Dítě by mělo začínat učení nikoliv přípravou na druhý den, ale stručným zopakováním toho, co se probíralo ten den ve škole. Tím dosáhne zafixování učiva s mnohem větší efektivitou. Následuje psaní úkolů a poté příprava na další den. Pozor na to, že sešity zpravidla obsahují doplňkovou látku a nestačí jenom přečíst učebnici! V sešitě by měly být podtrhané opěrné body, z učebnice je dobře udělat si stručné výpisky. Je výhoda, když si dítě vyzkouší hlasitý výklad. Látku lze vykládat nahlas komukoliv - třebas i zlaté rybičce, má-li tato dost pevné nervy. Dítě si tím osvojí schopnost samostatného výkladu a nebude jej lekat mluvení u tabule.
Učení na další den by nemělo začínat nejtěžším předmětem, protože na začátku práce dítě není dostatečně koncentrované a výsledky budou nižší, ale také by neměl být zařazen jako poslední, protože po hodině (nebo i delší době přípravy) bude dítě unavené. Nikdy nezařazujeme přípravu do školy na dobu těsně před spaním!
A ještě poslední varování: po přechodu z nižšího stupně školy na vyšší (5. - 6. třída) nebo ze základní na střední školu je běžné, že se zhorší prospěch. Pro dítě je to podobné, jako když dospělý změní zaměstnání - mění se styl práce, typy předmětů a dokonce i kolektiv, ve kterém dítě tráví polovinu dne. Měli bychom jim tento přechod usnadnit a ne se na ně proto zlobit. Současně je to moment, kdy můžeme využít rozsáhlou změnu k vypěstování správných návyků při učení - pokud je dítě nemá z dřívějška.
pajda
Nový komentář
Komentáře
Nikdy jsem si nemyslela, že učit se s dítětem může být tak těžké. Zjistila jsem, že nedokážu pořádně skoro nic vysvětlit. Největší kámen úrazu je u nás čeština. Naštěstí jsem pak od kamarádky dostala doporučení na online výuková videa, kde se to vysvětluje vše pro děti jednoduše https://www.primauca.cz/
to mě teprve všechno čeká, já se jako dítě učit nemusela
mám zasebou
dobré rady
nemame problem
jsem ráda,že už tohle mám za sebou
:-)
já už jsem zjistila, že téměř jediný čas, kdy mám čas učit se grafologii a italštinu, je cestou do práce - cca půl hoďky(cestou z práce už jsem totálně zbitá, to mám sílu tak na intelektuálně nenáročný časopis). POkud jde o dětské učení, zatím zkušenost nemám, ale brzo bude, robátko jde příští rok k zápisu. Ale s jeho geniální pamětí, kdy si snad pamatuje téměř vše, včetně komplet jízdního řádu pražské MHD včetně stanic, výluk atd. doufám, že mu, stejně jako mně, bude stačit víceméně to, co do něj naleje paní učitelka, maximálně něco doma uděláme - snad nic moc, už teď čte, počítá a začíná psát - hlavně čísla, protože cokoli, co je spojené s číslama, má por něj neuvěřitelnej půvab.. po mně to teda nemá..
pajda: Jé, na to bych taky chtěla mít čas Taky si vždycky plánuju, že si všechno přečtu alespoň třikrát a nejlíp to stejné ráno a večer, jenže pak jsem ráda, když to stihnu přečíst do zkoušky jednou.
medved: mě osobně se osvědčilo učení "na etapy" - večer přečíst, ráno se k tomu vrátit a přečíst nahlas (nebo na magneťák), a pak odpoledne se k tomu vrátit a zopakovat(nejlépe z té nahrávky - pokud to šlo)...jednu látku jsem sice četla 3x, ale zkoušky mi vycházely napoprvní. Změna typu paměti, pokud vím, možná není...to je otázka spíš pro tu psycholožku.
