Jste jednou z mála hodnotitelů bezpečnosti kosmetiky v České republice. Co přesně tato odbornost obnáší? Co hodnotíte a jak často? Můžete také popsat, jak takové hodnocení vypadá, kdy se dělá a případně – co se děje, když produkt shledáte nebezpečným?

Hodnocení bezpečnosti musí mít každý kosmetický produkt, který je umístěn na trh EU. Myslím tím legálně uvedený produkt, neboť i dnes existuje spousta výrobců či dovozců z třetích zemí, kteří na legislativu příliš nedbají. Jedná se o toxikologický posudek, kde je prověřena každá složka přípravku v konkrétně použité koncentraci a je spočítána její hladina bezpečnosti. Dále je překontrolováno formální značení ingrediencí dle mezinárodní nomenklatury a také jestli jsou v případě použití vonných kompozic řádně vyčísleny alergeny, které jsou eventuálně v přípravku obsaženy. Zohledňuje se mimo jiné i mikrobiologická stabilita produktu, tedy jestli přípravek zůstane po dobu exspirace dostatečně ochráněn konzervačním systémem, aby se nekontaminoval například plísní. Dále se uvažuje interakce s obalem, zdali nedojde při styku s naplněným médiem k nechtěné migraci složek obalu do produktu. Samozřejmě se kontrolují i tvrzení, která jsou na produktu uváděna, aby nepřesáhla rámec definice kosmetiky. Jedná se o velmi komplexní soubornou zprávu, kde hodnotitel deklaruje, že odpovědná osoba (výrobce, dovozce) má všechny náležitosti v pořádku.

Hodnotitelem může být vysokoškolsky vzdělaný člověk – farmaceut, toxikolog, lékař nebo absolvent obdobného oboru, který je uznán členským státem EU za srovnatelný. V Bruselu na univerzitě Vrije pořádají kurzy pro hodnotitele, kde jak teoreticky, tak prakticky připraví žadatele na budoucí působení v oboru. Je nutné ale kurz ukončit úspěšně zkouškou a „úmrtnost“ v závěru je poměrně značná.

V minulosti jsem se hodnocení věnovala více. Raději se však zabývám formulováním produktů a hodnocení bezpečnosti považuji tak trochu za nutné zlo, které je třeba pro zdárné ukončení vývoje udělat. Mám však stálé portfolio klientů, výrobních firem, kterým už několik let hodnotím a to se doufám, nezmění. Musím však přiznat, že jsem poměrně puntičkářská a velmi přísná. Mnoho produktů jsem zamítla a vrátila k přepracování kvůli i formální chybě na etiketě – třeba překlep v názvu suroviny. Všeobecně se to o mně v oboru asi ví a mnohdy se mnou výrobci dopředu použití nějakých koncentrací u surovin konzultují, aby bylo vše v pořádku. Pokud bych dostala výrobek, který není stoprocentní, posudek bych nepodepsala. Za žádnou cenu. Je to otázka profesní etiky. Několikrát jsem hodnocení zamítla, ale nikdy u českých výrobců. Vždy to byly dovozy z třetích zemí, vesměs se jednalo o Čínu.

Jako hodnotitel bezpečnosti kosmetiky musíte – předpokládám – velmi zvažovat, než s nějakou značkou spojíte své jméno. Proč jste jej spojila právě s Canneff? A můžete popsat, jak jste se podílela na vývoji této kosmetiky?

Zde si je třeba uvědomit, že hodnotitel bezpečnosti nehodnotí kvalitu, ale jak z názvu funkce vyplývá, bezpečnost. Krém na ruce může být vynikající a moderní, ale též může být velmi jednoduchý, zastaralý, ale z hlediska zákona pokud jsou oba bezpečné, je na ně nahlíženo stejně. To, s čím jsem spojila moje jméno je především práce formulátorská, tedy otázka kvality a v případě Canneff otázka špičkové kvality. Všechny receptury Canneff jsou moje, resp. jsou firmy CB21 Pharma, pro kterou jsem je vymyslela od prvočinitelů. Spolupráci mi nabídl můj kolega Honza Storch v době, kdy potřeboval překlopit CBD jako substanci do nějaké finální formy pro běžného uživatele. Napadla ho kosmetika. Sešli jsme se, já si CBD trochu víc nastudovala a když jsem viděla ten nesmírný potenciál, byla jsem nadšená. Spojit jméno s takovým projektem tedy nebylo na dlouhé zvažování, rozhodnutí bylo velmi rychlé a přineslo mi obrovskou radost.

Proč jste vsadili na konopí, jaké má vlastnosti a vliv na pokožku?

Vsadit na konopí bylo dané. Jak jsem již zmínila, hledali jsme účinné formy využití CBD. Jedna z forem byla právě kosmetika, protože receptory interagující s CBD máme mimo jiné i v kůži. Velmi zjednodušeně řečeno, zde je pomocí Cannabidiolu možné spustit velmi efektivní regenerační procesy.

