Dnes už sice existují nejrůznější estetické zákroky, které dokáží vagínu výrazně omladit a omezit škody, které napáchal věk nebo porody. Ale ne každý si na ně troufne. Stárnutí intimních partií, povolování svalů pánevního dna se ovšem neděje přes noc. Tím, že budete vědět, co a kdy vás pravděpodobně čeká, se můžete na tyto změny lépe připravit, a správnou péčí je dokonce zpomalit.

Stav intimních partií každé ženy je samozřejmě individuální. Následující popis je tedy spíše orientační.

  • 20+

Nejlepším obdobím pro vaši vagínu bývá čas mezi dvacátým a třicátým rokem života. Pohlavní hormony jsou na vrcholu. Ženy tak nemívají problém s vaginální suchostí. Pozor ovšem na antikoncepční pilulky, které mohou vysušovat. Vrstva tukové tkáně v oblasti vnějších stydkých pysků je tenčí, takže ženské pohlaví orgány vypadají menší. Svaly pánevního dna bývají dostatečně silné a intimní partie tak potřebují jen drobnou údržbu v podobě každodenního mytí. Jde o ideální období na početí.

  • 30+

Po porodu a s věkem se může mírně změnit pigmentace intimních partií, obvykle jsou tmavší. Elasticita kůže bývá stále velmi dobrá. Jednou ze zásadních změn je pokles pevnosti svalů pánevního dna. Ty jsou nesmírně důležité hned z několika důvodů. Mají vliv na správný nitrobřišní tlak, který podporuje stabilizaci bederní páteře. Podpírají vnitřní orgány – dělohu, močový měchýř i konečník. Je tedy načase začít s jejich posilováním, například pomocí Kegelových cviků.

  • 40+

Po čtyřicítce dochází k poklesu pohlavních hormonů, v důsledku toho bývají vaginální stěny tenčí a sušší, což může způsobit pálení při sexu. Mnohdy tak přicházejí na řadu lubrikační gely, popřípadě i hormonální terapie. Při sexu je důležité věnovat dostatek času předehře. Méně tuku ve stydkých pyscích způsobuje jejich povolení. Začíná také řídnout ochlupení a sem tam v něm možná najdete i nějaký ten šedý chloupek. Mezi 45. a 55. rokem života nejčastěji končí reprodukční fáze a nastává klimakterium. Pokračuje ochabování svalů pánevního dna a snižování elasticity vagíny. 

  • 50+

Uvedené změny pokračují i u žen nad padesát let. Mění se rovněž vaginální pH, což vede k větší náchylnosti k infekcím. Dochází k dalšímu poklesu elasticity, obvykle končí menstruace. To ovšem neznamená, že je čas zanevřít na sexuální život. Pamatujte, že po padesátce život nekončí. Hlavní je se o sebe dobře starat, tedy mimo jiné pokračovat v posilování svalů pánevního dna. 

Cvik na posílení pánevního dna od lékařky Michaely Tomanové

Paže skrčte v lokti a opřete se malíkovou hranou o střední část stehen. Následuje odtlačení horními končetinami od stehen a dolními od podlahy, zároveň pánví, respektive sedacími kostmi se odtlačte velmi jemně od židle. To vše současně, jako byste chtěly vstát. Při tomto cviku se narovná pánev, celé tělo se napřímí a zároveň dochází ke stažení spodní části zadečku a k aktivaci pánevního dna.

Přečtěte si také:

Reklama