V minulém článku jsme uveřejnili recenzi knížky Denisy Proškové: Kde rostou peníze?, která je velmi vkusně napsaná na téma – jak vysvětlit dětem, že peníze nerostou na stromě, a jak s nimi nakládat. Protože nás toto téma zaujalo, zeptali jsme se několika maminek, které mají děti, jak jsou na tom v komunikaci s dětmi o penězích a jak to jejich děti chápou.
Klára, syn 13 let
Helena, syn 11 let
Bohužel můj syn nemá moc představu, jak funguje práce spojená s výplatou, a to ve smyslu, že se taky může stát, že peníze mít nebudeme. Myslí si, že někde existuje někdo, kdo peníze rozdává, a my si je můžeme vyzvednout v bankomatu. Když byl menší, myslel, že mám kouzelnou kartu a peníze nám vždycky dá. Dokonce mi vyčítal, jak je nespravedlivé, že já si můžu koupit, co chci, ale on ne, když tu kartu nemá. Myslím, že je důležité tyhle věci dětem neustále vysvětlovat, v každém věku jsou schopní aspoň něco pojmout. Taky myslím, že chápání finančního systému je u dětí hodně individuální, nám to bude asi ještě chvíli trvat, než všechno správně pochopí. Naštěstí když má u sebe nějakou částku, než ji utratí (když je sám), zavolá mi a ptá se, jestli si to může koupit. A to i s penězi, které dostane třeba od babičky k narozeninám.
Blanka, dcera 10 let
Naše Jana je velmi šetřivé dítě. Když si něco přeje – třeba panenku nebo telefon, je schopná si našetřit hezkou částku a na své přání si přispět – když jí slíbím, že jí například přidám 500,- . Od malička má různé kasičky a sbírá drobné mince, penízky od babiček a dědů. Ví, jak funguje pojištění, protože si zlomila ruku a za částku, kterou nám pak pojišťovna vyplatila, jsme jí koupili papouška a klec, kterou si přála. To jsou takové ty situace, kdy můžete dát dítěti příklad a ono to chápe, protože to samo zažije. Ještě moc nechápe, že máme v bance účet, proč ho máme, když můžeme mít peníze doma v hotovosti.
Míša, dcera 9 let
Začali jsme kapesným a vysvětlováním, že opravdu peníze nerostou na stromě a že si je musíme s tatínkem vydělat. Co dost dlouho nechápala, bylo, že si opravdu nekoupíme vše, co se nám líbí. Bohužel má ve třídě spolužáky, kteří neřeší hodnotu peněz a rodiče jim koupí, co si řeknou. Mají vysoké kapesné a drahé věci, kterých si neváží. Sice je to dobrý příklad pro vysvětlení, že jsou lidé bohatí a chudší, nicméně pak v kolektivu tyto děti budí závist a zlost. Zvlášť když se těm „chudším“ posmívají.
Partnerem našeho tématu je kniha Denisy Proškové: Kde rostou peníze?, první čtení s dětmi o financích. Sponzorem knížky je pojišťovna ING www.ing.cz Můžete si ji objednat například ZDE.
Každý rodič se dřív nebo později dostane pod palbu otázek: „Kde se ,líhnou‘ v bankomatu peníze?“, „Proč mi nechce koupit všechno, co se mi líbí?“, „Co je to výplata?“, „Co je to nájem, dluh, úrok a jaký rozdíl je mezi půjčkou a dárkem?“
Trn z paty může rodičům vytrhnout právě tato kniha Denisy Proškové.
Až si ji děti mladšího školního věku (společně s rodiči) přečtou, měly by chápat souvislost mezi prací a získáváním peněz a orientovat se v základních finančních termínech. Malé čtenáře světem financí provází druhák Adam a jeho mladší sestra Adélka, jejich rodiče a formou pohádek také zvířecí rodiny Veverkových a Medvídkových.
Knížka, doprovázena třiceti ilustracemi, přináší víc než rámcovou orientaci ve světě peněz. Děti se z ní dozví i to, proč je hloupé někomu závidět, a že v životě existuje spousta důležitých věcí, které se za žádné peníze koupit nedají. A protože knížky pro tuto věkovou kategorii by vždy měly mít i něco navíc, mohou si děti některé ilustrace samy vybarvit.
V současné době není na českém a slovenském knižním trhu žádná podobná publikace pro tuto věkovou kategorii.
Vydání knížky podpořila i ING Pojišťovna „Nápad Denisy Proškové nás okamžitě nadchnul. O to víc, že na českém trhu podobná knížka překvapivě chybí,“ přibližuje Renata Mrázová, generální ředitelka ING Pojišťovny ČR a SR. Přestože finanční gramotnost je široce medializované téma, ING Pojišťovna se stala první institucí, jež podpořila projekt tohoto typu. Školáci prvního stupně základní školy se při čtení se svými rodiči naučí orientovat v základních finančních termínech a pochopí i souvislosti mezi prací a získáváním peněz. „Naučit děti finanční zodpovědnosti považuji za stejně důležité jako třeba schopnost porozumět psanému textu. Já sama se snažím být k mým dvěma dcerám v tomto ohledu maximálně zodpovědná,“ dodává Renata Mrázová. |
---|
Nový komentář