Nechtěla bych být učitelka. Opravdu. Od té doby, co se nesmí používat fyzické tresty, totiž na děti nic neplatí. A to školkou počínaje. A že je máme vychovávat příkladem? To by možná fungovalo, kdyby těch pár facek nepotřebovali i rodiče. A známky? Na ty se v dnešní moderní výchově nehledí. Za chvíli stejně bude veškerá klasifikace verbální. A to si zkuste, napsat některým maminkám, že jejich Vašíček mluví hůř než dlaždič, je drzý, mlátí spolužáky židličkou, uprostřed hodiny poslouchá mp3 přehrávač a na učení kašle. A to byl prosím příklad z praxe.
Pepř a sůl, tak se na ně musí!
Ale v Polsku na to kápli. Pohlavkovat děti prý nesmí, tak je trestají jinak. Za sprosté slovo lžička soli s pepřem, za kouření lahvička oleje. A prý to zabírá. Děti si tak uvědomí, že „ubližovat mluvě je rouhání“, tvrdí paní ředitelka Ewa Źwiklová. Přitom nejde o žádné „prcky“, tyhle středověké metody prý zavedli na gymnáziu v Lodži. (Zdroj: Expres)
Vypláchni si ústa!
Vzpomínáte? V Čechách se vymývala pusa mýdlovou vodou. Nebo zalepovala leukoplastí. V mírnějších dobách se pak za vulgarismy dřepovalo a klikovalo. Poslední opatření mělo dokonce dvojí pozitivní účinek – jeden si řádně rozmyslel vypustit nějakou tu sprosťárnu z úst a když už, tak si alespoň zlepšil kondici.
Největší tragédie je nejednotná výchova
„Pokud rodiče nevybudují u dítěte respekt k autoritě, učitelé často nic nezmůžou,“ tvrdí psycholožka Mgr. Alena Jeníková. „Největší tragédií je nejednotná výchova. Otec je například přísný, ale matka dítěti ustupuje. To se pak naučí, že pravidla není potřeba dodržovat.“
Hlavně nenápadně
I v Čechách učitelé zákaz fyzického násilí často obcházejí. Když nesmějí dítě uhodit, tak ho alespoň bolestivě chytnou. Někteří se stávají mistry v nenápadném působení bolesti. Ještě ošemetnější je ale psychické týrání – především ponižování před spolužáky. „Naneštěstí na podobné nátlakové metody reagují především problémové děti, které často „zlobením“ řeší jiné potíže,“ varuje Jeníková. „Děti se sociopatickým chováním, tedy ty skutečně obtížně zvládnutelné, podobné metody nereflektují.“
Zpět do středověku?
A teď babo raď, chtělo by se říct. Vrátit se zpátky k rákosce, ukazovátku a klečení na hrachu? Jenže co když nám do pak „děti“ začnou vracet? U některých si to snadno dokážu představit. A takový třináctiletý výrostek už nemusí být žádný drobeček.
„Fyzické násilí není řešením,“ odmítá Jeníková návrat do středověku, „i když plácnutí ve správnou chvíli může mít pozitivní výchovný účinek. Účelem ovšem nikdy nesmí být působit bolest. Fyzické i psychické tresty mají smysl pouze tehdy, když přichází od respektované autority – a pak nemají být nijak drastické, mají pouze symbolický význam. Pokud ovšem nemá dospělý u dítěte autoritu, nepomůže žádné násilí. Naopak, nakonec se obrátí proti nám. Současná situace tedy vyžaduje především spolupráci rodičů, učitelů, a v problematických případech i odborníků – psychiatrů a psychologů.“
Názor dětské psychiatričky na trestání dětí.
Byla jste někdy trestána za to, co jste řekla? Třeba vyplachováním pusy? Myslíte, že podobné tresty mají význam? Co říkáte na „polské řešení“? Mělo by se zavést i na našich školách? Byli pro Vás učitelé autoritou? Co Vás jako dítě dovedlo přimět k poslušnosti? Platily na Vás tresty? Nebo něco jiného?
Hlasujte v anketě na hlavní straně!
Nový komentář
Komentáře
ve škole, když jsem mluvil v hodině, dostal jsem poznámku
Trestaný jsme byli,ale myslím si ,že s mírou protože to nenechalo žádný následky.Doma občas zasáhnu,ale udělala jsem asi hodně chyb,aspoň si to myslím.To co si občas dovolí dcery k nám to já jsem v životě k našim nemohla.To co v Polsku tak to asi ne,ale mi jsme měli k učitelům úctu a hlavně jsme věděli když něco provedeme dozvdí se to rodiče a bude zle.
