Na téma plastů, jeho benefitů, ale i jak s ním v Albertu šetří a hledají udržitelné alternativy jsme si povídali s Barborou Vanko z oddělení komunikace a udržitelnosti obchodů Albert. Rozhovor proběhl během nákupu potravin přímo v prodejně Albert na pražském Chodově.

Bez plastu se neobejdeme, zejména v oddělení ovoce a zeleniny. Jaký benefit má plastový obal?

Plast je dobrý materiál pro kontakt s potravinami, ať už jde o hygienu nebo transport. I zde mezi ovocem a zeleninou vidíme, že některé druhy jsou zabalené, některé nejsou. Dobrým příkladem je okurka. Pokud je zabalená v plastové folii, vydrží daleko déle než nezabalená a zbytečně tak neplýtváme potravinami. Plastový obal v okurce udržuje vlhkost, nevysuší se vám. Je vědecky dokázáno, že zabalená okurka má nižší uhlíkovou stopu než ta bez obalu. Jakmile okurku odbalíte, snížíte dobu, kdy okurka vydrží. Nebavíme se jen o prodejně, ale i o domácím skladování. Například bio okurky prodáváme nezabalené s tím, že je potřeba počítat s kratší životností a rychle ji spotřebovat. Je to ale typ zboží, u kterého má zákazník jiné očekávání, proto je nezabalená.

2d0e785e3e4b1-obrazek.jpg
Foto: Barbora Vanko

Méně plastů

V Albertu víme, že nejlepší obalový materiál je ten, který vůbec nepoužijeme. Dlouhodobě proto usilujeme o redukci obalů potravin, zejména v kategoriích ovoce a zeleniny, ale také masa nebo ryb. Zachování kvality a čerstvosti potravin pro zákazníky je pro nás samozřejmostí, ale pečlivě balancujeme také dopad na životní prostředí. Snažíme se o snižování množství plastů a nahrazování materiálů vhodnějšími, které mají menší ekologickou zátěž (LCA) a uhlíkovou stopu, nebo potraviny zcela vybalujeme. Klademe důraz na recyklovatelnost, která je v daných podmínkách skutečně možná a zároveň srozumitelná pro zákazníky. Společně se svými dodavateli hledáme obaly s ohledem na jejich environmentální benefity na základě vědeckých poznatků. V této oblasti máme jasně stanovené cíle a vize do budoucna, které vychází z metodologie Ellen MacArthur Foundation. Novinky ve spotřebitelském balení pružně zavádíme zejména u vlastních značek. V praxi to znamená především hledání nových trendů za využití kapacity neziskových organizací, expertů i akademické sféry. Aplikujeme také znalosti našich sesterských společností ve východní i západní Evropě a také v USA. Nezapomínáme ani na další části hodnotového řetězce, který zahrnuje také transportní obaly užívané dodavateli a v našich distribučních centrech. V neposlední řadě k udržitelnému přístupu motivujeme také zákazníky, ať už jde o možnost nákupu potravin i drogerie bez obalu, znovupoužitelné tašky či sáčky, či volbu elektronické účtenky a dalších ekologicky šetrných iniciativ v aplikaci Můj Albert.

Ne všechna zelenina je ale v plastové folii, uvedla byste další příklad?

Příkladem dobré praxe jsou rajčata. V našich obchodech najdete velké množství druhů a my už několik let pracujeme na tom, abychom minimalizovali plast při jejich balení. Vyměnili jsme plastové vaničky za papírové a výrazně ztenčili plastovou vrstvu. Díky těmto krokům jsme v posledních letech ušetřili stovky tun plastového materiálů.

ZVYŠOVÁNÍ PODÍLU RECYKLÁTU: Dalším krokem při redukci tzv. virgin plastů u obalů produktů vlastních značek je zvyšování podílu post-spotřebitelského recyklovaného plastu (PCR, například rPET). V lahvích olejů jsme proto nahradili 50 % plastu recyklátem, a ušetřili tak bezmála 87 tun virgin plastu.

