Kdy se máme začít zajímat o výběr nové školy? Nejlépe už v osmé třídě a pěkně hned teď na podzim…
Na začátku se začneme zabývat zaměřením a specializací. Dítě má určitě nějaké nadání nebo talent - o tom asi nebude sporu.
Jaká jsou tady úskalí? Za prvé to, že hodně rodičů přenáší svoje neúspěchy a touhy na dítě, a pak dochází k tak těžko pochopitelným jevům, jako že chlapec s výrazným technickým talentem a manuální zručností studuje ekonomickou školu (“ ...tatínek je přece TAK DOBRÝ ředitel...“) nebo holčička pohybově naprosto nenadaná musí několik hodin týdně pobíhat po tělocvičně (“ ...já chtěla vždycky být baletkou, a když jsem nemohla, ať se má aspoň Andulka dobře...“) a další. Za druhé je tam i to, že zájmová činnost může být na hony daleko od reality - je totiž podstatný rozdíl mezi krmením malého morčátka v přírodovědném kroužku a mezi tím, když vám ve dvacetistupňovém mrazu stoupne tažný kůň na nohu… a ne každé dítě je na takový náraz připravené. Pomoci se zaměřením dítěte může třídní učitelka nebo popřípadě pedagogicko-psychologická poradna, kde vám také zhruba určí, jaký typ školy je pro dítě nejvhodnější.
Další důležitou otázkou, kterou většina z nás přehlíží, je: může naše dítě na internát? Pokud ano, máme vyhráno - můžeme vybírat po celém státě tu jedině správnou školu se správným zaměřením a sbírat o ní informace. Nenechejte se ale při svém rozhodování mýlit tím, že vaše dítě rádo jezdí na tábory! Je dobré uvědomit si, že pravděpodobně jezdí se stále stejnými vedoucími a stejnými dětmi - tedy do svého. Stejný problém je i v případě sportovních akcí - většinou je pořádá nějaký oddíl nebo organizace, která se o dítě stará delší dobu. Jaká jsou tedy kritéria?Schopnost dítěte řešit samostatně problémy, hospodařit s penězi, schopnost vybojovat si svoje místo v cizím kolektivu, a v neposlední řadě i pevné rodinné zázemí. To je ovšem ze strany dítěte - z naší strany může být problém s odloučením ještě větší a skoro každý z nás zná někoho, komu rodiče na dvoudenní výlet nabalili několik kilo jídla, obrovský kufr šatstva a peněz, že by za to jiný vyžil půl roku. Takové dítě je označeno za mazánka hned při nástupu na školu a na problém má zaděláno.
Tak, teď už máme teorii za sebou a můžeme zkusit vybrat školu. Na pomoc můžeme vzít internetovou adresu http:// delta.uiv.cz, kde se nachází sice strohý, ale zato kompletní registr všech škol. Tady si najdeme příslušné školy i adresy jejich internetových stránek, pokud je mají. Jsou zde k nahlédnutí i inspekční zprávy. Přehledy škol existují i na jiných serverech, bývají však neúplné.
Pokud jsme vytipovali několik škol, zahájíme další průzkum: telefonicky (nebo z webu) zjistíme, zda se škola bude prezentovat na Veletrhu středních škol a kdy má dny otevřených dveří. Přiznám se, že raději zkoumám školy telefonicky, protože si můžu udělat představu o ochotě jednat s lidmi a o tom, jaká je informovanost a vstřícnost lidí, kterým svoje dítě svěřím.
Teď už jsme se probojovali na půdu školy. Nebojte se pečlivě projít celou budovu a zeptat se na všechno, co vás zajímá. Měli by tam být pedagogové ze všech důležitých předmětů - ptejte se jich, jak nejvíc můžete. Nebojte se zeptat i vedení školy na organizaci, možnost informovat se mimo třídní schůzky a podobně. Vezměte si materiály, které škola nabízí - později vám pomohou vzpomenout si, o čem jste slyšeli. Zjistěte si, jak je škola velká, jakou má historii, počty žáků, a hlavně se shánějte po poměru přijatých k přihlášeným. Pozor ale na to, že hlavně u gymnázií se tento poměr může z roku na rok výrazně změnit!
Proč tohle všechno v osmé třídě? Inu proto, že když za rok projdete tytéž školy znovu, můžete se docela divit - na „velice seriózní a prestižní škole“ najdete pořád tutéž neopravenou tekoucí a páchnoucí nádržku na WC a špinavou jídelnu, zatímco nijak zvlášť oslňující malá škola prošla kompletní přestavbou, čistotou se jen blýská, a vydělala si na počítačovou učebnu.
A teď ještě přijímací řízení. Hodně škol se v poslední době přizpůsobuje úkolům a testům, publikovaným na serveru http://www.scio.cz, kde si můžete sady úloh a přípravné učebnice i objednat. Pokud zrovna vytipovaná škola používá příklady z jiného zdroje, pak by je měla mít dostupné v podobě nějakých brožurek nebo ukázek na webu, a to pokud možno s řešením.