Někdy zůstávám s pusou otevřenou, co jsou děcka schopna vypustit z úst, i když častou neznají význam vulgarismu, vynahrazují to četností. Máme před domem hřiště, tak a´t chci nebo ne, slyším nejrůznější názvy lidských přirození a další šťavnatosti za každým konutím. Občas zasáhnu, pak je chvíli klid - zatím si na mne nedovolili, ale když o tom mluvím s rodiči hochů, tak se dušují, že ten jejich takto určitě nemluví a z domu to nemá.
Já byla drzoun a nic jsem si nenechala líbit. Pokud učitelé či profesoři, nechtěli respektovat i můj názor, což se tenkrát moc nenosilo, tak si to pěkně slízli. Dělala jsem jim pěkné kousky. Ovšem, byli tací, které jsem respektovala a poslouchala. Co se týká trestů, několik dřepů, či kliků ještě nikomu neublížilo. Jinak jsem proti fyzickým trestům. Kdyby probíhala komunikace mezi dětmi a rodiči a učiteli nebylo by tolik problémů. Bohužel, sousta z nás nemá čas se svým dětem věnovat a pak nastanou problémy.
Jé,já byla trestána jako starší,hlavně od táty doma a mladšímu bratrovi vždycky všechno prošlo!
Já jsem byla taková ta hodná školačka, která sice neseděla v první, ale určitě ve druhé nebo třetí lavici. Přesto jsem dostala facku od učitelky už v první třídě za to, že jsem se o přestávce opozdila na záchodě (jeden záchod na celé patro). A druhou a poslední pak ve třetí třídě za bavení se v hodině hudební výchovy. Ta už byla dejme tomu zasloužená. Ale ta v první třídě určitě ne. Pak už jsem se vždycky učitelů dost bála.
Martaaa: souhlasím, musí mít příklad, pak nejsou fakani... musíš se dítěti věnovat, pak se ti třeba vrátí, ale věnovat neznamená dovolit vše...
když pozoruju tady některé děti jak jsou vulgární, sprosté, mlátí se...ale podle mě je to věc rodičů
Dnešní mládež je opravdu nevychovaná, rodiče na ně nemají čas, ve škole se jim bojí něco přikázat, nebot' děti znají moc dobře svá práva, ale povinnosti se jich netýkají a jejich zaslepení rodiče svým mazlíčkům vše dovolí...Souhlasím s názorem, že škoda každé rány , která padne vedle...Protože výchovný pohlavek, či uklidňující plácnutí přes zadek, ještě nikomu žádnou újmu na dětské duši nezpůsobilo...!!!
Martaaa: Souhlasím!!!
naprosto souhlasím s Martaaou
Děti nejsou fakani, dokud z nich ty "fakany" neudělá společnost a prostředí, ve kterém vyrůstají a žijí...
Lidem, kteří v dnešní době pracují s dětma a dorostem nezávidím, protože jsou to nehorázní fakani. A tresty na ně nemůžou použít.
S tou lžičkou soli a pepřew bych byla opatrná co alergici, astmatici a nebo kdyby to vdechli?
AELA: nezbýva než souhlasit. Dnešní mládež je nevycválaná a chovájí se jako burani. Moje kamarádka je učitelka, učí sice jen na prvním stupni, ale někdy má nervy jak špagáty. Nedivím se jí. Dřív jsme dostali ve škole a kdo si stěžoval doma, tak dostal jen přidáno.
AELA: pravda pravdoucí.Já bych ty drzouny a rozmazlence řezala hlava nehlava.Proti budou ty co ví že by jejich broučínek dostával nejvíc
Jsem toho názoru, škoda každé facky, která padne vedle...Nás ve škole mydlili a vždy to zabralo...
Marně se neříká "ohybaj mňa mamko, dokuď som ja mladý, ..." něco na tom je. Mám dvě děti a snažím se vychovat opravdu slušně. snad se mi to podaří
Když není dítě od útlého věku "dobře a slušně" vychováváno, tak nějaké tresty či zákazy nebo něco podobného nic nezachrání, nevyřeší a nepolepší.
některý rady jsou fakt zajímavý