Foto: Shutterstock

Že ekonomika a hubnutí nejde dohromady? Ale kdeže! Přesvědčíme vás o opaku. Italský ekonom Vilfredo Pareto si na své zahrádce všiml, že 80 % hrášku se urodilo z 20 % lusků a vztáhl to na oblast ekonomie. V obecné rovině lze podle něj říci, že 80 % důsledků pramení z 20 % příčin.

Ekonomika v hubnutí
Paretovo pravidlo se dá uplatnit i v hubnutí a určitě vás potěší. V podstatě to znamená, že se nemusíte snažit na 100 %, tedy cvičit několik hodin denně, jíst jenom zeleninu, ovoce a zobat klíčky.

Sice při takovém přísném režimu pravděpodobně rychle zhubnete, ale z dlouhodobého hlediska nejde o udržitelný životní styl. Dost možná brzy skončíte bez energie, vystresovaná, vyčerpaná a na pokraji zhroucení. A ke spořádání tabulky čokolády a kyblíku zmrzliny už je potom jen krůček. Jedním takovým úletem můžete pohřbít své celotýdenní snažení, protože když už jste to zkazila, dáte si ještě ten chlebíček a na zdravou stravu najedete zase od pondělí.

Pro tělo i pro duši
Lepší, ale hlavně trvale udržitelnou cestou je následování pravidla 80:20. A to nejen v hubnutí. Hodí se i pro ty, kteří chtějí jíst převážně zdravou stravu, která bude jejich tělu prospívat, ale zároveň si chtějí sem tam dopřát i něco méně zdravého. Osmdesát procent vašeho jídelníčku by tedy měly tvořit základní a přirozené potraviny, jako je zelenina, ovoce, maso, ryby, luštěniny, ořechy, nebo celozrnné obiloviny.

Tyto potraviny lze označit jako jídlo pro tělo, protože mu prospívá. No a co s těmi zbylými 20 %? To už je zcela ve vaší režii. Můžeme je nazvat například jídlem pro duši. Ideální by samozřejmě bylo, kdyby vaším jídlem pro duši byly stejné potraviny, které odpovídají zásadám zdravé stravy. Pokud je to ale čokoláda, koblihy, gumové bonbony nebo třeba smažené hranolky, nic se neděje. Zmíněných 20 % je zde proto, abyste se nemusela striktně omezovat a uvědomila si, že jedna sušenka denně hubnutí nezhatí, a proto nemá smysl se na všechno vykašlat a začínat od nového týdne s čistým štítem.  


Foto: Shutterstock

Něco za něco
Uvedení pravidla 80:20 do praxe je velmi jednoduché. Stačí používat selský rozum. Pokud jste snídala celozrnný toast s vejcem, svačila hrst ořechů, obědvala salát s kuřecím masem, máte za sebou aktivní den a váš partner si k večeři udělal palačinky s marmeládou, není důvod si nedat. 80 % vašeho dne se neslo v duchu zdravého životního stylu, jedna nebo dvě palačinky k večeři vaši snahu rozhodně nepokazí. Samozřejmě jich nesmíte spořádat pět.

Nebo jinak. V případě, že jste snídala dvě koblihy a zapila je velkou ochucenou kávou s cukrem, pravděpodobně si budete muset odpustit dortík, který vám nabídnul kolega slavící narozeniny. Chystáte-li se v sobotu na rodinnou oslavu, kde vás čeká několikachodový oběd, který prostě nemůžete odmítnout, protože byste urazila hostitelku, zohledněte tuto skutečnost ve svém pátečním jídelníčku a dejte si odlehčený den. Zařaďte hlavně ovoce a zeleninu. Stejně jako v životě i v hubnutí a ve snaze jíst zdravě většinou platí, že nemůžete mít všechno. Důležité jsou kompromisy.

Přečtěte si také: 

Reklama