Zapomeňte na strach z kluzkých silnic, čtěte pozorně a zvládnete i nepříjemný smyk s přehledem. Dřív než si řekneme, jak smyku zabránit anebo se v případě smyku zachovat, musím podotknout, že existuje více druhů smyků. Zde se budeme ovšem zabývat jen těmi, které jsou v běžném řidičském životě nejčastější.
Běžněji se setkáte se smykem nedotáčivým. Ten je příznačný pro vozy s pohonem předních kol, což je dnes naprostá většina automobilů. Při příliš rychlé nájezdové rychlosti do zatáčky pneumatiky předních kol ztratí kontakt s vozovkou a vůz jede více méně stále rovně „ze zatáčky“, ačkoli vy zběsile točíte volantem. V takovém případě je důležité nezmatkovat, sešlápnout spojkový pedál a jen lehce brzdit. Pokud máte vůz s ABS, nemělo by se v případě, že prudce sešlápnete brzdu, nic stát. Nicméně prudké sešlápnutí brzdového pedálu se nedoporučuje!
Druhý nejběžnější typ smyku je přetáčivý smyk. Ten nastává zpravidla u vozů s pohonem zadních kol. Opět může nastat při prudkém nájezdu do zatáčky, nebo při přehnaném přidání plynu během průjezdu zatáčkou. I při něm je důležité sešlápnout spojkový pedál, nebrzdit a netočit volantem na stranu, kam nám„utíká“ záď vozu - nýbrž dát tzv. kontra. Po lehkém narovnání vozu můžete lehce přidat plyn, abyste vůz ze smyku „vytáhli“.
Pro všechny případy smyku platí, že u vozů s manuálním převodovým ústrojím musíte sešlápnout spojkový pedál i v případě, že nebudete prudce brzdit, aby vám nezhasl motor. Při vypnutí motoru se přeruší všechny elektrické obvody, tím přestane fungovat posilovač řízení a brzd, a vůz se stane neovladatelný.
Vozy s automatickou převodovkou jsou pro tyto případy jednodušší, nepoužívají totiž spojkový pedál. Stačí tak jen pustit plynový pedál a lehce přibrzdit. Vždy ovšem mějte na paměti, že nesmíte přeceňovat své řidičské schopnosti, a raději si proto do zatáčky najeďte pomaleji. Nikdy během průjezdu zatáčkou prudce nebrzděte ani nesešlapujte spojku, abyste smyk uměle nevyvolali.
Správný postup při průjezdu zatáčkou je brzdit a podřazovat před nájezdem do zatáčky a zrychlovat až téměř po projetí zatáčky. Pokud se do smyku přece jen dostanete, zachovejte chladnou hlavu a nedělejte zbrklé a unáhlené pohyby. Takové reakce by mohly smyk jen zhoršit.
Samozřejmě skvělé je, pokud máte vůz vybavený stabilizačním systémem ESP - tento elektronický „anděl“ strážný zasahuje v momentu, kdy jste na samé hranici smyku, a přesným přibrzděním jednoho či více kol najednou rychle a účinně stabilizuje jízdu. Až si budete pořizovat nové auto, zvažte i ESP - tahle investice se určitě vyplatí!
Rady na závěr:
- Musíte se naučit i ve chvíli velkého leknutí nezmatkovat, automaticky vyšlápnout spojkový pedál a včas vyhodnotit situaci.
- Reakce jako puštění volantu a zavření očí musíte naprosto eliminovat. No a jak jinak se chcete naučit správné reakce, než si je na vlastní kůži vyzkoušet?
- Učit se je za bílého dne na parkovišti u sídliště bych rozhodně nedoporučovala, využijte nějakého okruhu, kde si smyk můžete pod kontrolou instruktora vyzkoušet.
Více se dovíte na stránkách Žena v autě www.zenavaute.cz
Nový komentář
Komentáře
Tak na smykování musí být hodně kvalitní pneumatiky nebo za chvíli odejdou do většných lovišť
kareta — #4 Mě taky, vždycky se těším na první v sezóně sml30 Taky si myslím, že otáčet se smykem apod. je dovednost při řízení, kterou by měl umět každý.