919d445daf886-obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová

Jak pracujete s plastem pro výrobu obalů? A kde je prostor pro úsporu plastu?

Co se týká plastů v rámci obalů, je samozřejmě otázka, co můžeme udělat my, jaký použít materiál, ale také je to o edukaci zákazníků. Aby společně s námi přemýšleli nad tím, jestli je nutné všechno dávat do plastových sáčků. Například jednorázové sáčky představují skutečně velkou plastovou zátěž. Nezdá se to, ale kdyby si teď každý ze zákazníků vzal jeden plastový sáček, a to se budeme bavit o 10 minutách, kdy tady spolu jsme, tak se dostaneme na tuny plastu spotřeby během týdne, měsíce, roku… Takže je dobré si dát otázku, na co všechno reálně potřebujeme při nákupu plastový sáček? Je jasné, že někdy nutný je – třeba pro brambory, cibuli, ale když kupujete zelí, banány, celer, svazek mrkve, tak to nutné není. Nebo když děláte jen malý nákup. Dobré zprávy, co pro to děláme – u pečiva je sáček jasný, ale je tam i alternativa papírového sáčku. Navíc máte možnost si do jednoho sáčku dát více druhů pečiva, nemusíte dávat každý druh zvlášť. Už to umí řešit i naše samoobslužné poklady – je tam sekce více druhů pečiva.

4baba196413bb-blobid0.jpg
Foto: Klára Křížová

U ovoce a zeleniny je před námi ještě velká cesta, jak motivovat zákazníky v tom, aby nepoužívali na každý druh zeleniny nebo ovoce sáček. Variantou je také mít znovupoužitelné sáčky, které také mají zákazníci k dispozici (mohou si je koupit nebo je máme někdy jako dárek při různých akcích).

Naše mise, jak šetřit plasty, začala u zeleniny a ovoce a postupně v ní pokračujeme. Eliminací plastů u výrobků našich vlastních značek se intenzivně věnujeme již 5 let a úspora se pohybuje v řádu stovek tun materiálu.

69b2f7d9b16bc-blobid0.jpg
Foto: Klára Křížová

A co vaničky pro hroznové víno a další bobulovité ovoce? Na ty se spotřebuje velké množství plastu.

Hroznové víno bývá nejčastěji baleno do plastových vaniček. Najdete je pod naší privátní značkou, ale i od ostatních dodavatelů. Jedná se o docela těžký plast a je ho na jednu vaničku potřeba hodně. My máme možnost ubírat množství plastu, variantou je papírová vanička, druhou možností je použít pro výrobu plastové vaničky recyklát. Tím snižujeme množství nového plastu. A to jsme nyní udělali u našich vaniček. Ušetříme tím za rok desítky tun plastu. Speciální vaničku s tenkým plastovým povrchem, kterému říkáme top seal, používáme u bobulovitého ovoce. Jen náročné to vymyslet, protože přece jen, když máte tento druh zboží ve skladu, potřebujete, aby se vám to nepomačkalo. Naštěstí Top seal je pevný a vydrží to.

Řešením v rámci zeleniny a ovoce je i síťka, kde je již navážené ovoce, znáte ji například u citronů, pomerančů, mandarinek nebo zeleniny – například česnek.

101a6a84d0d01-obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová

MÉNĚ PLASTU U BALENÍ MASA A RYB: Jako první v maloobchodě jsme úspěšně představili nový biosortiment masa v recyklovatelných obalech, konkrétně z papíru potaženého lehce oddělitelnou fólií. Zákazník po vybalení výrobku jednoduše oddělí tyto dvě složky a pohodlně je vytřídí. Řešení, které představuje 70% snížení plastového materiálu, jsme dále představili u balení čerstvého lososa či prémiových steaků, kde přineslo úsporu přes 17 tun plastů.

Další oblastí, kde to hodně řešíme, je maso. Kde to dlouhodobě řešíme, je balení biomasa, pro které používáme papírovou vaničku. Je to papír potažený plastovou fólií, která jde velmi dobře oddělit. Dobře to pak také doma zrecyklujete.

