Je vhodné se však zamyslet i nad tím, jestli nám alespoň ta dobrota přinese i něco pozitivního anebo se jedná jen o směs cukru, mouky a tuku nevhodného složení, která nám kromě energie opravdu žádný benefit nedodá.

I při mlsání bychom měli věnovat pozornost tomu, co jíme, a vybírat si kvalitnější a nutričně hodnotnější výrobky. Stojíme před regálem plným všemožných sušenek, jak si vybrat tu nejvhodnější? Která sušenka uspokojí náš mlsný jazyk, ale zároveň dodá tělu i některé pozitivní živiny?

Čtěte informace na obalech a sledujte složení

Ve složení je uvedeno, jaké všechny složky jsou v potravině obsaženy, a to v sestupném množství. To, co je uvedeno na prvním místě, toho je v dané potravině nejvíce. Proto hledejte takové výrobky, kde bude na prvním místě stát celozrnná mouka, ovesné vločky nebo jiné celozrnné obiloviny.

Naopak se vyhněte výrobkům, kde je uveden hned v začátku cukr nebo dokonce tuk, ale vhodné nejsou ani výrobky s největším podílem bílé pšeničné mouky. Bohužel toto je realita většiny klasických sušenek a oplatek, kde se pravidelně cukr, tuk a pšeničná mouka objevují na prvních třech místech, ať už v jakémkoli pořadí. 

Zajímejte se, jaký druh tuku je ve výrobku obsažen. Nejlépe by to měl být řepkový olej či jiný olej bohatý na nenasycené mastné kyseliny, horší je to v případě palmového a kokosového tuku, které jsou tvořeny převážně nasycenými mastnými kyselinami. Někdy to zkrátka bez těchto tuků nelze a mají v sušence či oplatce svůj technologický význam. Někdy může být použita kombinace více druhů tuku, důležitější je proto vždy sledovat celkové zastoupení nasycených mastných kyselin v tabulce nutričních hodnot, použité množství méně vhodného tuku nemusí být nijak velké a celkové zastoupení nasycených mastných kyselin bude přijatelné. Není tedy třeba se děsit vždy, jakmile ve složení narazíte na palmový tuk. Vyvarovat byste se ale měli výrobkům s částečně ztuženými tuky, které mohou obsahovat škodlivé transmastné kyseliny.

Takto ano:

 
Sledujte tabulku nutričních hodnot

 
Energetická hodnota
Pokud si hlídáme hmotnost nebo se snažíme hubnout a nejsme zrovna vrcholoví sportovci nebo dřevorubci, je vhodné vybírat výrobky s nižší energetickou hodnotou. Vybírejte sušenky s energetickou hodnotou do 2 000 kJ, ještě lépe do 1 800 kJ na 100 g.


Tuky
Sledujte nejen celkové množství tuku, ale především rizikové nasycené mastné kyseliny, čím nižší číslo u nich bude, tím lépe. Řiďte se pravidlem, že obsah tuku by měl být do 20 g a nasycené mastné kyseliny by měly tvořit maximálně třetinu z celkového obsahu tuku. U klasických sušenek a oplatek tvoří však většinou více než polovinu z obsaženého tuku, což je dáno zejména použitím kokosového či palmového tuku.

Sacharidy
Sacharidy tvoří vždy největší část výrobku, aby taky ne, když základem sušenek je mouka. Důležité je však sledovat i složení sacharidů - tedy věnovat pozornost položce z toho cukry. Opět čím nižší číslo najdete, tím lépe. Vybírejte sušenky, u kterých je celkový obsah cukru do 20 g. Lze ale narazit i na takové „rekordmany“, které obsahují ve 100 g až 50 g cukru.  

Bílkoviny
Z hlediska bílkovin většinou u sladkostí příliš nepochodíme, výjimkou jsou proteinové tyčinky, kterým se budeme věnovat zase v jiném článku. Většina sušenek má okolo 8 g bílkovin na 100 g a nelze je tedy brát jako jejich významný zdroj.

Vláknina
Vláknina nepatří mezi povinné údaje, které musí být dle nařízení na obale uvedené, ale pokud je vlákniny ve výrobku nějaké významnější množství, výrobce se většinou nezapomene pochlubit. Volte výrobky, které obsahují více než 5 g vlákniny, ideálně kolem 8-10 g vlákniny na 100 g.

Sledujte hmotnost balení
V tabulce nutričních hodnot jsou uvedeny údaje vztažené vždy na 100 g potraviny. Nejdůležitější však je, kolik toho ve výsledku sníme - nezapomínejte si tedy i toto uvědomit a nutriční hodnoty vztáhnout i na porci. Snědené množství často předurčuje velikost balení, proto je vhodné sáhnout po sušenkách, jejichž balení má menší hmotnost nebo jsou sušenky baleny jednotlivě.  

Není toho málo, co je potřeba při správném výběru sledovat, takže pátrejte, čtěte a porovnávejte! Věříme, že na nějakou tu „zdravější“ sušenku narazíte :-)
Ing. Hana Málková


Naším tipem jsou oblíbené sušenky REJ, které splňují všechna výše uvedená kritéria - mají přijatelnou energetickou hodnotu, jsou vyrobeny z celozrnné mouky, což zajišťuje dostatečný podíl vlákniny, navíc jsou ještě vlákninou obohaceny,  obsahují řepkový olej, díky čemuž je velmi nízký obsah nasycených mastných kyselin a naopak nechybí důležité polynenasycené mastné kyseliny. Obsahují přijatelné množství cukru a navíc splňují i poslední pravidlo, a to že velikost balení je tak akorát vhodná na svačinku.

  
Sušenky značky REJ můžete zakoupit na e-shopu , na e-shopu STOBu , v prodejnách zdravé výživy nebo hypermarketech Globus.

Reklama