A jsme v deváté třídě. Určitě zkuste dítě přihlásit na Národní srovnávací zkoušky - konají se několik sobot v únoru a březnu. I když výsledek na těchto testech nevypovídá nic o případném úspěchu u přijímaček, dítě má možnost vyzkoušet si prostředí „nanečisto“.
A příprava? Pokud se dítě učí průběžně, mělo by mu to stačit, některé školy však organizují „přípravné kurzy“, což se týká jak škol základních, tak i škol středních. Pokud je to v našich silách, tak tyto kurzy využijeme. Pokud ne, použijeme získané příručky a příklady a dítě necháme občas něco udělat - rozhodně ale platí, že co jsme neudělali v předcházejících osmi letech, to za jeden rok nedoženeme! Vědomosti a popřípadě IQ může opět zhodnotit pedagogicko-psychologická poradna, ale musíme si požádat včas, protože v některých městech je čekací doba až několik měsíců.
Tak, to by mělo na první orientaci stačit. Informace o středních školách se už objevují v tisku i na Internetu a je nejvyšší čas začít je sbírat.
Nový komentář
Komentáře
zajimavé rady
určitě dobré rady
zajimave a dobre rady
:-)
Zuzanicka: Když to někdo dělat chce, tak mu asi samotná práce vyhovovat bude, jinak by si to snad nevybral.
I intr má své pro a proti. Ale člověk se alespoň osamostatní.
Děkuji všem za uklidňující slova
. Snad to dobře dopadne. On je ale ten můj synátor jinak výborný kluk. Trochu morous,jako všichni puber´táci,ale jinak moc hodný a pracovitý. Takže mu člověk ani nemůže pořádně vynadat
Gumídek: To znám...Moje dcera hned chce prodávat v uzeninách a hned zase mít salón pro psy. jedno lepší jako druhé
Dcera je v 9. třídě,takže pořád probíráme kam by mohla jít.Je to veliký problém,protože dcera má pořád jiné nápady.
Tohle už máme za sebou.Alespoň s dcerou.
Teď nás to čeká ze synem.
Ťapina: nevím proč u nás pořád převládá názor jako za komunismu,že vojáci z povolání a policajti se mají dobře.
Je pravda,že vojáci z povolání mají vyšší platy než policajti díky odlučnému,to ale přece není vše.Člověk musí koukat i na tu samotnou práci.
Sanofi: Vojáci z povolání se vůbec nemají špatně, jestli chce, tak ať to dělá.
Sanofi:vydrž, mohlo by být ještě hůř. U nás na škole teď jedna dívenka /16 let/ skončila a šla se přihlásit na pracák. Když ji máma doma nabídla k jídlu suchý rohlík, tak se strhla hádka a slečna oznámila, že otěhotní a porodí a bude mít mateřskou
Chudák ta máma, musela by ji zabít a stejně s ní nic neudělá
Můj syn se osm let učil výborně,tedy na vyznamenání. Když se v deváté třídě rozhodoval kam půjde, vyhrála to průmyslovka se zaměřením na počítačové systémy. Vydržel tam 3 měsíce. Všechno, počínaje učiteli a konče obědy, podle něj stálo za houby. Po 3 měsících propadal skoro ve všech předmmětech. Manžel se naštval a milého synátora přemístil na učiliště, takže on,kdysi výborný žák, se dnes učí elektrikářem. A to není všem dnům konec. Prý chce zůstat na vojně a být vojákem z povolání. Pane Bože, já se z toho magora zblázníím
igi: vidíš, naše slečna na hlídání měla Rodinnou školu a na hlídání byla skvělá
ANAMOR: odkaz běžně používám kvůli pracovní náplni, jel něco přes dva roky, ještě při psaní článku se mi otevřel...jinak je to "registr sítě škol", pod tímhle by měl jít vyhledat nějaký vniřní odkaz serveru.
Přechod od krmení andulky ke šlápnutí tažným koněm na nohu jsem zvládla - letos ještě třeba vyzkouším přidat ten dvacetistupňový mráz
Tahle věta se mi v článku fakt líbila, vystihuje realitu.
ten první odkaz nejde otevřít
Evík: Nás taky
,ale radost z toho nemám
Pajdo, ty jsi naprosto úžasná
! Zrovna máme doma deváťačku, která se ještě nerozhodla kam dál. Je výtvarně nadaná, ale bohužel by nezvládla internát, tak jsem vymyslela Pedagogické lyceum, kde jsou spíše humanitní předměty. Koncem října nás ještě čeká pohovor s psychologem, který se zabývá poradnou pro výběr další školy, tak uvidíme. Já sama jsem dala na radu rodičů, vystudovala jsem SEŠ s tím, že když mi to půjde a budu chtít můžu i dále, na VŠE. Ne že bych dnes byla nespokojená s tím, co dělám, ale .... chtělo by to více mezi lidi. Přeji všem rodičům i jejím ratolestem šťastnou ruku při výběru školy.