Reportáž z akce si můžete přečíst ve článku zde.

Můžete se zamyslet nad tím, zda nekupujete zbytečné věci, které nepotřebujete, zda váš šatník nepraská ve švech díky věcem, které nenosíte. Je lepší koupit si kvalitní věci, které jsou sice dražší, ale déle vydrží. Nebo si koupit hezký kousek v obchodě s nošenými věcmi, vytáhnout šicí stroj a staré věci přešít, předělat a dát jim další šanci. Jak jste na tom vy? To jsme se zeptaly účastnic naší krásné akce. Co nám napsaly? Nyní zveřejníme některé z reakcí. Budeme rády, když budou inspirací i pro vás. 

Jak sama přispíváte k udržitelnosti módy?

Klára K.

Už tak často nenakupuji trička a spodní prádlo, záleží mi na kvalitě. Raději si koupím kvalitní věc, kterou pak nosím dlouho. Samozřejmě i ta se opere a materiál nebude trvale pěkný, ale nebude to během několika vyprání. Dávám si pozor, v čem oblečení peru, aby i prací přípravek napomohl k déle trvající kvalitě. Velmi často třídím věci, které už nenosím a dávám je dále – nabídnu kamarádkám, dám do kontejneru na onošené prádlo. Myslím, že je věcí každého z nás, aby přispěl k udržitelné módě.

Katka Š.

Snažím se nakupovat v sekáčích. Oblečení, které mě už nebaví prodávám kamarádkám, nebo si ho vyměňujeme. Neříkám, že si nikdy nic z Fast Fashion nekoupím, ale tu věc se snažím nosit co nejdéle můžu a pak se snažím ji poslat dál.

Marta K.

Měním kus za kus, nebo stará trička vystříhávám na hadry a používám na úklid.

Michaela H.

Téma udržitelnosti je pro mne významné nejen v módě, ale v celém životě. Třídím odpadky, nemám igelitové tašky, snažím se „neplastovat“. Co se týká oblečení kupuji méně věcí, kvalitní, některé značky vyloženě ignoruji, protože chrlí nekvalitní věci, které zatěžují životní prostředí. Líbí se mi, že řada značek se nechala udržitelností inspirovat, například Perwoll je výborný přípravek pro péči o oblečení jako jsou košile, svetry, jemné prádlo.

Jana H.

Nevyhazuji žádné prádlo, staré věci použiji například na čištění nebo je dám do speciálních kontejnerů nebo organizacím, které je dávají do sekáčů. Mám radost, když v sekáči objevím kousek, který pak nosím. Většinou když něco nakoupím, nahradím to oblečením, které už nenosím.

Jana R.

Nakupuji lokální značky, přírodní materiály, snažím se vybírat kvalitní materiály a eliminuji množství oblečení. Mým cílem je dosáhnout tzv. capsule wardrobe tj. mít minimální množství lehce kombinovatelných kousků. Snažím se mít basic nadčasové kousky a nekupovat impulsivně. Pokud něco koupím, něco vytřídím.

Anna Š.

Většinu oblečení mám z druhé ruky a nechodím nakupovat do obchodů s fast fashion. Většinou.

Jana K.

Kupuji kvalitní materiály, pečuji, zašívám. Miluji sekáče.

Lucie Š.

Ráda investuji do kvalitních kousků, o které se starám, aby vydržely co nejdéle. Staré oblečení předávám dál. Buď ho předám kamarádkám, prodám na vinted, ale přiznám se, že mám hodně oblečení a je čas na nějaký detox šatníku. Děkuji za inspiraci.

Nikoleta I.

V posledním roku som začala navštevovať BAZARY, kde rózné blogerky predávajú svoje oblečenie, tak namiesto nového som si kupavala ničo, čo daná žena už chcela poslať ďalej. Takisto aj ja som predávala svoje oblečenie, alebo darovala na charitativne akcie, alebo darovala kamarádkám.

Ivona F.

Nekupuji zbytečné oblečení a když něco nepotřebuji na nákup rozhodně nejdu. Nerada nakupuji, nakupování se pro mě rovná hororu. Dokonce i když už potřebuji nový kabát, džíny, tak trvá i několik týdnu, než se rozhoupu jít do obchodu. Rozhodně nepodléhám trendům.

Helena P.

Snažím se nepodléhat marnivosti a chtíči, že něco musím mít a hned si to musím koupit. Toto období mám naštěstí za sebou. Více o nákupech přemýšlím a daří se mi mít je pod kontrolou. Věci, které nenosím předávám dál a ráda chodím s kamarádkami do sekáčů. Nedávno jsem si ze staré košile přešila „novou“ košili a mám z ní velkou radost. Také jsem si ušila plátěné tašky, se kterými chodím nakupovat.

Partnerem naší akce byla značka speciálních pracích prostředků Perwoll od firmy Henkel. Ta se dlouhodobě zaměřuje na péči o tkaniny a barvy oblečení. Díky pracímu gelu Perwoll zůstávají barvy látek krásně zářivé a také tvary oblečení jako nové. Perwoll přichází s kampaní RethinkFashion, která šíří myšlenku udržitelné módy. „Starejte se o své oblečení, prodlužte jeho životnost a tím pádem nakupujte méně nového oblečení“, řekla na eventu Karin Meszárošová, brand manažerka značky Perwoll. Více informací naleznete zde. 

Naše články spojené s tématem udržitelné módy najdete ve speciálu zde.

Co je rychlá móda?

Rychlá móda je pojem, který naznačuje, že návrhy módních návrhářů přecházejí z přehlídkových molů do designu konfekčního oblečení v maloobchodním prodeji velmi rychle. V posledních letech nabízí oděvní řetězce nové kolekce téměř každý týden. Rychlá móda značí i rychlý posun oblečení nejen do obchodů, ale i z našich skříní do popelnic, což znamená výrazné spotřební chování.

Hnutí za zpomalení módy – proč vzniklo?

V posledních letech se oděvní průmysl dostává do kritiky za to, že spotřebovává obrovské množství vody, produkuje enormní množství CO2, takže zanechává výraznou uhlíkovou stopu. Výroba jen jednoho kilogramu bavlny spotřebuje 20 tisíc litrů vody. Oděvní průmysl je druhým největším znečišťovatelem na světě. Kritici zmiňují i nevhodné pracovní podmínky v textilních továrnách v rozvojových zemích. Z kritiky „rychlé módy“ vzniklo hnutí za „pomalou módu“. Jedny z prvních módních návrhářů, kteří se postavili za zpomalení módního průmyslu, byli Vivienne Westwoodová a Giorgio Armani. „Kupujte méně, vyberte si dobře, ať to máte na dlouho!“ říká Vivienne Westwoodová, designérka, která je si vědoma stále se zhoršujících klimatických problémů, kterým čelí naše společnost. Giorgio Armani v roce 2016 udělal revoluci v italské módě, když oznámil, že již nebude navrhovat kolekce s umělou kožešinou a spojil se s organizacemi bojujícími za ukončení vykořisťování zvířat pro potřeby oděvního průmyslu.

Naše články:

Reklama