pajda: problem je, ze sekretarka za me zkousky neudela...to musim bohuzel ja sama
taky mam sluchovou pamet, ale musim se ucit takovy kvanta veci, ze kdybych si to mela vsechno predcitat, tak ochraptim, takze se nutim preucit se na vizualni pamet...vice mene neuspesne
medved: pořídit si sekretářku...je to trošku složitější - já sama se třebas nenaučím nic, co neuslyším...což byl na vejšce humus - dřepěla jsem na všech přednáškách i cvičkách jako správnej blbec.
pajda: a nevis jak se da neco ulozit rovnou do te dlouhodobe pameti ? porad se neco ucim, ale pripada mi, ze moje hlava je derava resp. cim dal deravejsi
medved: vidím, že tvoje souška učitelka tě hluboce poznamenala
A teď vážněji: k tomu, co se ptala Ferdička - já si na odpověď, jak to, že v globále se sysel učí kratší dobu (a s lepšími výsledky), musela vrátit k učebnicím psychologie. Je to asi takhle: člověk má paměť krátkodobou a dlouhodobou. Pokud něco uslyší, zůstává to v paměti krátkodobé, ale když se k tomu vrátí - řekněme za hodinu, tak se velká část přesune do paměti dlouhodobé, a z té se pak tak lehce vědomost nevytratí. Důsledek je, že když syslík přečte látku odpoledne PO výkladu, tak si z ní pamatuje asi 70%, zatímco když počká do druhého dne, tak už to je jen 20%. Takže po třech dnech má syslík buď 70% látky v trvalé paměti (tzn., že si ji přečtl hned a už se mu hned tak nevytratí), nebo neví nic a musí se všechno učit znovu - pamatuje si jenom útržky z toho, co se dělo. Odtud zkrácení celkového času - když si odmyslím šílené učitele, kteří dávají dvě stránky úkolu denně, což by v žádném případě neměli.
az vroucne budes brat jej v dlane
az sveris mu svou mladou viru
na cestu vyjdi odhodlane
k vytouzenemu lidstva miru
az uvazes si rudy satek
uslysis lidskych srdci tlukot
je na nem usmev nasich matek
i spechajicich stroju hukot
meryl - presne tak,nez sem ten tahak napsala,tak to trvalo tak hodinu(protoze opisuj skoro pet stranek vid? )no i sem se to tim trosku naucila
Meryl: jasně - opsání látky, zejména pečlivé opsání, je ta nejefektivnější výuková metoda
vite obcas sem si rikala proc se ve skole ucime takovy kraviny kdyz toho spoustu v realnem zivote ani nevyuzijem docela me stvalo ucit se nejaky zboziznalstvi,takze sem se ho neucila a na pisemku mela tahak... opravdu nezavidim tem kdo chodi do skoly a uci se... ve skole by se melo ucit jen to co je potreba a co je dulezity...
Zase se mi to odeslalo dvakrát . Omlouvám se
Ne že bych úplně souhlasila s výše napsaným, ale ze své zkušenosti vím, že nenaučit se učit, je velký problém. Mám průmyslovku, kde to bylo jednoduché - buď odbornou věc chápete a je to v pohodě, anebo nechápete, a nějaké biflování vám nepomůže . Vzhledem k tomu, že jsem věci spíš "chápala" , tak jsem kromě projektů na nic doma nesáhla . Jenže po příchodu na VŠ tady byl velký problém - je nutné se za týden naučit štos knih, poznámek a přednášek - ale jak na to ? Číst si to, psát si výpisky - jak se motivovat ? Proto jsme se s kamarádkami shodli, že na VŠ by měli lepší výsledky trojkaři, kteří se na ně musí učit, než my, kteří nevíme, kde se učebnice otvírá. Taky to byla první dva roky spíše metoda - zkouška od slova ZKUSIT to . Takže souhlasím s tím, že přehánět učení se nemá , ale zavést od nejútlejšího školního věku nějaký "systém" je důležité.