Foto: Shutterstock

S Pepou Tomanem se znám skoro dva roky, je mým trenérem pro sebeobranu a krav magu. Kromě cvičení spolu diskutujeme o spoustě věcí, jednou z nich je otužování. Pepa mě vypráví o otužování, o svých zkušenostech a pomalu a jistě mě motivuje, abych to také zkusila. „To dáš, já to vím, jen se musíš rozhodnout a chtít. Ty se umíš kousnout a dát to…,“ říká mi občas.

Když s otužováním a koupáním v řece začal letos v zimě i můj manžel, konečně jsem se začala tou myšlenkou reálně zabývat. Sice jsem si načetla nějaké články a uvědomila si i nepravdy, které teď díky otužovacímu boomu vyplavaly (třeba, že se při otužování hubne), stejně mě ale zajímaly takové ty jednoduché otázky, které jsou se začátkem této na vůli závislé aktivitě spojené. Jako první je pro mne zásadní – jak se namotivovat a zvládnout začátek.

Protože to určitě zajímá i řadu z vás, sepsala jsem několik otázek a odpovědí, které by se vám mohly k motivaci a realizaci hodit, stejně jako mě. Nic složitého, prostě abyste si udělaly představu, zda to opravdu chcete a co vám to přinese.  Přiznám se, že ten potenciál v sobě mám a nějak s ním v budoucnu naložím. Musím ale začít sprchou. Nemám na to se hned svlíknout a jít do ledové vody v řece, kterou mám hned před domem.

Na moje otázky odpovídá Josef Toman, osobní trenér, expert defensivní taktiky a kondiční přípravy. Je zkušeným otužilcem.

Foto:Josef Toman

Jak se namotivovat k otužování? Udělat první krok, rozhodnout se a nenechat se stále brzdit různými „tanečky“  mysli.
Určitě je to na tom, opravdu chtít. Nejen, že o otužování polemizujeme a neustále odkládáme začátek. To jsou ty „tanečky“, které si dávají i třeba lidi, co mají nadváhu – od pondělka začnu se změnou jídla, s pohybem nebo přestanu kouřit... To k ničemu nevede. První krok je odhodlání udělat první krok do studené vody. Vzít si plavky, ručník, něco na převlečení. Soustředit se na jednotlivé úkony a chovat se trochu jako robot. Teď se převleču a dojdu k vodě, teď do ni vlezu, budu ve vodě v čase, co snesu, takto přesně krok za krokem, nepřemýšlet moc o tom, neuhýbat, prostě jít a udělat to.

Je nutné si uvědomit a racionálně zhodnotit, že mě ledová voda nezabije a že tam nemusím zpočátku být dlouho. Stačí na poprvé pár vteřin. Je důležitá jen základní kontrola dechu, kterou docílíme krátkou hyperventilací. Žádné rituální tance či meditace není potřeba. Sice to tak někteří dělají, ale mě to přijde zbytečné. Zvládne to každý.

Jak je to s dýcháním? Přece jen ledová voda stáhne plíce, což se projeví na dechu. Může to být pro začátečníka problém?
Je důležité se „rozdýchat“, než vlezete do vody. Krátké rychlé vdechy, 15 vteřin před kontaktem se studenou vodou. Není to vůbec problém. Navíc, pokud někdo s otužováním začíná, první „ponor“ je velmi krátký, takže z toho vůbec nemusí mít obavy. Když to pak děláte opakovaně, vše máte pod kontrolou, vnímáte, jak tělo reaguje a přizpůsobíte se mu.

A co mrznoucí nohy a ruce?
Ve studené vodě se přirozeně ochlazují prsty na rukou a nohou. Skoro až tak, že je přestanete cítit. Krev se totiž stahuje z periferního oběhu, což je reakce organizmu na ledovou vodu. Vzhledem k tomu, že jste ale zpočátku ve vodě krátkou dobu, dá se to v pohodě zvládnout. Je dobré si vzít do vody nějaké boty, ideálně neoprénové botičky. Dají se koupit například v Decatlonu. Zahřejí a navíc ochrání nohy před šlápnutím na něco nepříjemného. Kromě soustředění na reakci těla na studenou vodu nechcete řešit to, že bosou nohou šlápnete třeba na něco ostrého (tedy pokud se noříte do vody v přírodě). Pro začátky otužování není nutné ruce do vody nořit, je to jiný pocit být ve vodě „po prsa“ než „po ramena“ a mít pod vodou i horní část těla včetně rukou. Doporučuji to dělat postupně.

Proč má každý otužilec kulicha?
Teplá čepice zahřeje, i když jste ve studené vodě. Rozhodně to doporučuji. Potápět se, to už je vyšší liga otužování.

No a co dělat, když vylezeš z vody?
Dřepy s výskokem, nějaké cviky, které jsou spojené s rychlým pohybem paží a nohou, je třeba v těle rozproudit krev a zahřát se pohybem.

A co ta všude diskutovaná euforie? Kdy naskočí?
Jakmile vylezete z vody a zahřejete se cvičením a je příjemně návyková. Sice před tím musíte udělat všechny ty aktivity, které dost lidí od otužování odrazují – zvládnout silou vůle pocity diskomfortu, překonání sama sebe, přesvědčení, že vlezete do ledové vody, v zimě jste v plavkách atd. Jde ale o krásný, zdravý stav, jeho super účinky na zdraví i na stav mysli jsou prokázané. Také je velmi pozitivní pocit, že jste to dokázali a k tomu se pojí účinek vyplaveného adrenalinu – ten funguje již těsně před tím, než do vody vlezete, protože tělo je nabuzené a připravené na výjimečný stresový stav. Jak říkají otužilci, otužování je „adrenalin“. Po koupání ve studené vodě se cítím uvolněný a jako znovuzrozený.

Kdy se dá s otužováním začít? Klidně hned a rovnou do venkovní vody?
Kdykoliv. Stačí jen začít postupně a zvyšovat pozvolně dobu ve vodě. Venkovní voda je paradoxně příjemnější, než sprcha.

Můžu se otužovat sama nebo potřebuji nějakého kouče, zkušeného otužilce?
Základní pravidlo je naslouchat sám sobě. Otužování není žádná „matematika“ Začněte pomalu a brzy se stanete koučem sám sebe. Dostačující informace lze získat od otužilců například na sociálních sítích.


Foto:Josef Toman

Jak vnímáš sociální sítě plné lidí, kteří se koupou – je to vytahování?
V podstatě pozitivně. Lidí se vzájemně motivují a sdělují si zkušenosti a lokality kde se dá otužovat. Myslím, že je to dobrá věc. Samozřejmě se najdou lidi, co se koupou v ledové vodě „z hecu“, chtějí se vytahovat, že mají fotku ve vodě, když je velká zima. Ale proč ne, aspoň si to zkusí a je na nich, zda u toho zůstanou. I kdyby to bylo vytahování, lézt do studené vody a otužování je zdravé.

A co naháči v ledu? 
Je v tom drobet exhibicionizmu. Ale je to každého věc. Obdivuhodné je nakonec stejně to, že tam lidé vlezou. Nicméně možná to někteří berou jako seznamku, což mi přijde vtipný.

Moc díky za odpovědi

Tak co, už jste také zkusily? Já se na to chystám, dám vám vědět, jaké jsou mé začátky.

Reklama