profimedia-0400862803.jpg
Foto: Profimedia

Mikuláš, Čert a anděl – tato tajemná trojice je neoddělitelnou součástí českého vánočního období. Očekávaná návštěva, při níž se děti radují z dárků a obávají pokárání, má v naší kultuře pevné místo. Jak moc se ale od dob vzniku tradice změnila a kolik za ni dnešní rodiče zaplatí?

Za vším stojí… svatý Mikuláš

Historie Mikuláše a jeho společníků v naší zemi sahá hluboko do minulosti. Kořeny této tradiční události jsou úzce spojeny s českou kulturou a zvyky. Vraťme se tedy na chvíli zpět v čase a pokusme se pochopit, proč je Mikuláš tak důležitý pro české rodiny.

Tradice této oblíbené návštěvy má svůj původ v několika kulturních a historických prvcích. Mikuláš se objevil již ve 3. století a jako biskup maloasijské Myře se proslavil díky své laskavosti a štědrosti vůči chudým. Jeho památka se postupně stala symbolem dobročinnosti a ochrany dětí. Dodnes tradují také příběhy o Mikulášově dobrých činech, jako například když zachránil dcery zadluženého obchodníka před nevěstincem. Jindy zase chodil po vesnici a poslouchal přes komíny, jestli neuslyší dětský pláč; pokud ano, tajně vhodil do domu peníze. A právě tak nejspíš vznikla novodobá tradice.

shutterstock-1145944613.jpgFoto: Shutterstock

Biskupské hry a bolavé zuby

Mikuláš je neodmyslitelně spjat nejen s návštěvami domácností, ale také s průvody. První zmínky o nich se na našem území datují ke 13. století a vycházely z biskupských her, které probíhaly v klášterních školách. V 16. století pak přibyla nadílka a v 18. století začaly být průvody hitem i mezi běžnými lidmi.

Tehdy šlo obvykle o větší sešlost, kde se vedle známé trojice vyskytovaly i další postavy. Součástí oslav byly mikulášské trhy s různými dekoracemi, dobrotami a také zubařem. Pro doktora bylo vyčleněno čestné pódium, na němž měl velký stůl, židli a také kolo s hrůzostrašně vypadajícími předměty. Jimi místo kovářů, ke kterým lidé kvůli nedostatku lékařů chodili obvykle, pomáhal od bolavých zubů, a to právě v rámci mikulášských oslav ve společnosti.

shutterstock-306911138.jpg
Foto: Shutterstock

Změna v tradicích

Typickým aspektem je příběh českého Čerta a anděla, kteří společně s Mikulášem chodí do domácností. Tito zástupci dobra a zla představují výzvu pro děti, aby byly po celý rok hodné. A přesně takto vypadala mikulášská trojice až do 50. let minulého století, kdy s potlačením církve šel do ústraní také Mikuláš. Až do počátku 90. let byl tak s veřejnými oslavami a průvody konec, mikulášská tradice ale přesto přetrvala. Jen místo oficiálních akcí chodili za dětmi jejich příbuzní a rodinní přátelé, kteří si většinou pod domácku vyrobený kostým nasazovali až na místě.
 
Divoké devadesátky

Později se mikulášské výpravy opět vrátily na denní světlo a chopili se jich především studenti a mladé lidé. Ti si ve většině případů chtěli spíše přivydělat nežli udržet tradici. A podle toho vypadala i kvalita. Na pořadu dne tak byla nejen nedochvilnost, rodiče si ale často stěžovali také na nevhodné – mnohdy až děsivé kostýmy a sem tam dokonce na převeselé výpravy posilněné alkoholem. Rodiče si ale přesto sem tam mnuli ruce, že díky divokým a strašlivým čertům, sekaly děti latinu i několik následujících týdnů. Novinkou se ale stalo, že za návštěvu této party bylo potřeba pár desítkami korun zaplatit.  

etwet.jpg
Foto: Shutterstock

Nová doba, nový přístup

A jestli se ptáte, zda se v dnešní době udržela alespoň část této tradice, tak můžete spokojeně pokračovat. Podle průzkumu ČSOB totiž chodí do rodin nejčastěji kompletní trojice – Mikuláš, čert i anděl a navíc 2 % rodičů zvou skupinu i ve větším počtu, třeba s více čerty. Jedna taková návštěva vyjde v průměru na 500 kč. Rodiče mají ale v dnešní době možností více. Tradice se zhostili i profesionální herci a za jejich účast se platí až několik tisícovek.

Navzdory tomu, že čtvrtina rodičů s menšími dětmi na Mikuláše návštěvu neobjednává, tak naopak hojně využívají návratu mikulášských průvodů. Rodiče, třeba i za vidinou úspor, častěji berou děti na podvečerní vycházku a čekají, že alespoň na chvilku skupinku Mikuláše, čerta a anděla potkají. Dárečky a sladkosti pak děti najdou po návratu z procházky doma.

Dalším trendem je také to, že obdarované nebývají pouze děti, nýbrž také dospělí, na které nezapomněly jejich babičky či maminky. Mikulášský balíček pro větší i menší pak v dnešní době vyjde v průměru na 300 Kč na osobu.

Tradice spojené s návštěvou Mikuláše, čerta a anděla mají u nás kořeny hluboko v historii, přičemž jejich vývoj a transformace odrážejí proměnu společnosti. Původně šlo o křesťanskou událost, která měla hlavně připomínat víru, dnes jde o moderní svátek, který má pobavit celou rodinu. Jedno ale už po generace zůstává, a to je radost a smích, které Mikuláš, čert a anděl v této čarokrásné sezóně přinášejí.

shutterstock-2322738597.jpg
Foto: Shutterstock
 
Mikuláš u nás i ve světě

  • V Čechách a na Slovensku obchází Mikuláš rodiny 5. prosince. Spolu s andělem dává dětem sladkosti a drobné dárky a čert k nim přidává uhlí a brambory.
  • V Německu a Rakousku Mikuláše doprovází pacholek Ruprecht nebo děsivý pekelník Krampus. Je vysoký i přes dva metry a hrůzu z něj často mají i dospělí. Pekelník totiž zlobivé děti rovnou sežere.
  • Polským dětem rozdává dárky Mikolaj v doprovodu Sněhové vločky. Pod polštář nebo do punčochy jim v noci z 5. na 6. prosince schovává sladkosti, ovoce nebo drobné dárky.
  • V Nizozemí chodí pro změnu Sinterklass, který po městě jezdí na bílém koni v doprovodu Černého Petra. Dětem dává dárky do bot, postavených ke krbům nebo ústředním topením, kam děti dávají mrkev a seno pro Sinterklassova koně.
  • Věřte, nebo ne, Mikuláš je duchovním otcem i amerického Santa Clause. Jeho jméno vzniklo právě zkomolením nizozemského Sintrklasse (ze Sint Nicolaas – svatý Mikuláš), jen dětem postupně začal dávat dárky až na Vánoce.

Zdroje: St. Nicholas Center, Wikipedia/Saint Nicholas Day, Wikipedia/Sinterklaas, Britannica, Green Pearls, Catholica, Tiskové materiály a průzkum ČSOB, Doubek, Z. Předvánoční a vánoční čas v Hradci Králové v průběhu staletí. Hradec Králové: Společnost ochránců památek ve východních Čechách, 2001.