O víkendu „oficiálně“ začalo jaro, a i když venku to zatím může vypadat jakkoliv, postupně se nám ukáže v celé své kráse. Dny se prodlužují, více se ukazuje sluníčko, začínají rašit první květy a ptáci příchod jara vítají nadšeným štěbetáním. A my pro změnu odkládáme teplé kabáty a silné svetry. Možná s obavami, že silné svetry skrývaly nějaký ten kilogram navíc. Možná jsme během zimného „lenošení“ nahromadili více „zásob“, než by se nám v jarním oblečení líbilo.

 

Psychika na jaře

Dlouhé zimní období negativně ovlivňuje psychiku mnoha lidí. Jaro je období, kdy se náš organismus probouzí z tohoto zimního spánku a tělo i duše mají pocit, že je čas zase začít žít. Ale pozor! Jarní únava postihuje až ¾ populace, ženy dokonce 4x častěji než muže. V zimním období je naše tělo v útlumu a na jaře najednou nezvládá začít okamžitě plnit nároky, které na něj jaro klade. Pokud aspoň částečně nevyslyšíme potřebu našeho unaveného organismu a podlehneme okamžitému zrychlení tempa, může nás ohrozit dlouhodobý stres, a tím psychické vyčerpání.

 

PhDr. Šárka Slabá, Ph.D., z III. interní kliniky 1. LF UK a VFN, spolupracující na projektu Žij zdravě vysvětluje, jak se jarní únavě vyhnout: „Ač by se tedy mohlo zdát, že jaro zrychlí všechny naše procesy a výkony, je mnohdy lepší a vhodnější pravý opak. Zpomalit, nesnažit se vše stihnout v co nejkratším čase, resp. dohnat co nejrychleji to, co jsme v zimě nestačili.“

 

Doporučení, jak překonat jarní únavu

§     Věnujte se sami sobě

§     Buďte pozitivní

§     Hýbejte se

§     Naučte se (nebo nepřestávejte) odpočívat

§     Smějte se

§     Dodržujte pitný režim

§     Obohaťte si jídelníček

 

Jarní jídelníček

Na jaře nám velmi často chybí některé vitaminy a minerální látky. Důvody, proč tomu tak je, uvádí dietoložka Mgr. Karolína Hlavatá z Endokrinologického ústavu v Praze, která dlouhodobě spolupracuje na projektu Žij zdravě: „Během zimního období jíme méně ovoce a zejména zeleniny. Příčinou je především horší kvalita a vysoká cena. V tomto období také máme vyšší potřebu vitaminů. V případě vitaminu D je hlavním viníkem nedostatečný pobyt venku a hlavně méně slunečního záření, neboť tento vitamin se tvoří v kůži právě jeho účinkem.“

 

Jarní bylinky a zelené natě

Pro doplnění uvedených látek doporučuje Mgr. Hlavatá jarní bylinky a zelené natě. Zelené natě jsou bohaté především na vitamin A a C. Hodí se k ochucení tvarohových pomazánek, polévek, do zapékaných jídel apod. Typickými jarními bylinami jsou kopřiva, smetanka lékařská a popenec. Z kopřiv se připravují čaje, přidávají se do nádivek, bylinkových polévek, oblíbený je také kopřivový špenát.

 

Mladé listy smetanky a popence se hodí zejména do jarních salátů nebo polévek. K ozdobení tvarohových dezertů, ovocných pohárů nebo např. mrkvového salátu je možné využít květy chudobek nebo violek. Z listů břízy, jahodníků nebo maliníku se připravují chutné a hlavně zdravé čaje.

 

Inspirovat se můžeme také u našich předků, kteří na jaře drželi půst a omezili konzumaci tučných mas, uzenin, smetanových mléčných výrobků. My bychom se navíc měli vyhýbat fast foodu a nepřehánět konzumaci alkoholu. Místo toho je vhodné zvýšit příjem zeleniny, zdraví prospěšných planých rostlin a zelených natí, ovoce a ovocných šťáv.

 

Jarní recepty

Zajímavá staročeská jarní jídla můžete najít v Receptech na portálu Žij zdravě. (Proklik: http://www.zijzdrave.cz/prijem-energie/recepty/jarni-recepty.html). Internetové stránky, kde recepty najdete, jsou součástí celostátního projektu Žij zdravě financovaného z fondu prevence VZP ČR.