Spánková paralýza je spánková porucha, ke které dochází především těsně před usnutím či probuzením. Tedy se stavu, kdy naše tělo již spí, ale naše mysl je stále částečně bdělá. Většinou se projevuje pocitem neschopnosti se pohnout, strnulostí, pocitem silného tlaku na hrudníku. Mnoho pacientů popisují paralýzu jako stav, kdy ze svého pohledu vynaložíte maximální úsilí k tomu, abyste vstali z postele, ale nejde to. Nezřídka se také projevuje sluchovými a zrakovými halucinacemi. Ti, kteří mají se spánkovou paralýzou zkušenosti, často říkají, že vidí děsivé postavy podobné příšerám, které na ně útočí, případně je slyší i chodit a mluvit. Jsou si přitom naprosto jistí, že jsou vzhůru a nacházejí se skutečně ve svém pokoji a na své posteli.

sle.jpg
Foto: Shutterstock

Spánková paralýza probíhá tehdy, když se nám zdají sny, tedy v REM fázi. Ta je charakteristická rychlým pohybem očí. Během ní mozek pracuje běžným způsobem, ale tělo již ne. Tělesnou paralýzu pak způsobují chemické a hormonální procesy v mozku, které běžně probíhají při klasickém spánku. A to z toho důvodu, abychom během snění zůstávali v klidu na posteli namísto pobíhání po místnosti. Pokud se během této fáze náhle vzbudíme, mozek si nadále bude myslet, že spíme. V tuto chvíli se ocitáme v paralýze.

Nikola, 31 let: Spánková paralýza má často i sexuální podtext

„S paralýzou jsem se setkala poprvé někdy v době puberty. Příšerně mě to vyděsilo, protože bych přísahala, že jsem zcela vzhůru. Nade mnou se objevila postava podobná alpským čertům krampusům. Chtělo se mi křičet a utéct ale nešlo to. Křičela jsem z plných plic, ale nevyšla ze mě ani hláska. Často mě při paralýze tyto bytosti chtějí znásilnit. Lehají si na mě a já dokonale cítím i váhu jejich těla. Pokud vynaložím veškeré možné fyzické úsilí, podaří se mi vzbudit. Celé tělo mám pak ztuhlé a namožené. Za ty roky se mi již podařilo vypozorovat, že spánková paralýza přichází především tehdy, když jsem silně fyzicky vyčerpaná. Tělo prostě asi usne rychleji než hlava.“

Tereza, 52 let: Hodí na mě přehoz, díky kterému se nepohnu

„Hlavně v době, kdy jsem brala silné léky na bolest se spánková paralýza dostavovala. Je to jeden z nejděsivějších zážitků, co znám, a to hlavně proto, jak reálně působí. Náš mozek si zkrátka dokáže vymyslet úžasné, ale i hrůzné věci. Probudila jsem se a viděla v rohu místnosti bytost podobnou mozkomorovi z Harryho Pottera. Černá a vysoká postava s dlouhou potrhanou kápí. Blížila se ke mně a hodila na mě průhledný přehoz díky němuž jsem se nemohla pohnout. Následně mi vždy bytost říkala strašné věci, které mě děsily.“

Je spánková paralýza nebezpečná?
Spánková paralýza je fyzicky v podstatě neškodná. Může ovšem ukazovat na problémy se spánkem či nevhodný spánkový režim. Pokud se u vás objevuje dlouhodobě, je určitě vhodné poradit se s praktickým lékařem. Větší problém ovšem nastává v rovině duševní. Dotyčný může následně trpět úzkostmi a pocity strachu z usínání. Proto často moment ulehnutí do postele odkládají a tím se problémy s kvalitou spánku jen prohlubují.

Jak si pomoci?

  • Pravidelný spánek – spát denně 6-8 hodin, chodit spát nejlépe ve stejnou hodinu
  • Relaxovat – před spaním si dopřejte pár minut relaxace nebo třeba horkou vanu. Tělo se lépe uvolní a zbavíte se každodenního stresu
  • Neusínat v poloze na zádech
  • Neusínat s vysoko vystlanými polštáři
  • Neusínat v pokoji samostatně – Pacienti trpící spánkovou paralýzou shodně potvrzují, že pokud spí v ložnici někdo s vámi, jsou klidnější. Navíc pokud si dotyčný všimne, že bojujete s noční můrou a může vás probudit
  • Usínat v dobře zatemněné, tiché a vyvětrané místnosti - spánek bude hlubší
  • Nepoužívat před spaním mobilní telefon

Čtěte také: 

Zdroj: Medling - globální péče o zdraví, respondenti redakce, PatálieVitalia