.
 
Minerály a stopové prvky je velmi důležité pravidelně organismu nabídnout v co nejpřirozenější formě. Touto přirozenou formou může být kvalitní sůl a také kvalitní voda, jakou představuje například lázeňský pramen Bílinská kyselka. Je to dar přírody pro nás. Dar, který přispívá k větší odolnosti organismu a kompenzaci stresu, který na nás působí negativně. Je jen na nás, zda takového daru využijeme ve svůj prospěch. Skvělým tipem může být také Vincentka či minerální voda Hanácká kyselka.
 
Více než tři čtvrtě milionu Čechů vyráží každoročně autem na dovolenou. Nejčastější cílovou destinací je Chorvatsko s průměrnou dobou dojezdu cca 8 -10 hod. Jak se připravit na cestu, abychom zmírnili stres z dlouhé jízdy a jeho dopady na naše psychické i fyzické zdraví?
 

  • Mnoho lidí těsně před dovolenou dohání pracovní resty, nakupuje poslední nezbytnosti a do pozdních nočních hodin balí, namísto toho, aby si před cestou pořádně odpočinuli. Pokud se v tomto sdělení poznáváte, zkuste to tentokrát jinak a zaměřte se na snížení hladiny stresu alespoň týden před cestou. Více relaxujte, odpočívejte a snažte se prodloužit o jednu až dvě hodiny vaši průměrnou dobu spánku. Cestu si užijete ve větší psychické i fyzické pohodě.
     
  • Víte, že maximální doba nepřetržitého řízení by neměla v běžném provozu přesáhnout čtyři hodiny? Nesnažte se trhnout rekord z loňského roku obzvlášť, když cestujete se svými nejbližšími. Zkuste se podívat, co zajímavého můžete cestou vidět a kde strávit povinnou přestávku k odpočinku aktivně. S malými dětmi si naplánujte kratší přestávku každé 2 hodiny a po čtyřech hodinách si dopřejte delší zastávku.
     
  • Budete-li i přes veškerá opatření po cestě bojovat s únavou, vyhněte se energy drinkům a přeslazeným limonádám. Dopřejte si raději čerstvé ovoce, čistý hroznový cukr v rozpustných tabletkách a místo kávy si dejte zelený čaj, jehož povzbuzující účinek je dlouhodobější a vyprchává z těla pomaleji než káva.
                                                                                                         
  • Na cestách dbejte na dodržování zvýšeného pitného režimu. Pít byste měli něco více, podobně jako při sportu nebo zvýšené tělesné zátěži, což je u dospělého člověka zhruba 35-40 ml na 1kg tělesné hmotnosti.
     
  • Namísto klasických řízků s chlebem si připravte občerstvení, které zbytečně nezatíží váš trávící systém. Vyhnete se tak klasické „poobědové“ únavě. Ideální a lehkou svačinkou mohou být celozrnné sendviče s přírodním drůbežím masem nebo mozzarellou, doplněné velkým množstvím zeleniny. Vyhněte se cukrovinkám, slaným krekrům a dalším průmyslově vyráběným potravinám, které zbytečně zatěžují váš organismus.
     
  • Trpíte-li na otoky dolních končetin, určitě byste neměli vynechávat přestávky a dopřát svému tělu alespoň krátké protažení, ideálně každé 2 hodiny. Žilní trombóza neohrožuje pouze cestující letadlem, ale všechny, kdo delší dobu sedí bez možnosti pohybu. Účinnou prevencí může být kromě léčiv s kyselinou acetylsalicovou použití přírodních bylinných preparátů z břízy, kopřivy, ginkga, šípku, lípy apod.
Reklama