
V ideálním případě by dítě na vyšším stupni základní školy a na střední škole mělo odpovídat následovně:
Výborně - student odpovídá souvisle a srozumitelně. Během výkladu je zřejmé, že chápe souvislosti hlavních pojmů a jeho výklad není třeba dále doplňovat, ani klást doplňující otázky.
Chvalitebně - student odpovídá souvisle a srozumitelně. Na doplňující otázky odpovídá přesně a chápe význam vykládaného učiva.

Dostatečně - student souvisle odpovídá na položené otázky a zná hlavní pojmy, chápe - byť i nepřesně - jejich význam
Nedostatečně - student neodpoví některé otázky nebo nechápe hlavní pojmy, nezná souvislosti vykládané látky.
Většina škol má klasifikační řád, ve kterém lze najít velmi podobné definice. Takže když si vezmeme učebnici, ptáme se na jednotlivé pojmy a dítě je umí popsat, odpovídá jeho ohodnocení stupni dobrý - tedy trojce. Na jedničku by muselo umět látku odvykládat bez dalších otázek. A tady bývá další kámen úrazu - to, že má dítě látku „odvykládat“ neznamená, že ji řekne doslova zpaměti, ale také to neznamená, že vynechá pár pojmů a pozmění pár definic. Je prostě nutné najít zlatou střední cestu a to pokud možno takovou, která dítěti usnadní samostatný vyklad u tabule.
pajda
Nový komentář
Komentáře
Ťapina: Teda, to bylo od babičky dost nešetrné. Jak si člověk takové křivdy dětství zapamatuje, že?
Tohle by si měla přečíst moje babička (už bohužel nemůže), která mi jednou za přinesenou dvojku vykládala o tom, že mi chtěla připsat na knížku peníze, ale když se takhle špatně učím, tak mi je nepřipíše. To mě mrzelo, přestože peníze na knížce pro mě tehdy byly velice abstraktním pojmem
Bohužel,jsou učitelé,oběti svého povolání,kteří vyžadují odříkání probírané látky.Když je v učebnici chyba,musí žák odříkat i tuto chybu,neboť o probírané látce se nediskutuje.
Naštěstí se objevují i tací učitelé,kteří se snaží žáky naučit,jak se mají učit.
Myslím si ,že hodina diskuze se žáky o probírané látce dá mnohem víc,než trvání na odříkání odstavce v učebnici.
Sonne: určitě...děti se většinou snaží. Bohužel nemůžou mít všechny stejně jedničky - tak jako nemáme všichni stejnou výplatu...
pajda: Ahoj Pajdi, je to moc dobry clanek! Trosku jsem prehodnotila pohled na znamky. Asi jsem hodne prisna, takze zacnu vic chvalit - nekdy mozna i za trojku...
mamča: díky
mamča: myslím, že ani není podmínkou dítě bez vady - sama mám syslíka s LMD a celou řadu těchto dětí učím. Každý by snad měl poznat, jestli se dítě jen těžko vyjadřuje, nebo na učení prostě kašle...a jinak si myslím, že pokud má dítě popsat, co se naučilo, musí aspoň chabý základ pochopit - a tedy se tomu musí věnovat...kapitola sama pro sebe je ovšem moderní zneužívání psychologie k nejrůznějším bezdůvodným úlevám - a tady se naráží dnes a denně velice tvrdě. Jinak bych ještě napsala jednu kacířskou myšlenku - ale jen pod podmínkou, že mě Krize nezakáže přístup na věky věkův - že většina rodičů je pevně přesvědčená, že klasifikační stupnice právě toho jejich dítěte je pouze třístupňová, protože čtverky a pětky přece mají mít ti ostatní...ovšem pět mínus jsesm nikdy nedávala a ani netuším, za co by to bylo. Mínus se dává, jestliže nejsem přesvědčená o hodnotě známky - používám ho, když je písemka na jedna, ale úprava na pět a je to rozlišení pro mě a maximálně pro to dítě - něco na způsob "malinkaté výstrahy" - podotýkám ale, že oba moje články se týkají vyššího stupně základní školy a školy střední. Na nižším stupni bych to odsoudila jako zvěrstvo a matení neviňátek - tam musím dát kritéria jasně rozlišitelná a dělitelná a dál to nekomplikovat...což bych měla v dalším vzdělávání taky.
Ja mela perfektniho ucitele CJ+literatury na stredni skole (p. Ondruska). Ze zacatku se pokousel davat mi dvojku ze slohu, protoze skrabu, ale casem prisel na to, ze je dulezitejsi to, ze sloh ma hlavu a patu, ze hodne ctu, tudiz muzu diskutovat o vetsine probiranych del, pozdeji i ve filozofii o temer vsech tematech...
Rada na nej vzpominam.
