62e154168c34eobrazek.png

Foto: Shutterstock

Co dobře funguje, nemá zdaleka tolik pozornosti jako to, co v pořádku není. Platí to napříč oblastmi, oči nevyjímaje. Pokud vidíte dobře, obvykle příliš neřešíte, co je pro váš zrak dobré a co mu potenciálně škodí. Zpozorníte až v okamžiku, kdy se objeví první potíže. Prevence přitom není složitá, zato může být chutná a slušivá.

Přehodnoťte svůj jídelníček

Zdraví očí začíná na talíři, proto se snažte víc přemýšlet o tom, co jíte. Živiny jako omega-3 mastné kyseliny, lutein, zinek a vitaminy C a E mohou pomoci odvrátit problémy se zrakem související s věkem (makulární degenerace a šedý zákal) a celkově udržovat oči v dobré kondici. Svůj jídelníček zkuste doplnit o některé z následujících potravin:

  • zelenou listovou zeleninou
  • lososa, tuňáka a dalších tučné ryby
  • vejce, ořechy, fazole a další zdroje rostlinných bílkovin
  • pomeranče a jiné citrusové plody a šťávy
  • ústřice a vepřové maso
Vyvážená strava vám mimo jiné pomůže udržet si zdravou tělesnou váhu. To snižuje pravděpodobnost vzniku obezity a s ní souvisejících onemocnění, jako je cukrovka 2. typu; právě tato choroba je hlavní příčinou slepoty u dospělých.

Nekuřte

Kouření škodí plicím i srdci, vlasům, kůži, zubům a samozřejmě také očím. Tento zlozvyk výrazně zvyšuje riziko vzniku šedého zákalu a věkem podmíněné makulární degenerace. Naštěstí se řada orgánů a jiných částí těla začne zotavovat z dlouholetého poškození způsobeného tabákem někdy už během prvních hodin po ukončení kouření. A to už je poměrně slušná motivace.

Noste kvalitní sluneční brýle

Příliš časté vystavování se UV záření zvyšuje pravděpodobnost vzniku šedého zákalu a makulární degenerace. To mohou z velké části vyřešit kvalitní sluneční brýle. Vyberte si ty, které blokují 99 % až 100 % UVA a UVB záření – v tomto směru se nespoléhejte na levné nákupy a raději zajděte do optiky. Nosíte-li kontaktní čočky, některé nabízejí ochranu proti UV záření, přesto nezapomínejte při ostrém slunci nosit ještě i sluneční brýle jako další ochrannou vrstvu. Zrak může zčásti ochránit také nošení klobouku nebo kšiltovky.

62e1559056e80obrazek.png

Foto: Shutterstock

Nechte oči pravidelně odpočívat

Dopřejte svým očím odpočinek. Pokud trávíte hodně času u počítače, možná zapomínáte mrkat; jde o novodobý fenomén, který očím nesvědčí, protože se snadněji unaví a mohou být suché. Zdraví očí podpoříte také metodou 20-20, kdy se každých 20 minut na 20 vteřin podíváte do dálky. Ujistěte se také, že máte při práci oči v jedné rovině s horní částí monitoru – takové nastavení je pro váš zrak nejvhodnější. Snažte se také vyhýbat oslnění od oken a různých světelných efektů a každé dvě hodiny od počítače vstaňte a dopřejte si patnáctiminutovou přestávku.

Udržujte své ruce a kontaktní čočky v čistotě

Oči jsou obzvláště citlivé na bakterie a případné infekce; dokonce i pouhé podráždění očí může nepříjemně ovlivnit zrak. Proto nezapomínejte na hygienu rukou, zbytečně si oči nemněte a celkově omezte kontakt ruka-oko na minimum. Nosíte-li kontaktní čočky, platí to dvojnásob. Buďte důslední také v manipulaci s čočkami a dezinfikujte je dle pokynů.

Nepodceňujte suché oči

Ústřední topení, klimatizace, dlouhé vysedávání u počítače, zdravotní stav, některé léky a další faktory bývají pro oči rizikové, protože způsobují pocit suchosti. Potíže mohou zmírnit zvlhčující oční kapky, v tomto smyslu velmi užitečné jsou i potraviny a doplňky stravy s obsahem omega-3. Důležitý je i pitný režim a dostatečné mrkání

Zjistěte si rodinnou anamnézu

Některá oční onemocnění jsou dědičná, takže znalost očních problémů, které měli vaši rodiče nebo prarodiče, může být velmi užitečná. V této souvislosti je následně dobré poradit se s lékařem, který posoudí, zda je vhodná prevence – a případně jaká.  

Mezi dědičné oční choroby patří:

  • glaukom
  • degenerace sítnice
  • věkem podmíněná makulární degenerace
  • atrofie zrakového nervu

Pravidelně navštěvujte svého očního lékaře

Každý potřebuje pravidelné oční vyšetření, dokonce i malé děti. Oční prohlídky mohou odhalit i bezpříznaková onemocnění, jako je glaukom; čas nejen v této souvislosti hraje důležitou roli, proto buďte důslední a preventivní prohlídky u specialisty nepodceňujte.

Čtěte také: 

Zdroje: webmd.com/eye-healthmedlineplus/eyecare