Jak tak čtu diskuzi... Kdo to tady nedávno tvrdil, že jsou ženy nejlepší a nejbezpečnější řidičky? :-))))
kareta — #4 Mě taky, vždycky se těším na první v sezóně sml30 Taky si myslím, že otáčet se smykem apod. je dovednost při řízení, kterou by měl umět každý.
Jak tak čtu diskuzi... Kdo to tady nedávno tvrdil, že jsou ženy nejlepší a nejbezpečnější řidičky? :-))))
kareta — #4 Mě taky, vždycky se těším na první v sezóně sml30 Taky si myslím, že otáčet se smykem apod. je dovednost při řízení, kterou by měl umět každý.
Jak tak čtu diskuzi... Kdo to tady nedávno tvrdil, že jsou ženy nejlepší a nejbezpečnější řidičky? :-))))
Před lety jsem vyjela přesto,že byla na silnici pěkná "sklenice", protože jsem to slíbila kamarádce,která byla na chatě. Dozadu jsem posadila dceru,tehdy 7-letou,vedle ní plech s ještě teplým koláčem
!!
Cesta vedla asi po 2 km lesem,s kopce a ještě samá zatáčka a před námi asi 5 km...
No to víte,že jsme nedojely!!! V první větší zatáčce a ještě k tomu s kopce jsme jely jak na sáňkách
..teď se tomu směju,ale do smíchu nebylo!! Dcera vzadu se slovy "bojim,bojim" zalezla za přední sedadlo a čekala,že zaparkujeme nechtěně v lese.
Na krajnici naštěstí vyčuhovala tráva,na kterou se mi podařilo jednou stranou auta najet a dobrzdit to, dokonce po ní ještě (naštěstí) ten kousek zatáčky vycouvat,auto otočit a jet zpátky domů.
Nevím co mě to tenkrát napadlo vyjet za každou cenu,ale dcera i já jsme až pak domyslely jaké štěstí při nás stálo...zvláště, když tou trasou jedeme dnes!!
Zrovna před týdnem jsem skončila -nad příkopem.Jela jsem do kopce,předjíždělo mě auto,uhla jsem ke kraji,chytla pravými koly leda už jsem letěla.Auto skončilo na sněhové bariéře.Všechny čtyři kola ve vzduchu.Řidič co mě předjížděl okamžitě zastavila pomohl mi.Holýma rukama jsem lovila sníh okolo motoru .Málem mi to vyboulilo kapotu,co ho tam bylo.
myše — #7 Parkoviště není cvičiště, a to ani ve 3 ráno, protože i v tuto dobu tady stojí moje zaparkované auto
Je to dobrý si tyhle situace někde v bezpečí vyzkoušet.
Jo, jo, můj manžel si myslel, že ovládá teorii do té doby, než jsme skončili v příkopu.Naštěstí to odnesly jen světla a nárazník.
Suzanne — #2 Jeden známý vjel na železniční přejezd v okamžiku, kdy svítila červená. Na kolejích zazmatkoval, pustil volant, chytil se za hlavu a zmasakroval ho vlak.
hm, tak celou tuhle teorii znám už drahně let... Praxe mám taky dost (20zim) a stejně mi to před měsícem bylo "prd platné" - na náledí jsem dostala smyk a skončila v příkopě na střeše...
Takže teorie dobrá, v praxi vyzkoušet je bezva (třeba na parkovišti supermarketu ve 3 ráno) ale jak je náledí, jeden už nic nenadělá....
Suzanne — #2 tohle udělala jedna moje sousedka, když jsme se blížily k velké křižovatce, pustila volant, chytla se za hlavu a ptala se mě, co má dělat
jela jsem s ní tenkrát poprvé a naposledy
Suzanne — #2 zrovna mi vcera kolega vypravel story, jak ho pred par lety takto nabourala jedna baba.
Ztratila nervy, pustila volant, zakryla si oci a zlikvidovala mu auto.
mne smyky baví
Dante Alighieri — #1 přesně !
S tím pouštěním volantu a zavřenými očima to je vtip nebo to vážně někdo dělá?
Hm, nejvíc mě baví koukat z okna na parkoviště před Lidlem, kde si kdejací idioti pravidelně zkouší smyky a trpělivě čekám, kdy se jim povede ten smyk vytočit přímo do kufru mého tamtéž zaparkovaného vozítka.