Dorlay: jo, to znam, ja pravidelne musela na prikaz cestinarky prepisovat cele sesity
az kdyz ted mamka dostala do ruky jakousi chytrou knizku, tak zjistila, ze pry jsem asi lehky disgrafik ci co, a ze mne trapili zbytecne, protoze mne stejne nenaucili psat citelne :))
Ještě se přidám - snažím se mít kolem deseti známek za pololetí...pak si ovšem může dítě dovolit i pětku. Ze dvou známek by se nemělo hodnotit nikdy, minimum jsou čtyři. Jak už tady někdo psal - to v článku je to opravdu ideální stav, který si každý musí upravit - ale všechno je v lidech...
Sasa: me tak nejak pripada, ze na zakladce i stredni se neuci pro zivot nerku-li o nejake praxi...ja dycky zazila pouze a jen uceni kvuli prijimackam ...takze limity pouzijes, kdyz se budes snazit dostat na vysokou, jinak fakt ne
a ti co na vysokou nejdou nebo na nejakou, kde se delaji prijimacky z neceho jineho maji proste smolika
...tot nas skvely skolsky system
Hmmm, zajímavé. Opravdu se nic nezměnilo, ale to není tím, že by učitel nechtěl naučit třeba děti hledat v jízdním řádu, ale je to tím, že má osnovy které musí dodržet a jaksi mu nezbyde na jízdní řád (jasně že je to jen příklad) čas. Učím informatiku...to je o něčem jiném, jasně. Ale učím taky matiku a jsem někdy zoufalejší než ty děcka. Učím něco o čem nejsem tak pevně přesvědčena, že to budou nutně potřebovat, ale třeba vypočítat kolik budou platit když si vezmou půjčku, tak na to čas není. Upřímně, kdo bude v životě potřebovat limity? No jáí to nepoužila nikdy.
lucimo: taky jsem z toho měla obavy, že to tak dopadne...ale vem to jinak - píšeš: učitelé se ptali..jasně že nevyrazím dítě k tabuli a nenechám ho mluvit o čemkoliv. Nejprve mu musím něco zadat, ne? takže nějakou otázku přece dostane automaticky...zbytek je spíš o tom, kolik o té otázce ví, protože ta první by měla být nejobsáhlejší. A ještě: jasně, že to nejde v počítačích nebo v tělocviku, ale třebas v dějepise nebo ekonomice by snad to dítě mělo umět vyjádřit o čem se dozvědělo nebo o čem se dokonce učilo...k tomu stydění se: to už je na tom učiteli, aby to poznal - osobně jsem tyhle studenty honím třebas na "tématické" nástěnky, aby získali známky a nemuseli mluvit. O deseti minutách nebyla řeč - průměrně máš v hodině tak tři až pět minut, během kterých zkoušíš dvě děti - a projev na dvě minuty snad není na umření...nepočítám ovšem exoty, kteří si vyhradí "zkouškové" hodiny - to mi připadá šílenost.
Teda Pajdo, no potes koste. Tebe mit za ucu, tak dneska kopu za telecom.
Myslim, ze kazdy ucitel ma moznost zkouset dle svych predstav a podle tech take hodnoti. Nam vetsinou vsichni ucitele pokladali otazky, na ktere jsme odpovidali. Navic myslim, ze nejde ve vsech predmetech jen nadhodit tema a zacek povida deset minut v kuse. Mozna chapu, cos chtela napsat, ale zda se mi, zes to napsala tak, ze te vetsina lidi nepochopila...
tak přesně takto nás hodnotili a příjde mi to celkem nefér právě k dětem, které se u tabule stydí a mají trému...ale naneštěstí zrovna tak jako nejsou stejné všechny děti, tak ani všichni učitelé....Někdy je to ovšem boj!
Faktem je, že když si projdete internetové stránky škol, tak na některých to opravdu najdete...a neděste se, ačkoliv tenhle řád (s malými obměnami) dodržuju nějakých 15 let (na různých školách), tak známky mám u studentů v průměru 2,0 (učím jich asi 200 ročně)...jen se jim musí dát jasná pravidla. Jakmile pochopí, co se po nich chce, tak je to bez problémů. A určitě po vás taky na škole chtěli, aby jste vykládaly samy, nebo ne?
To je ale kravina, s takovou bych nedokoncila ani ZS, natoz vysokou
Jsou tim snad horsi nez ti ukecani, co prd chapou, ale umeji to obkecat?
Nehlede na to, ze nekteri lide jsou proste mene povidavi a prestoze ucivo presne a dobre chapou, nedokazi popovidat o tematu souvisle bez nutnosti doplnujicich otazek
teda kdyby se fakt znamkovalo tak, jak je to tu popsane, tak by myslim minimalne polovina deti ve tride mela ctyrku a hur