Hlavní poselství Girls Day je jasné. Žena nemusí být jen kuchařka, uklízečka, kadeřnice nebo úřednice. Pokud chce, měla by mít možnost se realizovat i v technicky zaměřených oborech. Jenže okolí v tom ženy mnohdy nepodporuje. Rozdělování povolání na ženská a mužská je ve společnosti stále pevně zakořeněné.

Na vlastní kůži

V jednotlivých firmách, které se dívkám otevřou, jim budou k dispozici i ženy z praxe. Jejich cílem je dodat příchozím odvahu, aby si vyzkoušely i něco, o čem možná netušily, že by je mohlo bavit. Jde například o programování a kódování, projektování, konstruktérství, práci s virtuální realitou nebo s drony.

Okolí nepřeje

„Na akci se přihlásilo kolem 130 dívek. Je primárně určená hlavně studentkám středních škol, ale potěšilo nás, že projevilo zájem i několik žaček ze základních škol. Při registraci si mohly samy vybrat, kterou firmu navštíví. Největší zájem je o velká jména. V minulosti to byl například Google, letos Škoda Auto nebo Vodafone,“ uvádí Jitka Hausenblasová z neziskové organizace Gender Studies, která akci organizuje.

Podle ní by mohlo být v technických oborech mnohem více žen, kdyby nenarážely na překážky. „Setkávám se i se ženami, které se vzdaly určitého oboru, protože musely čelit demotivujícímu okolí. Nedostávalo se jim podpory ze strany rodičů, učitelů. Dalším problémem jsou vnitřní bariéry, kdy má mnoho z nich zakořeněné, že se žena na určité profese nehodí,“ vysvětluje Hausenblasová důvody, proč akce vznikla. 

Foto: Shutterstock

Reklama