Zatímco ještě nedávno byl největším problémem, který lidé měli, nedostatek odpočinku a spánku, zdá se, že současná epidemie to mnohým zajistila. Co dalšího můžete pro zdraví udělat? A co prospěje těm, kterým epidemie přidala práci a stres?

V první řadě je zásadní dostatečný příjem vitamínů a celkově vyrovnaná strava. Na co se soustředit? Převažovat by měly zelenina a ovoce. „Čerstvá a lokální zelenina v současné době není zcela k dispozici, proto není vůbec špatné vsadit na tu mraženou,“ popisuje MUDr. Renáta Sikytová, alergoložka a členka rady Homeopatické lékařské asociace. Ano, o část vitamínů zelenina zpracováním přijde, ale pořád je v ní dost vlákniny, která je důležitá pro střeva a ty hrají v imunitním systému velkou roli.

Vitamín C se snažte doplňovat hlavně z ovoce. Pokud na konci zimy již není dostatek kvalitního ovoce, můžete přidat i umělý. Denní dávka 1 000 mg pro dospělého bohatě postačí.

Není ale třeba trápit se jakoukoli chybou v jídelníčku, důležitá je psychická pohoda a spokojenost. „Jíst a pít s chutí a taky v klidu je důležitá součást života,“ říká Sikytová. To potvrzují také lékařské studie. Pokud totiž jíte ve stresu, vyplavuje se hormon kortizol, což přispívá k nezdravému nárůstu váhy.

Omezte tuky, těžká a smažená jídla a zkuste zcela vyloučit alkohol, prospějete tím játrům, která jsou pro správnou funkci imunitního systému velmi důležitá. Játra lze také podpořit ostropestřcem mariánským.

Pitný režim je důležitý ve všech obdobích. Řešením je v chladnějších měsících třeba jen teplá voda například s citrónem nebo grepem, výborné jsou také domácí ovocné nebo zeleninové šťávy. Jednou z možností jsou i kvalitní ovocné čaje, často však obsahují ibišek, který může být alergenem. Vynechte rafinovaný cukr, Když sladit, pak medem, ale i tam pozor u těch, co mají pylovou alergii.

Právě alergie je totiž to, co může teď na jaře imunitu oslabovat. Zatímco v březnu jde hlavně o jívy, lísky, olše, případně tis a topol, v dubnu už přibude mnohem více lidí s alergií na pyl břízy.

Žitný chléb a probiotika

Střevní flóru podpoří také probiotika například z fermentované zeleniny, jejíž vyrábění je nyní velmi populární. Dobré je kysané zelí. Můžete si ale také koupit potravní doplněk v lékárně. Poraďte se však vždy s lékárníkem, který by měl mít zkušenost s tím, co je pro vás ideální.

Pro střeva je samozřejmě také kromě dostatku zeleniny vhodné celozrnné pečivo. Pokud vám nevyhovuje, jezte alespoň kváskový pšenično-žitný chléb namísto bílé mouky.

Jak na stres a strach

Tradiční rady na podporu imunity jsou důležité, pro správné fungování organismu je však také zásadní, aby byla v pořádku psychika. Právě v tomto směru mohou pomoci homeopatika. Jaká využít?

Doktorka Sikytová by doporučila zejména Gelsemium sempervirens 30 CH, a to dvakrát denně 5 granulí. Tento lék redukuje obavy, úzkosti a strach z neznámého.

Pokud se cítíte unavení, pak má smysl sáhnout po léku Kalium phosphoricum, a to v ředění 15 CH, opět v dávce 2x denně 5 granulí. „Tento lék podporuje centrální nervový systém. Pomáhá při stavech intelektuálního vyčerpání či bolestech hlavy z přetížení,“ vysvětluje Sikytová. Doba užívání? Tři až čtyři týdny. Poslední dávku užijte před 16. hodinou.

Doplňte magnezium a železo

Dalším minerálem, který je dobrý pro správnou činnost imunitního systému, je hořčík. Jednou z možností je Magnesium 300 plus, které obsahuje i další látky důležité pro nervový systém a obranyschopnost. Doktorka Sikytová by ho doporučovala užívat nejméně šest týdnů.

V případě ohrožení viry je pak jako prevence k zvýšení imunity na místě klasická homeopatická dvojka, a to je Oscillococcinum a Ferrum phosphoricum. Oscillococcinum užívejte třikrát týdně jednu tubu, Ferrum phosphoricum v ředění 9 nebo 15 CH pak dvakrát denně po 5 granulích. Lék je důležitý i pro ty, kteří jsou fyzicky vyčerpaní. Je dobré začít užívat při počátku infekce. Ferrum phosphoricum prospěje i seniorům, kteří mají tradičně nedostatek železa.

Těm, kterým v důsledku práce náročné na psychiku hrozí vyhoření, by lékařka naordinovala Phosphoricum acidum 15 CH na tři až čtyři týdny v dávce dvakrát denně pět granulí. „Pokud se podmínky nezmění, pak je možné lék užívat i dlouhodoběji,“ vysvětluje Sikytová.

Jestliže už nějakou virovou nákazu překonáte, nebo jste ve fázi, kdy jste se z ní sotva vyléčili, ale ještě cítíte bolesti kloubů, nedostatek energie a únavu, sáhněte po léku Sulfur iodatum (opět v ředění 9 nebo 15 CH, dávkování: 2x denně pět granulí). Tento lék je výborný na období rekonvalescence.

V případě akutní virové nákazy by Sikytová doporučila zvýšení dávek, Oscillococcinum třikrát denně jednu tubu a Ferrum phosphoricum stále dvakrát denně po pěti granulích.

Reklama