U mletého masa nově používáme takzvaný flowpack, kdy je zde velká úspora plastového materiálu, řešíme, aby to vypadalo dobře pro zákazníka, aby obal měl všechny náležitosti jak hygienické, tak transportní, u mletého masa je to opravdu dobrá varianta. Také to představuje ročně velkou úsporu, několik desítek tun plastu.

ba0e223a0b9da-obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová

S jakými možnostmi pracujete v rámci obalů potravin? Jak se promítá udržitelnost do této sekce?

U obalů máte dvě možnosti. Buď tam nemít žádný plast, což ale u většiny produktů nejde, nebo plast nějakým způsobem ubírat, řešit to použitím recyklátu. To jsou všechno věci, se kterými pracujeme. Musím navíc naše zákazníky pochválit, víme, že plasty řeší, a ne všichni nutně používají plastové jednorázové sáčky na všechno.

LEPŠÍ RECYKLOVATELNOST: Hledáme způsoby, jak přispět ke snadnější recyklovatelnosti obalů svých výrobků. Jedním z nich je využití monomateriálů. Nahrazujeme především kompozitní vícevrstvé fólie a lamináty s hliníkovou bariérovou vrstvou. Příkladem můžou být bio ovocné kapsičky řady Nature’s Promise Baby, u kterých jsme již přešli na vícevrstvé polypropylenové monomateriály.

Nabízíte zákazníkům také možnost nákupu bez obalů? Případně kde, v jakých prodejnách Albert?

Zákazníci v prodejně na Chodově v Praze, v Albertu na Nových Butovicích a v Karolíně v Ostravě mohou využít také speciální bezobalovou stěnu, ve které jsou zásobníky zejména suchých sypkých potravin jako jsou například různé druhy ořechů, müsli, ovesné vločky, cereálie, různé směsi, luštěniny, kaše vše od naší značky Nature´s Promise a další a také tekuté přípravky z drogerie (šampon, prací přípravek, produkt na mytí nádobí...) od našich partnerů. Na pražském Chodově je tato stěna největší. My jsme byli u nás na trhu první, kdo to zákazníkům nabídl. Zde tedy mohou zákazníci nakoupit potraviny bez obalu – mohou si donést vlastní nádobu nebo použít papírový sáček nebo použít zálohovanou nádobu (ve 3 velikostech), která je zde k dispozici. Autory řešení násypníků a zálohovaných nádob je česká společnost MIWA.

31f4d5c6d0175-obrazek.jpg
Foto: Klára Křížová

BEZ OBALU: Zákazníci vybraných obchodů Albert mohou využívat bezobalový prodej, který jsme poprvé představili v roce 2019. Bez obalu lze nakoupit suché potraviny, jako jsou oříšky, sušené ovoce, luštěniny či obiloviny, v případě prodejny na Chodově i drogerii.

Na podzim 2021 jsme v prodejně na pražském Chodově představili novinku v podobě bezobalové stěny. Zákazníci tady mohou vybírat a nakupovat z nejširšího sortimentu suchých potravin či drogerie na českém trhu. U potravinového zboží si mohou zvolit, zda využijí chytrých uzavíratelných nádob, které jsou znovupoužitelné, nebo přijdou s vlastní nádobou. Nabízené chytré nádoby u potravin jsou zálohované a je možné je vrátit. U bezobalové drogerie a kosmetiky jsou k dispozici opakovaně plnitelné nádoby pro sypké zboží a speciální dózy pro tekuté položky. Nové technologické řešení jsme uvedli ve spolupráci s českou společnosti MIWA. Bezobalovou stěnu najdou zákazníci kromě pražského Chodova také v Nových Butovicích a v Ostravě v centru Nová Karolína.

Děkujeme za rozhovor

Společnost Albert je partnerem našeho redakčního speciálu Udržitelnost. Všechny články v tomto speciálu najdete na této stránce.

Naše články: