c5931b6a84ad0-blobid0.jpg

Podpora vnitřní motivace dětí ve škole je komplexní proces, který vyžaduje aktivní zapojení učitelů, žáků i rodičů. Zatímco učitelé mohou hrát klíčovou roli v identifikaci individuálních zájmů a silných stránek každého žáka, aktivní role rodičů ve školním životě dítěte může posílit důvěru žáků ve své schopnosti. Právě rodiče s učiteli tak společně vytváří prostředí, které podněcuje zájem o učení.

Trio učitele, žáka a rodiče

K posílení vnitřní motivace dítěte a celkové podpoře jeho vzdělání je důležité budovat pozitivní vztah mezi učitelem, žákem a rodičem. “Kontakt s rodiči budoucích žáčků navazuji již před začátkem školního roku, abych získala představu o dětech a potřebách jejich rodin,” vysvětluje Karolína Peřichová. Průběžná komunikace s rodiči je pro ni klíčová, a proto pořádá pravidelné třídní schůzky, kde se společně diskutuje o očekáváních a přístupu k výuce. "Rodiče se díky četným aktivitám od samého začátku zapojují do vzdělávání svých dětí. Společně si nastavujeme očekávání a všem se nám pak společně líp pracuje. Vzájemně si důvěřujeme a cítíme se lépe," doplňuje učitelka.

Výsledky jsou důležité po celý rok

Pravidelné sledování studijních výsledků dětí ve škole je pro jejich úspěch a rozvoj zcela zásadní. Vysvědčení by nemělo být jediným okamžikem ve školním roce, kdy se společně podíváte na jejich pokroky a případné nedostatky. Když se rodiče navíc zajímají o prospěch a výsledky dítěte, mohou v něm podpořit vlastní hodnocení svých silných i slabých stránek. Společně pak snáze dokážete identifikovat konkrétní kroky, které je třeba podniknout pro dosažení lepších výsledků.

Velmi dobrým způsobem, jak zapojit dítě i rodiče do procesu učení, jsou pravidelné schůzky, kde se sejdou právě učitel, rodič/e a žák. Pokud taková setkání nejsou v dané škole běžná, rodič o ně může třídního učitele nebo vedení školy požádat. Jejich výhodou je, že přináší prostor pro konstruktivní diskusi nejen o výsledcích, ale také možných obavách a potřebách dítěte. Zároveň je to vhodná chvíle ke stanovení reálných cílů pro další zlepšení. “Cílem těchto setkání není, abychom za děti problémy vyřešili, ale abychom je podporovali a pomáhali jim při formulování svých myšlenek a plánů. Dětem tak dáváme prostor k posílení vlastní motivace, sebevědomí, ale i schopnosti sebehodnocení,” dodává učitelka. Získání těchto stěžejních dovedností může být pro děti užitečné nejen ve škole, ale i pro jejich profesní život.

Rodiče v roli inspirativních osobností

Kromě podpory z domova se mohou rodiče zapojit přímo do školního života dětí. Karolína Peřichová si tuto praktiku chválí nejen ve výuce, ale i při školních aktivitách. Například během školy v přírodě mají rodiče možnost strávit čas se svými dětmi a sledovat, jak se učí a jaké jsou jejich pokroky. Zúčastnit se ale samozřejmě mohou také samotné výuky. Učitelka podporuje jejich aktivní účast prostřednictvím čtení nebo například představování vlastních povolání. "Je důležité, aby děti věděly, že nejen učitel je má co naučit. Ale že i rodiče a jiní dospělí, nebo dokonce i spolužáci, jim mohou předat cenné zkušenosti a znalosti,” vysvětluje Peřichová.

c0ed04efc9c08-obrazek.jpg
Foto: Karolína Peřichová

Budování komunity

Jednou z klíčových aktivit ve škole paní učitelky Peřichové jsou komunitní kruhy, prostřednictvím kterých se děti učí vyjadřovat své myšlenky a pocity, a zároveň respektovat názory druhých. Cílem této aktivity je, aby každé dítě dostalo pozornost. Ke slovu se tak dostanou i ty děti, kteří jsou například stydlivější či tišší, a během hodin si o pozornost neumí říct. Komunitní kruh si děti moderují samy a učí se tak regulovat skupinovou dynamiku a přebírat odpovědnost za fungování skupiny.

Komunitní kruhy navíc nemusí být pouze o studijních výsledcích nebo tématech přímo spojených se školou. “Z vlastní iniciativy jsem s dětmi zavedla kruh, kde si ukazujeme věci. Děti si donesou nějakou věc z domu, kterou chtějí ukázat ostatním, nebo třeba jen něco narychlo najdou v aktovce, a vypráví k ní nějaký příběh,” vysvětluje Peřichová.

Co jde udělat hned

Je důležité, aby se rodiče aktivně zapojili do života školy a spolupracovali s učiteli a dalšími rodiči na podpoře změn ve vzdělávání. Právě jejich podpora je nezbytná pro rozvoj vzdělávacího systému v České republice a přípravu dětí na úspěšný život ve škole i po ní.

Mnohé sice nejde změnit ze dne na den, ale existují kroky, které mohou rodiče udělat ihned. V první řadě je nezbytné se zajímat o fungování školy a budovat si s ní partnerský a konstruktivní vztah. Mohou si tak například zjistit, zda a jak ve škole funguje školská rada a zapojit se do ní. To jim umožní mít přímý vliv na rozhodování a plánování ve škole. Dále se rodiče mohou vzdělávat, sledovat a číst o tématech vzdělávání. Existuje mnoho zdrojů, ať už v podobě článků, spolků, workshopů, přednášek nebo organizací, které mohou pomoci lépe porozumět současným trendům ve vzdělávání a podpořit změny ve škole.

Tipy a rady týkající se vzdělávání rodiče najdou na webu projektu Měníme Osnovy. Na něm spolupracuje Národní pedagogický institut (NPI ČR), Nadace České spořitelny, Nadace BLÍŽKSOBĚ, Unie rodičů a další partneři.

Více informací naleznete na www.menimeosnovy.cz
3b53a9abe1ce6-obrazek.jpg