Viděla jsem zajímavou statistiku od „Průzkumy OECD“.
Vybrala jsem zajímavá procenta.
25 % dětí čte denně
55 % alespoň 1x týdně
20% nikdy

Jak je to s časem před TV obrazovkou?
27 % hodinu denně
44 % 1–3 hodiny denně
14 % 3–5 hodin denně
12 % 5 a více hodin denně
3 % se skoro nedívají

A kniha – dítě – rodiče?
25 % rodičů si s dětmi nečte, ani je k četbě nevede, či nepovídá si o přečteném díle
7 % nikdy neposlouchá, jak jejich dítě čte nahlas

Vypadá to tak, že děti vyměnily knížky za TV.
Proběhl totiž velký mezinárodní průzkum OECD. V každé zkoumané zemi se účastnilo 250 škol s 16 000 žáky.
Pro ČR platí, že čím starší dítě, tím je víc se čtením na štíru.
Na prvním stupni se ještě čtení věnuje pozornost, později nikoliv, není na to čas.
V poslední době narůstá počet dyslektiků, v současnosti je to 10 % dětí.
V mnoha domácnostech běží TV od rána do večera, což dříve nebylo. Rodiče stále méně čtou dětem před spaním pohádku, častěji jim pustí kazetu. Právě ale společnou četbou se děti učí knížky milovat. Ve školách byla navíc povinná četba zrušena.

Přitom pokud děti nejsou zvyklé číst odmala, mají později problémy pochopit látku. Průzkum ukázal, že až ¼ dětí nerozumí tomu, co čte.

Jak to je vlastně se čtením?
Dítě se začíná zajímat o knížky od cca 1 roku. Začíná poznávat obrázky v leporelu, nejčastěji je to pes nebo kočka. Pro dítě je ten obrázek něco jako symbol, první písmeno.

Ve 3-4 letech se naučí odpovídat na otázky kde je kdo, co dělá apod. Začínají se číst jednoduché texty, dítě doplňuje básničky. Umí vyhledat knížku. Je krásné, když vám dítě sedí v náručí a společně odhalujete ta krásná tajemství, může se i krásně bát… Rozvíjí se fantasie, slovní zásoba. Dítě začíná chápat symboliku písma.

5-6 let: některé děti už znají písmenka, dokonce se už pokoušejí číst.

6-8 let: začátky jsou krušné, dítě sice slabikuje, ale ještě mu uniká smysl přečteného. Teprve postupně se tou džunglí musí prokousávat. I v této době by mělo mít vedle sebe milujícího rodiče. I teď si zaslouží pohádku na dobrou noc..
Psychologové určili, že dítě je schopné si číst samo tehdy, když za 1 minutu přečte 60 slov.

8-10: dítě začíná chápat a vyprávět anekdoty a vtípky.

10-14: Podle duševní vyspělosti přechází dítě od pohádek k příběhům. Největším hitem je v současnosti Harry Potter.

A jak jste na tom vy?
Víte, co čte vaše dítě?
Čte vůbec?
Vyprávíte si o přečteném?
Hodně z vás si koupilo knížku o myškách, jak starému dítěti ji čtete?
Nebo si ji čte samo?
Umí čtené reprodukovat?  

      
TÉMATA:
DŮM A BYT