Známe to asi všichni, během vánočních svátků zdoláváme celá pohoří bramborového salátu a statečně k tomu přikusujeme smažený řízek či rybu. Ke kafíčku si pak dopřejeme cukroví, odměníme se svařákem a o různých návštěvách a pohoštěních už ani nemluvíme. Najednou je tady nový rok a s ním přichází prozření, oblečení nám dává varovné signály a na váhu se bojíme postavit. Pod vlivem různých reklam a případných předsevzetí nasazujeme drastické diety a bereme útokem fitness centra, což nám často stejně dlouho nevydrží. Tak takhle tedy ne.

c1.jpg

Rozum do hrsti a půjde to samo
První věc je uvědomit si, že není nic špatného na tom, vyhradit si třeba dva sváteční dny, kdy si opravdu dopřejete, ale ty ostatní se snažte držet v rámce vašeho normálu, nebo už trochu odlehčovat. Důležitý je také pohyb, takže si zajděte s rodinou na procházku někam do přírody. Cesty gauč-lednička se opravdu nepočítají. No a potom zde máme odstraňování následků, pokud jsme tu sebekontrolu o svátcích úplně nezvládli. I když odlehčit jídelníček přijde vhod i těm, kteří stále zůstali na své váze, neboť tělo zbavíte toxinů a zklidníte žaludek

Rozhodně zapomeňte na drastické diety, které by vedly jen k tomu, že budete podráždění, unavení, rozhodíte si metabolismus, budou vám chybět důležité živiny a v konečném důsledku přiberete víc, než shodíte. „Na úpravu jídelníčku jděte vždy s rozumem, měl by být složen nejen z kvalitních potravin, ale měl by být i živinově vyvážený a dostatečně pestrý. Při jeho skladbě musíte brát také v potaz svůj věk, zdravotní stav, životní styl, množství pohybu, případné genetické dispozice a řadu dalších faktorů. Každý jsme jiný, takže univerzální diety nemají příliš smysl. Obecně by v našem jídelníčku měly být z přibližně 35 % zastoupeny kvalitní tuky, dále pak z 15-20 % bílkoviny, které jsou důležité pro tvorbu svalů a tvoří základní struktury kůže, kostí či hormonů,“ vysvětluje Ing. Petr Havlíček, výživový specialista. Do jídelníčku patří i kvalitní sacharidy, které jsou významným zdrojem energie (pokud „nejedeme“ v ketodietě). Ale pozor, máme na mysli hlavně tzv. komplexní sacharidy, obsažené například v luštěninách, celozrnných cereáliích či škrobové zelenině. Nesmíme zapomínat ani na ostatní druhy zeleniny a ovoce, kterého není třeba se bát. „Sacharidové potraviny nejsou jen zdrojem energie, ale i vlákniny, které potřebujeme minimálně 30-40 g denně. Vláknina sice nemá žádnou energetickou hodnotu, přesto je nesmírně důležitou složkou naší stravy. Kromě toho, že podporuje činnost trávícího traktu, slouží jako výživa pro náš získaný orgán – střevní mikrobiom, který je přímo spojován nejen s naším fyzickým a duševním zdravím, ale i se zdravou tělesnou hmotností,“ dodává Ing. Havlíček. Veledůležitý je samozřejmě i dostatečný pitný režim, tvořený neslazenými tekutinami, především vodou, doplněnou o neslazené čaje a lehké minerální vody. Množství tekutin lze paušálně definovat 3 dcl na 10 kg tělesné hmotnosti, nicméně množství je třeba upravovat především dle podmínek okolního prostředí (teplota, vlhkost, popřípadě proudění vzduchu) a provozovaných aktivit.

c2.jpg

Jasný cíl a pravidelnost
A teď tedy co s tím, když už při pohledu na všechna ta doporučení máme chuť to vzdát. Zároveň je tady pracovní kolotoč, do kterého jsme s novým rokem opět naskočili, takže toho času také příliš není. I tak se nevzdávejte, najděte si svou rutinu. Začněte tím, že budete jíst pravidelně 3 vydatnější a živinově vyvážená jídla denně. Zrušte konzumaci sladkých a alkoholických nápojů, sladkostí a všech vysoce průmyslově zpracovaných potravin. Naopak navyšte porce ovoce a zeleniny. Toto může být během dne trochu problém, ale v dnešní moderní době si s tím hravě poradíme. Zkusit můžete 100 % přírodní instantní smoothie, které připravíte během chvilky kdekoliv a kdykoliv. Smoothies Gusty jsou z nadrceného lyofilizovaného ovoce, tedy mrazem sušeného, takže si zachovává většinu prospěšných látek. Neobsahují žádné přidané cukry ani aditiva.

c3.jpg

Hýbat se je fajn
Klíčový je také poměr přijaté a vydané energie, proto v každém případě zařaďte do své rutiny i pohyb. Nemusíte si hned pořizovat členství ve fitness centru nebo běhat maraton, jen místo výtahu použijte schody, vystupte o zastávku dřív a dojděte kousek pěšky, každý pohyb navíc se počítá. A taková procházka v přírodě dělá divy, kromě pohybu si vyčistíte hlavu a v této hektické době se vždy hodí, užít si chvíli klidu, kdy je člověk jen sám se sebou. A vzpomeňte si, vše začíná právě v hlavě. Tak hodně úspěchů v novém roce, nejen těch hubnoucích.