Více než 55 % českých menopauzálních žen ve věku od 45 do 65 let se podle průzkumu nejvíce obává akutních fyzických zdravotních problémů spojených s menopauzou. Ženy v menopauze jsou ale nejvíce ohroženy nemocemi srdce a cév, které jsou nejčastější příčinou jejich úmrtí. V České republice zemře 16x více žen na srdečně-cévní onemocnění než na zdánlivě nejobávanější ženské onemocnění – rakovinu prsu.

 

„Srdečně-cévní onemocnění se u žen začínají objevovat, především v podobě srdečních infarktů a mozkových mrtvic, po 55. roce. U zhruba poloviny případů přitom udeří tak náhle a nečekaně, že nedají postižené osobě ani šanci dostat se k lékaři,“ uvádí preventivní kardiolog Jan Piťha z pražského IKEM. Proto se snažíme odhalit rizikové ženy ještě před tím, než se u nich ukáží často nevratné projevy aterosklerotického postižení. Základním kamenem preventivních opatření je správná životospráva zaměřená na snížení hladiny cholesterolu a na úpravu dalších nepříznivých tukových látek v krvi, snížení krevního tlaku a nekuřáctví,“ doplňuje Piťha. Tyto úpravy životního stylu doplňuje gynekolog, pokud je to nutné, ještě medikamentózní léčbou.

 

Apetit žen se v menopauze mění

Chuťové preference žen, a tedy i jídelníček, se začínají během období hormonálních výkyvů měnit k horšímu. Tento fakt je známý z období těhotenství, ale v období předcházejícím menopauzu si jej ženy většinou neuvědomují. Na talíři se častěji objevují tučnější potraviny (omáčky, tučné maso) i sladkosti, a naopak z něj mizí ovoce a zelenina.  

Hmotnost žen se začíná měnit již v období předcházejícím menopauzu. Hormonální změny navíc podporují nevhodné ukládání tuku v oblasti pasu. Riziko vzniku srdečně-cévních chorob není možné zcela odstranit. Cíleným ozdravěním životosprávy je ale možné účinek rizikových faktorů (mezi které patří zejména obezita, vysoká hladina cholesterolu a krevního tlaku a kouření) pozitivně ovlivnit.

 

Ohlídejte si jídelníček

Jídelníček je důležité cíleně udržovat, případně upravovat tak, aby odpovídal zásadám zdravé životosprávy, celoživotně. S ohledem k menopauze by ženy měly začít nejpozději ve 40 letech! V jejich jídelníčku by pak neměly chybět fytoestrogeny, vícenenesycené mastné kyseliny, dostatek bílkovin, vláknina, vápník a vitaminy D, E a B. V případě vysoké hladiny cholesterolu by pak ženy měly dbát na dostatečný příjem rostlinných sterolů, o nichž bylo prokázáno, že jeho hladinu výrazně snižují,“ radí nutriční terapeutka Tamara Starnovská. Pokud ženy dodržují dlouhodobě pestrý a vyvážený jídelníček a nezapomínají ani na pravidelný pohyb, mají pro své srdce i celkové zdraví velký náskok.

V jídelníčku nesmí, mimo jiné, chybět dostatek ovoce a zeleniny (500 g denně), luštěniny, ryby a libové drůbeží maso, méně tučné mléčné výrobky a kvalitní rostlinné tuky. Energie, kterou za den přijmeme, má být rozdělena do čtyř až pěti dávek, přičemž první je snídaně. Nezbytnou součástí stravovacího režimu je dostatečný příjem tekutin – dostatečný pitný režim. Doporučený denní příjem je alespoň 2–3 litry tekutin (v závislosti na skladbě stravy), nejlépe neslazených.

Pozor na cholesterol

V období menopauzy je také důležité regulovat příjem cholesterolu ve stravě. Cholesterol je pro organizmus nezbytný. Jeho zvýšená hladina (nad 5 mmol/l) je ale významným rizikovým faktorem srdečně-cévních onemocnění, zejména v souvislosti s ukládáním tuku v oblasti pasu se zvyšuje hladina nevýhodného LDL a snižuje hladina výhodného HDL cholesterolu. Je proto důležité omezit konzumaci tučných masných a mléčných výrobků. Je nutné zdůraznit, že vliv na hladinu cholesterolu v krvi, má hlavně složení přijatých tuků, resp. zastoupení nasycených, nenasycených a trans mastných kyselin. Konzumace „správných“ tuků, bohatých na vícenenasycené mastné kyseliny a steroly, je nutná.

O vysokém cholesterolu ví své i herečka Anna Šišková. „Vždycky jsem si myslela, že se zdravím jsem na tom dobře. Cvičím a jím zdravě. To, že mám vysokou hladinu cholesterolu, mě proto překvapilo. Myslela jsem si, že mně se to přece nemůže stát a cholesterol a nemoci srdce nejsou můj problém. Jenže vysoký cholesterol nebolí, není vidět, ani svoje srdce nevidíme. Ale vysoký cholesterol  mu viditelně ubližuje,“ svěřila se s vlastní zkušeností.

Pokud mají ženy chuť na sladké, určitě by se měly vyhnout levným čokoládám a sušenkám – překvapivě nejen kvůli cukru, ale hlavně kvůli „špatnému“ typu tuků (trans mastné a nasycené mastné kyseliny), které obsahují. Místo toho si mohou dopřát malý kousek kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa, celozrnné sušenky s obsahem vlákniny nebo ovoce.

Cílem snah a uvedených zásad je udržet ve všech věkových obdobích, u mužů i žen, rovnováhu mezi příjmem a výdejem energie.

I malý krok může hodně znamenat pro zdraví našeho srdce. Lékaři proto radí ženám, aby se začaly svým stravováním a režimem s ohledem na změny předcházející menopauze zabývat již od 40 let. Odměnou budou jak mírnější průvodní projevy tohoto období, tak významné snížení rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění a osteoporózy.

 

Jaký je váš jídelníček? Chystáte jeho úpravu?