Východní a západní medicína se mnohdy příliš nepotkávají, protože se od samotného základu značně liší. Přesto disponují vysokým potenciálem v okamžiku, kdy se propojí a dostanou příležitost vzájemně se doplňovat. Ani pro laika není na škodu, pokud se o východním způsobu prevence a léčení něco dozví a získané informace nenásilným způsobem uplatní v každodenní praxi.

chi.jpg
Foto: Shutterstock

Tradiční čínská medicína (TCM) je stará tisíce let a v průběhu staletí se jen pramálo změnila. Základem je tvrzení, že tělem proudí vitální energie, životní síla zvaná čchi. Dlouhodobý nesoulad mezi energiemi jin a jang, které čchi tvoří, bývá následně příčinou nejrůznějších onemocnění.

V dubnu se hlásí o slovo játra

Duben už je plně jarní měsíc. Zahrady ožívají a z ještě mnohdy promrzlé půdy vykukují první květiny. Stromy se začínají probouzet, kvést a zelenat. Jde o vysoce dynamické období roku plné vitální energie, expanze i naděje. V souvislosti s lidským tělem je duben podle TCM spojen s játry, která bývají v tomto období nejvíce ohrožena.

Játra jsou největším vnitřním orgánem těla a hrají zcela zásadní roli v souvislosti s látkovou výměnou a metabolismem; jde o geniální chemickou laboratoř, ve které – mimo jiné – probíhá pro život nezbytný proces detoxikace. Mimoto produkují žluč a některé hormony; jiné naopak likvidují (například inzulin). Jsou zásobárnou glykogenu, železa, některých vitamínů a minerálů a napomáhají k účinnému trávení tuků. Téměř všechny procesy v těle jsou játry řízeny, nebo jimi alespoň zčásti ovlivněny.

Orgán, který nebolí

Jen sotva od někoho uslyšíte, že ho bolí játra. Tento orgán sám o sobě nebolí (jako třeba žaludek), ale jeho oslabení se projevuje jinde na těle. Tradiční východní nauka spojuje játra především s očima, s nehty, se šlachami a se svaly, na emoční rovině pak s hněvem.

Typickými fyzickými projevy oslabených jater jsou:

  • neúměrná svalová únava
  • bledost
  • citlivost na světlo
  • zhoršující se zrak
  • rýhování či jiné defekty nehtů
  • tlak pod pravým žebrem
  • pálení žáhy
  • zažívací obtíže
  • ukládání tuku okolo pupku

Typickými psychickými projevy oslabených jater jsou:

  • výbušnost
  • hněv
  • agrese
  • zuřivost
  • žárlivost

jatt.jpg
Foto: Shutterstock

Co v dubnu (ne)dělat

Především se nepřetěžovat, což však platí obecně. Přesto si tento měsíc dávkujte stres postupně a pouze v tom nejnutnějším množství. Snažte se nerozčilovat, a pokud, pak si najděte účinný (a neškodný) ventil třeba ve formě fyzické aktivity. Přiměřeně se hýbejte, zvolte nicméně aktivitu, která vás nebude příliš vyčerpávat. Organismus probouzejte po zimě postupně a snažte se mu nezpůsobovat žádné větší šoky. Skvěle v tomto směru poslouží svižné procházky svěží jarní přírodou, indiánský běh (kombinace běhu a chůze), mírný klus nebo jízda na kole. Příjemně vás uvolní a zklidní také masáže. Tento měsíc je zkrátka třeba eliminovat stres na minimum, protože právě ten výrazně oslabuje (nejenom) funkci jater. Doporučuje se také vyloučit nebo alespoň výrazně omezit potraviny, které játra zatěžují: smažená a tučná jídla, vysoce průmyslově zpracované potraviny, mléko a mléčné výrobky a samozřejmě alkohol. Pozor také na nadužívání léků a chemie obecně.

Játra jsou životně důležitý orgán s výraznou regenerační schopností, k níž všeobecně prospívá teplo a klid. Podle denních orgánových hodin jsou nejcitlivější mezi jednou a třetí hodinou ranní; v té době se velmi nedoporučuje požívat alkohol; měli bychom spát a dát játrům a tělu celkově prostor pro odpočinek.

Jak by měl chutnat duben

Játrům dělají dobře potraviny hořké a kyselé chuti. Vynikající jsou bylinky, z nichž nutno vyzdvihnout například ostropestřec nebo pampelišku (list i kořen). Játrům ulevíte i čajem z pelyňku, řepíku nebo zeměžluče. Vařit zkuste ideálně v páře a přidejte víc syrových potravin. Blahodárné budou pro játra také mladé kopřivy, naklíčené mungo fazole, bulgur, špalda či rýže. Prospěje vám také kysané zelí, citrón, hrášek, kedlubna, polníček, ředkvičky nebo bílá řepa. Nezapomínejte na zdravé tuky, z masa upřednostněte drůbeží, pochutnat si můžete i na játrech od zvířat z ekologických chovů. Vynikajícím doplněním jídelníčku bude také avokádo a nejrůznější ořechy a semena.

Hořké bylinky obsahují hořčiny, které jsou pro játra a žlučník zvlášť prospěšné. Jde o látky přírodního původu a různého chemického složení, které vynikají výrazně hořkou chutí. Mezi všeobecně známé patří pelyněk, zeměžluč nebo jablečník. Můžete si je připravit jednotlivě, oblíbenější však bývají ve směsi s jemnějšími bylinkami, které alespoň zčásti utlumí jinak velice výraznou hořkou chuť.

Čtěte také:

Zdroje: webmd.comhopkinsmedicine.orgwikipedia.org