Foto: Shutterstock
„Můj dědeček každé ráno, rok, co rok, vstal, otevřel na sebe okno a cvičil. Nevynechal ani koupání v ledové vodě a vedl k tomu i svoje děti i vnoučata. Říkal, že je to jediná cesta k opravdu železnému zdraví. Otužování a slivovice,
“ říká Klára, milovnice každodenního ledového sprchování.
Otužování má zkrátka jen a jen dobrou pověst a prospívá všem, bez ohledu na věk či pohlaví. Jediné, co musí člověk zohlednit, je jeho zdravotní stav a základní otužilecká pravidla.
Milovníci této ledové zábavy se shodují na tom, že kromě posílení imunity a faktu, že se jim nemoci vyhýbají obloukem, otužování také bojuje proti alergiím a astma, vředovým chorobám, hypertenzi, celulitidě, ale dokonce i psychickým poruchám. Díky otužování nebude trpět na ledové nohy, nebudete se klepat zimou ani doma, ani uprostřed léta a pokud by na vás přeci jen nějaký bacil skočil, máte jistotu, že se jej velmi rychle také zbavíte a průběh nemoci nebude nijak extrémní.

Zásady správného otužování

  • Otužování je vhodné pro všechny zdravé lidi bez ohledu na věk.
  • Kdo má zdravotní indispozice, měl by se poradit se svým lékařem.
  • Do otužování by se nikdo neměl hrnout po hlavě. Je třeba si postupně zvykat.
  • S otužováním je nejlépe začít od útlého věku a věnovat se mu celoživotně.
  • Otužovat se můžete nejlépe denně (účinky otužování se dostavují zhruba po čtyřech týdnech).
  • Není vhodné otužovat se ihned po sportovním výkonu, kdy je tělo zpocené a „uřícené“.
  • Během otužování si nenamáčejte hlavu. Ochlazení by tak přišlo výrazně rychleji.
  • Domácí otužováni by mělo probírat ráno, a to v rozmezí 1-5 minut, dle vašich zkušeností.
  • Po otužování se řádně utřete, čímž zároveň promasírujete celé tělo a prokrvíte organismus.

Domácí otužování

Správní otužilci skáčou do ledové řeky po celý rok. V tuto chvíli, kdy jsme téměř všichni doma, je ideální prostor na to, začít se otužovat ve sprše.
Připravte se na jednoduchý, leč tělo startující, proces. Svlékněte se nejprve do spodního prádla a zacvičte si, protáhněte a prodýchejte tělo u otevřeného okna. Pak skočte do sprchy (nebo vany) a pusťte na sebe nejprve vlažnou vodu. Vodou pouštějte postupně a začněte od nohou a postupujte směrem ke krku. Pak ubírejte na teplotě a zkuste přejít až na úplně studenou teplotu. Ze začátku bohatě postačí, když toto otužování vydržíte pár vteřin a každý den přidáte pár nádechů a výdechů navíc. Pravidelným otužováním se brzy dostanete na minutu, a nakonec klidně i na minut pět.
Po sprchování se řádně osušte a klidně na závěr přidejte pár zahřívacích cviků (dřepy, skoky na místě…) a oblékněte se do suchého oblečení. Váš den může začít.

Wim Hofova metoda

Pokud se o otužování jako takové zajímáte, jistě jste už zaslechli jméno Wim Hof. Pokud ne, seznamte se: tento šedesátiletý muž se přezdívá také Ice Man, pochází z Nizozemska a vynalez metodu nesoucí jeho jméno. Jedná se o cvičení, během kterého se v několika fázích dostanete do extrémně ledových podmínek. 
Extrémní podmínky jsou pro Wim Hofa velkým koníčkem. Pro vaši zajímavost, tento muž má následující rekordy:

  • Ledová lázeň v délce 1 hodiny a 52 minut
  • Na jeden nádech zvládnul uplavat více než 60 metrů pod ledem
  • Výšlap do 7 000 m. n. m. Mount Everest, a to bez kyslíkové bomby v letním oblečení
  • Maratón za polárním kruhem v letním oblečení

Nebojte, nemusíte se hned svlékat a skákat do ledu. Jeho metoda je také skvělým prostředkem, jak zlepšit imunitu a je bojem proti zánětům v těle. Jedná se o speciální dýchací techniky.

Více o metodě Wim Hof najdete zde:

Také si přečtěte:

Reklama