Foto: Se souhlasem Mgr. Marka Dvořáka
Jestliže se někdo chce stát komparzistou, co pro to musí udělat?
Registrovat se do castingových agentur. Je jich na českém trhu spousta. Například Casting Soni Ticháčkové, Talent management, Air casting, Jam casting, Dee dee casting, Local Casting, Cinema Casting, Casting Barrandov nebo naše studio Markusfilm.com. Stačí tam přijít a nechat se nafotit. Nebo to jde u spousty i on-line.
Je registrace placená?
Jak kde. Někde se platí roční poplatek, někde je zdarma. Například na Actorsmap stojí roční poplatek kolem 1 500 Kč ročně. Naše studio má jednorázový poplatek 200 Kč. Některé agentury jsou zdarma, nebo také jen za symbolickou cenu nižších stokorun.
Záleží u zájemce o roli komparzisty na vzhledu nebo věku?
Ne, věk ani vzhled určitě není nijak důležitý. V komparzu můžete být od mladého věku až po starší. Důležité je ale být plnoletý.
Foto: Se souhlasem Mgr. Marka Dvořáka
A co když by rodiče chtěli nabídnout do komparzu své děti?
Komparz mohou děti dělat v doprovodu rodičů nebo zákonného zástupce. U většiny agentur je možné dítě bez problému registrovat.
Jaká je šance, že registrovaného komparzistu kontaktujete s nabídkou? Kolik registrovaní komparzisté dostanou v průměru nabídek na natáčení?
Záleží to na sezóně a projektu, ale třeba i na etniku a nějakém zajímavém prvku. Když jsem byl sám před hodně lety komparzistou, tak mi chodilo třeba cca 5 nabídek měsíčně, ale může se to různit. V naší produkci točíme reklamy a klipy, kde není tolik komparzu třeba. Ale pokud si to klient vybere, tak to samozřejmě zařídíme. Vybíráme spíš herce nebo lidi za větší honorář přímo do větších projektů. Ale jiné produkce se třeba specializují na natáčení zahraničních projektů a najednou hledají třeba stovky lidí. Tak tam je šance větší.
Může být komparzista registrovaný u více agentur?
Ano, není výjimkou, že je někdo registrovaný třeba v 10 až 15 agenturách najednou. U komparzu není třeba exkluzivit a doporučujeme tedy vyhradit si třeba jeden den a zaregistrovat se do co nejvíce agentur.
Lze se do komparzu dostat i bez registrace v nějaké agentuře?
Velmi těžko. Možná jen přes známost, kdy nějaký režisér nebo člen produkce přímo na natáčení někoho vezme. Ale u větších projektů vše zařizují komparzní agentury.
Kolik si může komparzista vydělat?
U klasického komparzu je to kolem 1 400 až 1 800 Kč za natáčecí den, čímž se rozumí 12 hodin natáčení.
Bývá pro komparzisty připraveno i nějaké občerstvení na place?
Ano, to je samozřejmost. Pokud se netočí třeba jen 2 hodiny, tak je určitě zajištěný catering po celou dobu natáčení.
Stává se, že se komparzisté potkávají s hereckými hvězdami?
Ano, minimálně je na place vidí nebo se s nimi dokonce někdy můžou setkat a vyfotit, pokud s tím oni svolí, nebo nemají nějaké zvláštní oddělené prostory. Já se při natáčení potkal v jídelně s bond girl Olgou Kurylenko, kamarád z naší produkce se pak vyfotil s Tomem Hollandem (představitel Spidermana) nebo Daniel Radcliffem.
V čem může být náročné být komparzistou?
Pokud se točí venku a je zima, tak je to náročné. Například komparzisté při natáčení hollywoodského filmu Na západní frontě klid, co se natáčel u nás v ČR, se váleli v bahně za studeného počasí. Jinak nejde o nijak moc náročnou práci. Spíš se člověk seznámí se spousty lidmi a dostane se na zajímavá místa.
Může komparzista někdy zužitkovat i nějaké své schopnosti? Jízda na koni, tanec, gymnastika, zpěv…?
Ano, jen už pak není klasický komparzista, ale FE (featured extra), tedy člověk, co je už víc v daném projektu vidět. Nebo dokonce herec.
Foto: Se souhlasem Mgr. Marka Dvořáka
Stane se někdy, že se komparzista propracuje třeba i k menším rolím?
Ano, může se to stát. V naší produkci pak dostalo pár komparzistů větší role u reklamy. Přeci jen jde o byznys o lidech. A jakmile se někdo osvědčí na menších projektech, nebo se jednoduše lépe zapamatuje, tak pak je oslovený na větší projekty.
Jaká je nejlepší cesta k herectví, když má někdo pocit, že by mu to šlo?
Nejlepší je zaplatit si nějaký herecký kurz a trochu si natrénovat práci před kamerou. Určitě si nechat nafotit dobré portfolio fotek a registrovat se do co nejvíce agentur. A pak získávat zkušenosti s natáčením, klidně i v neplacených projektech různých studentských filmů. Důležité je portfolio, ne peníze. Pokud má někdo skvělé zkušenosti ze zajímavých projektů, tak šance, že získá další roli, je pak mnohonásobně vyšší.
Zdroj informací: rozhovor s Mgr. Markem Dvořákem, majitelem studia Markusfilm.
Nový komentář