Hubnu, hubneš, hubneme. Anebo taky ne. V každém případě jde o téma nadčasové, dokola se opakující a mnohdy i velmi frustrující. Zvlášť v případě, kdy snaha zhubnout není vidět nikde jinde než na vaší – obvykle zhoršené – náladě.

„Jediná věc, která stojí mezi vámi a vaším cílem, jsou ty kecy o tom, jak to nezvládnete, které si neustále namlouváte.“ — Jordan Belfort, americký motivační řečník

O tom, jak zhubnout a nižší váhu si také udržet, se toho napsalo spousty. My se ale zaměříme na to, kudy cesta nevede, protože existuje řada věcí, kterými sami sebe v tomto smyslu často nevědomky brzdíme. Které to obvykle jsou?

di1.jpg
Foto: Shutterstock

Nevěříte ve vlastní úspěch

Nevíra ve vlastní schopnosti je špatným základem pro cokoli, hubnutí nevyjímaje. Pokud si nevěříte a už od počátku pochybujete o tom, zda to vůbec dokážete, nechte to raději být. Protože máte-li cíl, je nutné vystřelit ze startovní čáry s tou správnou energií. Poraženecká nálada vítězství obvykle nepřináší, naopak nadšení a mentální podpora sebe sama jsou prvními a důležitými kroky na cestě k budoucímu úspěchu. Psychika ovlivňuje nespočet věcí včetně metabolických procesů.   

Jste netrpěliví

Dnes začnete a zítra, nejpozději pozítří chcete vidět výsledky. Pokud se tak nestane ani za týden či dva, ztrácíte trpělivost i motivaci. To se děje řadě z nás, jenomže cesta k úspěchu je velmi, velmi pozvolná. Hubnutí je náročnou zkouškou vůle a trpělivosti, důslednosti a víry v sebe sama. Hubnete-li zdravým způsobem a pečlivě dbáte na správný poměr mezi příjmem, výdejem a odpočinkem, výsledky se dostaví. Budiž vám útěchou, že pomalejší hubnutí slibuje v budoucnu vyšší potenciál toho, že si svou nově nabytou váhu taky udržíte.

Máte nereálný cíl

V každém případě je dobré zůstat nohama na zemi. Chcete-li zhubnout do plavek aspoň deset kilo a máte na to necelý měsíc, nejde o reálný ani zdravý cíl. Nasadíte-li extrémní dietu a budete dělat psí kusy, možná se vám to podaří. Zvažte ale, za jakou cenu. A věřte, že během pár dnů, až se začnete stravovat svým obvyklým způsobem, budou vaše kila zpátky, nejspíš i s nechtěným bonusem.

fa.jpg
Foto: Shutterstock

Neodpočíváte

Tohle nechce slyšet řada lidí snažících se zhubnout. K úspěšnému boji s kilogramy je důležitá i dostatečná míra odpočinku, resp. kvalitního spánku. Spánek je zásadní pro celkovou fyzickou i mentální regeneraci. Jste-li permanentně nevyspalí, tělo se snaží udržet si a doplnit energii jiným způsobem. Častěji vás pak honí mlsná, nemůžete se „dojíst“, necítíte se dobře a nemáte dost energie na nic (a už vůbec ne na nějaké cvičení).

Nejste v pohodě

Tady bývá nejčastěji zakopaný pes. Psychika je mocná čarodějka a neuvěřitelný nástroj, ať už v pozitivním či negativním slova smyslu. Řada obézních lidí řeší jídlem své psychické problémy, protože jedině v pořádné náloži kalorií cítí jistotu a dočasnou útěchu. Jde mnohdy o začarovaný kruh a v této souvislosti je dobré být k sobě maximálně upřímní. Co je to za bariéru, která vám brání hubnout, a naopak nutí ládovat se vším možným? Důležitým krokem je pojmenovat spouštěč přejídání a než se opravdu rozhodnete začít bojovat s nechtěnými kilogramy, vyřešte prvotní problém.

Máte „vnější“ důvod k hubnutí

Motivace je tím, co udává tempo a celkový náboj. Řada lidí hubne kvůli vnějším záležitostem. Chcete-li zhubnout kvůli příteli (abyste se mu ještě víc líbila), případně kvůli ex-příteli (abyste se mu pomstila - ať vidí, o co přišel), je-li vaším pohonem cokoli mimo vás samotné, není to v pořádku. Jediným relevantním důvodem pro hubnutí jste vy sami. Váš vnitřní pocit a přesvědčení, nikoli pomsta či touha zalíbit se.

diet.jpg
Foto: Shutterstock

Neobklopujete se správnými lidmi

Opět se hubnutí nepovedlo? Mrzí vás to, štve… a tak (pokolikáté už?) rezignujete a kývnete na návštěvu cukrárny s podobně objemnou kolegyní. Vyslechnete si vyprávění o tom, jak ani jí se hubnutí nedaří. A že to nemá smysl, proto se raději potěšíte řádnou porcí máslového krému se šlehačkou. Pro to, aby se vám podařilo zhubnout, potřebujete mít ve svém okolí lidi, kteří byli (jsou) úspěšní. Ke kterým budete vzhlížet a uvidíte „důkaz“, že to jde. Je jisté, že největší motivací si máte být vy sami, „vhodné“ a podporující okolí vás ale na vaší cestě notně posílí.

Zdroje: healthline.comprevention.commedicoverhospitals.in