Jaké důležité ingredience hrají roli v kosmetice Canneff ? V čem je kosmetika Canneff jiná, výjimečná? Můžete stručně vysvětlit její složení a také pojem využití “unikátních technologií” (jak se píše na Vašem webu) atd? Unikátní je bezesporu využití Cannabidiolu, můžete vysvětlit, v čem spočívá jeho hlavní přínos pro kosmetiku?

Stručně… Pokusím se. V produktu, konkrétně např. krému je důležitých několik aspektů. Uživatelsky je podstatná senzorika, tedy jak je nám krém příjemný, jak se vstřebává, roztírá atd. Z hlediska účinku je však důležitá aktivní látka – v našem případě CBD a matrice, ve které je látka zasazena. Nicméně když vezmete sebelepší aktivní látku a nedáte ji do vhodného nosného systému, nebude mít takový účinek. Zkusme analogii s jablkem. I když budete mít nejkrásnější, nejčervenější a nejchutnější jablko na světě (CBD), neznamená to, že kvůli tomu budete mít automaticky nejlepší štrůdl (krém). Honza Storch se postaral o dokonalé jablko, já se po dobu několika let zabývala technologií výroby štrůdlu. Matrice, které nesou CBD v přípravku jsou vždy vyvinuty pro maximální efekt při/po užití. Nevím, kde začít, aby to bylo dost stručné… Denní krém obsahuje vosky, které lépe fixují pigmenty (make-up), krém na ruce obsahuje speciální mikročástice, které vytvářejí na pokožce nejen ochranný film, ale minimalizují takové to „ťapkání“ třeba po klávesnici, které nechává fleky. Body milk je na bázi ovesného emulgátoru, který má vysoce zklidňující účinek. V podstatě každá báze produktu je něčím unikátní a každý produkt obsahuje mimo CBD i další komplementární látky (ceramidy, kyselina hyaluronová, kmenové buňky, vitamin C, vitamin E, skvalan, vzácné oleje), které působí po jiných metabolických drahách. CBD tedy neovlivňují, ba naopak, vzniká synergie. Samotné CBD spustí regeneraci tam, kde je třeba a báze se postará o to, že se na to místo CBD dostane. Stručněji to asi vyjádřit nelze. Toto všechno jsme spojili i s uživatelsky důležitou senzorikou, aby i samotný proces aplikace byl příjemný a pospojování všech ingrediencí za definovaných teplot, definovaného pořadí a definované kinetické energie nutné k tomu, aby matrice vůbec vznikla nazýváme unikátní technologií. Například při výrobě nočního krému stačí obrátit pořadí přidání dvou látek a celý systém se rozpadne.

Pro koho je kosmetika určená? Můžete nám konkrétně popsat, pro jakou pleť je kosmetika Canneff vhodná, jaké problémy řeší, čemu napomáhá? Dá se v tomto případě mluvit třeba i o době, za niž se projeví účinky?

Primárně je kosmetika určena lidem, kteří mají citlivou pokožku. Nepoužili jsme parfemace, abychom eliminovali možné nežádoucí reakce. Denní krém je více lehký, hydratační. Noční naopak velmi hutný, výživný. Tělové mléko a krém na ruce jsou koncipovány maximálně univerzálně, mají velmi rychlou vstřebatelnost, aby vyhovovaly co nejširšímu spektru uživatelů. Účinky jako úleva od pnutí, hydratace či zvláčnění se projeví ihned po aplikaci, ale protože Canneff obsahuje i řadu anti-age látek, tak na eliminaci vrásek u pleťových krémů je třeba počkat a to aspoň 1 cyklus kožní buňky, tedy minimálně 28 dní.

Může kosmetiku Canneff používat člověk, který má problematickou pleť? 

Pojem problematická pleť se používá pro aknotiky, těm naše kosmetika určena není. Pro aknotiky by složení emolientů nebylo optimální. Do budoucna však plánujeme výrobky i pro tuto skupinu lidí. Současné produkty jsou však určeny pro tu část populace, která obtížně snáší jiné přípravky a která často na kosmetiku reaguje nepřiměřeně (zarudnutí), která trpí extrémním přesušením pokožky a která má potřebu zvýšené regenerace.

Plánujete výrobu dalších produktů, rozšíření stávající řady? Například čistící pleťová mléka, vody nebo vlasovou péči?

Aktuálně pracuji na zcela nové řadě, kterou uvedeme snad na podzim 2019. Pevně věřím, že to stihneme. Co konkrétně to ale bude, ponechám zatím jako překvapení. Jedno je ale jisté – produkty se budou rozrůstat.

Jak vznikl název Canneff?

Spojením začátků slov Cannabis - konopí a Efficient – efektivní, účinný. Máme v plánu přinášet na trh nejen kosmetiku, ale do budoucna i zdravotnické prostředky a doufáme, že nakonec i nově vyvinuté léčivo. To je náš dlouhodobý hlavní cíl a v podstatě i veliký sen, který si doufám, splníme.

Reklama