Co je to imunitní systém?

První překážkou, na niž patogenní útočníci narazí, je kůže, která tvoří velmi těžko proniknutelnou bariéru. Dále nás chrání nosní a krční sliznice, dále sliznice močového měchýře a pohlavních orgánů, v nichž se nacházejí buňky imunitního systému, které zabraňují nežádoucím mikroorganismům, aby se v našem organismu uchytily a rozmnožily. Spolu s dalšími imunitními buňkami, které působí proti všem cizorodým látkám a mikroorganismům bez rozdílu, tvoří tzv. nespecifický imunitní systém. Navzdory vysoké účinnosti se však některým patogenům podaří přes tyto první překážky přece jen proniknout, a to je okamžik, kdy vstupuje do hry náš vysoce inteligentní, tzv. specifický imunitní systém.

Specifický imunitní systém má jednu úžasnou vlastnost – dokáže ukládat informace o patogenech, s nimiž se již setkal, do své tzv. imunologické paměti, a když jim organismus musí čelit znovu, armáda pomocných T-buněk a cytotoxických T-buněk je během několika minut připravena k boji a již přesně ví, co má dělat, aby byl boj úspěšný. Přitom platí, že asi až 80 % našich imunitních buněk se nachází v zažívacím traktu. Ve vztahu k účinnosti imunitní odpovědi hrají střeva naprosto zásadní roli.

632af2e30b395obrazek.png
 
Co ovlivňuje náš imunitní systém?

Stejně jako ostatní tělesné systémy i správně fungující imunita si udržuje svou vlastní rovnováhu, na niž ovšem může mít významný vliv náš životní styl. Zde jsou některé ze základních faktorů, které mohou funkci imunity ovlivňovat:

  • Stres – termíny v práci, schůzky, dojíždění, finanční záležitosti, rodina, vztahy, to je každodenní rutina téměř každého z nás. Při hektickém životním stylu, který vedeme, jsme ve stresu v podstatě neustále. Je-li organismus ve stresu, dochází k uvolňování stresových hormonů, jako je kortizol, který tlumí efektivitu imunitního systému. Kromě toho může stres nepříznivě ovlivňovat stav střev, přirozeného prostředí většiny našich imunitních buněk.
  • Nedostatek spánku – při nedostatku spánku dochází ke zvýšení hladin některých stresových hormonů. Odborníci prokázali, že nadměrná produkce stresových hormonů zhoršuje obranyschopnost organismu. Kromě toho nemá tělo při nedostatku spánku potřebný čas na všechny důležité regenerační procesy, které za běžných okolností v noci probíhají.
  • Strava – je jasné, že pokud náš jídelníček není pestrý a vyvážený, tělo pak nemá dostatek živin, vitaminů a minerálů potřebných pro zajištění normálního fungování imunitního systému. Nesprávná strava také může ovlivnit složení střevní mikrobioty. Konzumace velkého množství průmyslově upravených potravin snižuje rozmanitost bakteriálního osídlení střeva, které je významné pro udržení homeostázy organismu. Homeostáza znamená stálé vnitřní prostředí lidského těla.
  • Cvičení – málo, nebo moc? – nedostatek pohybu negativně ovlivňuje funkci imunitního systému, a to jak v krátkodobém, tak v dlouhodobém horizontu. Na druhé straně i nadměrné cvičení nebo přetěžování bez dostatečné regenerace může vést k nadměrné produkci stresových hormonů, a to může narušit imunitní reakce organismu.

Jak je na tom vaše imunita? Jak porozumět signálům, které váš imunitní systém vysílá?

Jak poznáme, zda náš imunitní systém funguje správně? Naučte se číst některé signály, které nám imunitní systém vysílá.

  • Podrážděnost – cítíte se v poslední době ve stresu a jste nadměrně podráždění? Mohl by to být signál, že váš imunitní systém je pod tlakem a že si zaslouží nějakou podporu.
  • Únava – cítíte se unavení, přestože podle svého spíte a odpočíváte dostatečně? Pokud imunitní systém musí z nějakého důvodu pracovat usilovněji než obvykle, může se to projevit i v tom, kolik máte energie.
  • Alergie – vrátila se vám dávno utlumená alergie nebo se dokonce objevila nová? Rovněž to, jak se naše tělo umí vypořádat s alergeny, svědčí o stavu a funkci imunitního systému.
  • Pomalá regenerace – regenerační schopnosti těla závisí také na funkci imunitních buněk. Je-li imunitní systém přetížený, může se to projevit i zpomalenou regenerací a hojením.

Čím můžu imunitní systém posílit? Nabídněte svému imunitnímu systému podporu

632af24d53b9cobrazek.png

Doplněk stravy

Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak můžete imunitní systém podpořit a posílit. Stačí udělat několik změn v životním stylu.

Bakterie mléčného kvašení

Trávicí a imunitní systém jsou úzce propojeny, takže prvním doporučením je dobře se starat o bakterie žijící ve střevech (střeva jsou přirozeným prostředím mikrobioty a nachází se zde asi 80 % buněk imunitního systému). Studie prokázaly, že pravidelné dodávání bakterií mléčného kvašení ve formě doplňků stravy může pozitivně ovlivnit střevní mikrobiotu. Přípravky BioGaia® obsahují velmi dobře prozkoumaný probiotický kmen Limosilactobacillus reuteri Protectis®, jehož užívání je zcela bezpečné pro děti i dospělé, včetně těhotných a kojících žen.

Pravidelný pohyb a cvičení

Pravidelné cvičení pomáhá snížit stres, což imunitnímu systému umožňuje, aby mohl dobře vykonávat svoji práci. A pokud se cvičení věnujete venku na čerstvém vzduchu, tím lépe. Podpoříte krevní oběh a venkovní vzduch vám pomůže udržet sliznice dostatečně hydratované.

Pitný režim

Když je organismus dobře zavodněný, může se plně věnovat boji proti případným vetřelcům. Voda přispívá k udržení normálních tělesných a duševních funkcí. Je také potřebná pro správnou regulaci tělesné teploty.
Kromě toho je dostatek tekutin důležitý pro správné trávení a dostatečnou hydrataci sliznic, které jsou nedílnou součástí našeho imunitního systému.

Dostatek vitaminů

Jídelníček plný čerstvého sezónního ovoce a zeleniny poskytne vašemu tělu vitaminy a minerály potřebné pro silný a výkonný imunitní systém. Nicméně, jeden vitamin je pro imunitní systém obzvláště důležitý. Jedná se o vitamin D, který se nachází pouze v omezeném počtu potravin (ryby, maso, vejce…). Naše tělo si vytváří většinu vitaminu D samo – tvoří se v kůži, když je vystavena slunečnímu záření, ale během chladnějších měsíců roku to může být problematické. A právě tehdy je vhodné doplnit vitamin D např. pomocí doplňků stravy.

632af2757737eobrazek.png

Doplněk stravy

5 kapek BioGaia® Protectis® s vitaminem D obsahuje 10 µg (400 IU) vitaminu D3 pro podporu vašeho imunitního systému.

Reklama