Z celosvětové statistiky vyplývá, že zhruba 15–20 % populace trpí různými formami obav z létání. Ze zkušenosti víme, že se spousta lidí bojí létat z iracionálních důvodů, které nedovedou vysvětlit nebo svádí strach na to, že nedůvěřují stroji či pilotovi. Potom zde ještě hraje roli výška, ve které letadlo letí, stísněný prostor a turbulence. V neposlední řadě i pocit, že letecká doprava je sice statisticky nejbezpečnější, ale případná katastrofa je pro pasažéra ve většině případů fatální. 

Dokumenty
Jeden z prvních kroků, které můžete udělat, je zhlédnout dokumenty o tom, jak se konstruují letadla. Ke klidu vám mohou pomoct informace tipu, že i tak těžký stroj může plachtit nebo že se nové motory testují i dva roky v příšerných podmínkách, než jsou uvedeny do provozu. Hází se proti nim například obrovské kusy ledu, aby se vyzkoušela výdrž. Převážná většina fóbií je podle odborníků způsobená neinformovaností.

Meditace
Někteří lidé trpí několik měsíců před letem úzkostí, která se stupňuje s osudným dnem. I když to bude znít jako klišé, jeden z důležitých bodů je uvědomění si, že na svém životě nemusíte tolik lpět. Neznamená to, že si nebudete dávat pozor při přecházení silnice. Jednoduše se musíte uvolnit a říct si, že osud je strůjcem vašeho života. Ať to může znít, jakkoliv ezotericky. Zamyslete se také nad tím, kolik znáte kolem sebe lidí, kteří zemřeli při pádu letadla.

Statistiky říkají, že šance, že letadlo spadne, je 1:26 milionů.

Alkohol a léky
Látky, které vás mohou uklidnit, nemusí fungovat vždy tak, jak by měly. Z osobní zkušenosti víme, že se vám díky alkoholu podaří do letadla nastoupit. V něm budete zřejmě ještě celkem v dobrém rozpoložení, ale jakmile se letadlo rozjede po ranveji, stává se, že člověk zcela vystřízliví a panika ho opět pohltí. Navíc se konzumace kvůli tlaku nedoporučuje. Pilulky na ulidnění jsou také sice jednou z variant, ale nevýhoda je, že přijedete do destinace ve stavu, kdy budete chtít jen spát.

Zdroj fotografií: Shutterstock

Samota
I když se to zdá zvláštní, zkuste si sednou v letadle sama. Pokud vedle vás bude sedět někdo blízky, budete mít tendenci automaticky více panikařit, protože se před daným člověkem můžete více uvolnit. Sedí-li vedle vás cizí člověk, v hlavě se vám alespoň trošku ozývá rácio, které radí, že by nebylo dobré, kdybyste svou paniku přenášely na něj. A když nebudete paniku rozdmýchávat, věřte, že bude menší.

Kurzy
Další možností je absolvovat kurz, který vás zbaví strachu z létaní. Podíváte se do míst, kde se cvičí posádky letadel a palubní personál. Problém je, že kurz trvá 12 hodin a stojí 7 950 Kč. Pokud máte však opravdu strach, který vám nedovolí letenky ani zakoupit, ale máte duši cestovatele, určitě neváhejte investovat. Úspěšnost kurzu je prý okolo 90 procent.

Čtětet také:

Reklama