Co je kolagen?

Kolagen je nejhojnějším proteinem ve vašem těle. Je jedinečný na rozdíl od jiných proteinů v tom, že obsahuje hojnost tří aminokyselin: glycinu, prolinu a hydroxyprolinu. Tyto aminokyseliny se často opakují v celkové sekvenci kolagenu a skládají se do trojitě spirálové struktury, aby poskytly nerozpustný vláknitý protein, který poskytuje strukturální podporu pro pojivové tkáně vašeho těla, včetně kostí, kůže, chrupavky, vazů a šlach.

Je také zastoupen v krevních cévách, střevech, rohovkách a dentinu v zubech. Název kolagen ve skutečnosti pochází z řeckého slova „k?la“, což znamená lepidlo. Bez strukturální podpory kolagenu se tyto tkáně stávají křehkými. Produkce kolagenu klesá s věkem a expozicí faktorů životního stylu, jako je kouření a UV záření. Kromě těchto faktorů může špatná výživa přispět k nedostatku živin nezbytných pro produkci kolagenu.

Kolagenové proteinové doplňky

Ačkoli se kolagen již dlouho používá v aktuálních kosmetických aplikacích, jako jsou pleťové vody, pleťové krémy a prášky, jedlé a pitné aplikace - zejména proteinové prášky - se stávají populárními prostředky pro doplnění kolagenu.

Práškové formy kolagenu pochází z pojivových tkání krav, prasat, kuřat a ryb. Často procházejí procesem hydrolýzy, chemickou reakcí, která štěpí kolagen na menší kousky nazývané peptidy, což umožňuje snadné trávení a rychlou absorpci. Když je denaturován teplem, kolagen vytváří želatinu, což je běžná potravinová složka, která se nachází v želatinových dezertech, gumových bonbónech, zmrzlinách a jogurtech.

Většina výzkumu zkoumajícího účinky kolagenu na zdraví kůže a další přínosy pro zdraví používá kolagenové bílkovinové doplňky.

Některé studie prokázaly, že konzumace 2,5–10 gramů denně po dobu 8-24 týdnů může zvýšit pružnost pokožky, hydrataci a hustotu kolagenu v pokožce. Předběžné studie navíc naznačují, že při hojení ran mohou být užitečné také doplňky s obsahem kolagenu. *1

Více než zdraví kůže

Jako složka strukturálních tkání vašeho těla má kolagen potenciál pro několik zdravotních výhod.
Například jedna studie zjistila, že doplnění 5 gramů kolagenového proteinu denně po dobu jednoho roku ve srovnání s placebem významně zvýšilo denzitu kostního minerálu jak v bederní páteři, tak ve femorálním krku postmenopauzálních žen s poklesem hustoty minerálů v kostech související s věkem. *2

Další studie zkoumala účinky doplňování 15 gramů kolagenového proteinu v kombinaci s tréninkem odolnosti po dobu 12 týdnů na složení těla u starších mužů se sarkopenií, což je stav charakterizovaný ztrátou svalové hmoty. Zatímco obě skupiny měly významné zisky ve svalové hmotě a síle a snížené hmotnosti tuků, u těch, které doplňovaly kolagenový protein, se dosáhlo lepších výsledků. Tento rozdíl však mohl být přičítán příjmu proteinu po cvičení s odolností, o kterém je známo, že zvyšuje syntézu svalových proteinů. *3

Pro podporu potenciálních výhod kolagenu pro růst a sílu svalů jsou však nezbytné další randomizované klinicky kontrolované studie, zejména ve srovnání s jinými proteiny, jako jsou mléčné proteiny, syrovátka a kasein.
Další výzkum ukázal, že suplementace kolagenu může být užitečná pro zlepšení příznaků osteoartrózy, zmírnění bolesti kloubů a podporu zdraví srdce. *4,5

Výhled růstu trhu

Očekává se, že doplňky a sportovní výživa s obsahem kolagenu povedou k nárůstu v nadcházejících letech. Tyčinky a práškové koncentráty jsou nejčastější a nejoblíbenější formou pro použití kolagenu ve výrobcích sportovní výživy.
Kolagen je tím jedinečně umístěn na trhu tak, aby uspokojil poptávku po zdravém stárnutí, které stále zvyšuje zájem o doplňky výživy pro zdraví kůže, kloubů a kostí.

Očekává se, že jako častá složka cukrářských výrobků, jako jsou marshmallows, gumové bonbóny a ovocné svačiny, zůstane kolagen ze želatiny funkční složkou potravin. Je také bohatě využíván v mlékárenském průmyslu pro výrobu jogurtů, zmrzliny, sýrů a speciálních dezertů.

Předpokládá se, že růst počtu veganských a rostlinných spotřebitelů spolu s kulturními omezeními mírně zbrzdí boom kolagenového trhu.

Sečteno a podtrženo

Kolagen je strukturální protein, který umožňuje soudržnost, elasticitu a regeneraci pojivových tkání, včetně kůže, chrupavky, vazů a kostí.

Některé studie prokázaly několik výhod s doplňováním kolagenu pro zdraví kostí, svalovou hmotu a bolest kloubů. Očekává se, že poptávka po kolagenu poroste s pokračujícím výzkumem, který odhalí aplikace a přínosy kolagenu, zejména pro zdraví kůže a zdravé stárnutí.

Reference:
Volně přeloženo a upraveno z https://knowledge.ulprospector.com/
1. Choi FD, Sung CT, Juhasz ML, Mesinkovsk NA. Doplnění orálního kolagenu: Systematický přehled dermatologických aplikací. J Drugs Dermatol. 2019; 18 (1): 9-16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30681787
2 .Konig D, Oesser S, Scharla S, Zdzieblik D, Gollhofer A. Specifické kolagenové peptidy zlepšují kostní minerální denzitu a kostní markery u postmenopauzálních žen - randomizovaná kontrolovaná studie. Živiny. 2018; 10 (1): 97. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793325/
3. Zdzieblik D, Oesser S, Baumstark MW, Gollhofer A, Konig D. Doplnění kolagenového peptidu v kombinaci s posilovacím tréninkem zlepšuje složení těla a zvyšuje svalovou sílu u starších sarkopenických mužů: randomizovaná kontrolovaná studie. Br J Nutr. 2015; 114 (8): 1237-1245. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/
4. Garcia-Coronado JM, Martinez-Olvera L., Elizondo-Omana RE, et al. Účinek suplementace kolagenu na symptomy osteoartrózy: metaanalýza randomizovaných placebem kontrolovaných studií. Int Orthop. 2019; 43 (3): 531-538. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30368550
5. Tomosugi N, Yamamoto S, Takeuchi M. et al. Vliv kolagenového tripeptidu na aterosklerózu u zdravých lidí. J Atheroscler Thromb. 2017; 24 (5): 530-538. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5429168/

Reklama