„Nápadů na společenské hry dostáváme hodně. Lidé jsou neskutečně kreativní. Většina nápadů se dá za určitých podmínek technicky i obchodně přetvořit do finální podoby. Jsou ale případy, kdy první nápad není dost dobře možné technicky dále zpracovat pro sériovou výrobu. A to z důvodu toho, že součástí návrhu hry jsou složitější postupy, které by výrobu hry výrazně prodražily. Tudíž by byla výsledná cena výrobku nereálná,“ uvádí Miroslav Kotík, jednatel společnosti EFKO-karton s.r.o. "Často dochází i ke konfrontacím mezi autorem a výrobcem. V tom dobrém slova smyslu. Dochází i k výměně protichůdných názorů. Ale osobně se domnívám, a to platí obecně, že strany, které se chtějí domluvit, se vždycky domluví. A že bez této konfrontace by nebyla tvůrčí práce možná. S Ivanem Mládkem spolupracujeme již od roku 2008. A je to spolupráce velice příjemná a přínosná. Vážím si ho i jako člověka. Na své práci mě pak při výrobě baví kreativita, to že se dají propojit myšlenky s technickým řešením, grafickým pojetím, zajímavým názvem, a tím vznikají unikátní díla, která lidi baví, a doufám, že jsou jim i prospěšná,“ dodává Miroslav Kotík.
Od nápadu k realizaci
Jedná se o velice individuální proces. Jsou případy, kdy od nápadu k výrobě proběhne pouze několik jednání. Ve většině případů musí ovšem i autor hry zohlednit ve svém původním návrhu technické a obchodní aspekty. Toto přípravné období, tedy doba než je hra připravena technicky, graficky a obchodně pro výrobu, trvá půl roku až jeden rok.
EFKO kromě Ivana Mládka spolupracuje s několika dalšími autory. Jedním nejvýznamnějším je i dánský autor her Martin Andersen. S ním firma spolupracuje již šestým rokem na hrách, jako jsou NIMBLE, Kup si krávu nebo na právě připravovaných novinkách Drzé opice, Picasso nebo Fast food. Tento autor je velice kreativní a plodný. Má velikou škálu nápaditých principů her.
Co je na výrobě her nejsložitější?
Mít dobrý instinkt na to, co se bude lidem líbit a dobře ji zacílit, tedy komu je hra určena.
3D hra Jožin z bažin je určena pro 2 až 4 hráče od pěti let, kteří si na začátku hry rozdělí své role. Jeden se stane Jožinem a ostatní jsou lovci. Jožin má za úkol nenechat se chytit, ale naopak pochytat nebo stáhnout do bažiny všechny lovce. Cílem lovců je polapit Jožina a získat tak ruku předsedovy dcery, půl JZD a balík plný peněz. Napínavá hra je plná zvratů, protože na lovce čeká na 3D herním plánu kromě samotného Jožina spousta dalšího nebezpečí. Na travnatých zelených políčkách stejně jako na šedých kamenech hrozí lovcům sežrání. Lovci se ale mohou propadnout do močálu i na zdánlivě bezpečných lávkách či travnatých můstcích. Ulovit Jožina na kameni není jednoduché, ale vítězný lovec se kromě radosti z výhry může těšit v novém kole na opačnou roli, stane se obávaným strašidlem.
Společenská karetní hra se slovy BLÁBOL je zábavná hra, jejímž cílem je složit gramaticky správné, často obsahově vtipné, mnohdy až absurdní věty. Hra je určena pro všechny věkové skupiny, které se rády při hraní her pobaví. Důraz je přitom kladen na správnou větnou skladbu. Ivan Mládek tuto hru vymyslel již v 90. letech. V této době u nás ještě nikdo neznal slovní hry typu Scrabble. Hra BLÁBOL však zůstala zavřená v šuplíku až do roku 2009, kdy ji na trh uvedla firma EFKO. Hra Blábol je nyní na trhu v novém grafickém obalu.
Soudruhu, nezlob se!
Jedná se o velmi úspěšnou společenskou hru pro dospělé, plnou osobitého humoru pana Ivana Mládka. Hráči se při ní pobaví a zavzpomínají na absurditu dob minulých. Nově má hra i slovníček pojmů, který mladší generaci popisuje pojmy jako OPBH, ROH a podobě. Že je hra stále živá, dokládají i odborné články v zahraničním tisku, které se historii vzniku hry pravidelně věnují.
Další informace a hry naleznete na www.efko.cz
Nový komentář
Komentáře
Soudruh je někde schovaný.