O vadách řeči jsem si povídala s logopedkou Jarmilou Haškovou z Prahy. Ta o své práci říká, že se zabývá slovem - slovem lidským, které svým způsobem dotváří osobnost každého člověka, a tím tvoří jakousi tečku za celkovým vzhledem.
Jak vlastně vady řeči vznikají? V jakém věku dítěte je důležité je podchytit, aby se nefixovaly až do dospělého věku? A hlavně: jak dlouho trvá, než se špatnou výslovnost u malého dítěte podaří odstranit?
"Příčiny vad a poruch řeči mnohdy sahají do nejranějšího období vývoje dítěte, a to do období před narozením (důvod: nemoci, léky a úrazy těhotné matky), období porodní (těžký a protahovaný průběh porodu, klešťový porod, asfyxie dítěte), období po narození (dlouhodobá novorozenecká žloutenka, nemoci a úrazy dítěte). Další příčiny mohou spadat do dědičnosti a další do nepodnětného prostředí, případně špatně mluvícího okolí, kde dítě nemá správní mluvní vzor."
"Afázie je ztráta již nabyté schopnosti dorozumívat se řečí. Jsou různé druhy afázie, které souvisejí s rozsahem poškození centra řeči v mozku. Někdy bývá poškozeno pouze vyjadřování, kdy pacient všemu dobře rozumí, jindy bývá poškozeno obojí. Metody terapie jsou uzpůsobeny typu afázie, rozsahu poškození a věku pacienta."
Využívají služeb logopedů i herci, učitelé nebo jiné profese? V jakém ohledu?
"U hlasových profesionálů dochází na logopedii k reedukaci porušeného nebo přetíženého hlasu, k úpravě hlasové techniky mluvení, a někdy i k úpravě artikulace."
Je vůbec nějaký rozdíl mezi pojmem výslovnost a artikulace? A pokud ano, tak jaký?
"Ne, mezi těmito pojmy není žádný rozdíl."
Kolik let bývá Vašim nejmladším klientům, a naopak, setkáváte se často s tím, že někdo třeba celý život ráčkuje a teprve v dospělosti, kvůli práci, se rozhodne s tím něco dělat?
"Fyziologická nemluvnost je do tří let, pokud je dítě jinak zcela v pořádku. Tato doba je pro zdravé dítě tolerující, a pokud se neprojevuje ani potom, je potřeba vyhledat odborníka. U postižených dětí je potřeba se správnou stimulací začít mnohem dříve."
Setkáváte se s případy, kdy zaměstnání lidi nepřímo nutí k tomu, aby svoji řeč kultivovali? Můžete uvést nějaký příklad?
"V dospělosti dochází na logopedii stále více pacientů, právě v důsledku povolání, kde hodně hovoří, mnohdy před podřízenými a chtějí artikulovat správně nebo se snaží kultivovat svůj mluvní projev, například stojí o to zpomalit tempo své řeči."
Za rozhovor poděkovala
Nový komentář
Komentáře
Riccione: i psat, ze ?
Hmm, taky bych potřebovala logopedku, aby mě načuila, jak mluvit pomaleji...
medved: Aha, asi jsem použila špatný výraz - místo vady řeči jsem měla napsat vady výslovnosti. Ty prý jdou odstranit i v dospělosti, aspoň mi to tvrdili na logopedii
stehlicek: neni to pravda
nektere vady odstranit proste nejdou...jde se naucit s nima zit, zmirnit je, ale ne odstranit...treba koktavost je zcela typicky priklad
Malenka: Stoprocentně! Já jsem začala chodit na logopedii ve svých 28 letech! Problém se s-c-z a hlavně š-č-ž. Po pár měsících už mám perfektní sykavky, aniž bych na ně musela myslet, a teď pilujeme háčky.
Opravdu se neboj, vady řeči se fakt dají odstranit v každém věku
A navíc to komplet platí pojišťovna, potřebuješ jen doporučení od obvoďáka
Myslím, že logopedická péče ve většině školek je naprosto skvělá, logopedové tam vyšetřují pravidelně všechny děti, sledují jejich vývoj. To za našich časů vůbec nebylo. A je to vidět. Tak mne paní logopedka upozornila, že syn neříká správně r, ani jsem si to nějak neuvědomovala a i bez nároku na honorář (který dostává od pojišťovny až po donesení doporučení od lékaře) se dítěti věnovala. Chtěla po něm mimo jiné říkat tr, tr (autíčko), což mu šlo skvěle. Tak jsem zkusila, aby říkal např. trrrrraktorrrrr, citrrrron, klavírrrr. Fungovalo to skvěle a za jediný den to uměl. Pár dní trvalo, abych ho zase odnaučila to dlouhé rrrrr a říkal jen r, ale byla jsem paní logopedce moc vděčná. Pochválila nás, dala speciální básničky k procvičování a několikrát pozvala na konzultace zdarma. Samozřejmě něco malého dostala.
Rikina:
S logopedií jsem jako dítě skončila hned na první návštěvě. Doktorka se mě zeptala "proč jsi tady, holčičko ?" Já na to : "neumím říct ř" ( no, neuměla jsem). Doktorka : "řekni ,panenka,". Moje odpověď : "tam žádný ř není". A bylo to. Už jsem tam víckrát nemusela :-)))
Pajinka: ba ne, některé si to vychutnají: moje sestřenka běhala po zahradě a podle pokynů logopedky vyřvávala - T...dáva, T...dáva.
Z toho se "r" prostě stát nemohlo
Jinak dětem se líbí:
Malý bdouček v tdávě bdučí,
bdoučková ho jísti učí.
Pdach a bdoky, táta bdučí,
bdouček se to nenaučí
Žofinka: Jo, "td" je to pravé, jenže vnuťte to čtyřletému dítěti, které od všech ostatních slyší "r".
Žofinka: tdpaslíček tdbjy tdhá...
na na ř prý je dobré rž....
Majucha:
hele, holka byla s 5letou dcerou u očního
a pí dr. praví, ta holčička je asi slepá, nepřečte nic
no bodejť by četla, když nezná písmenka....
Jo, ještě něco. Dnes jsou rodiče přímo při výuce.
To platí všude u doktorů. Děti do 15-ti let mají být doprovázeny rodiči - tím se doktoři také brání, aby nedocházelo k nějakému nedorozumění. Tak mají obě strany mezi sebou jasno.
Majucha:
Ty jsi musela být ale číslo
... jo, ta Tvá "douška", ta poslední věta, ta mě také pobavila
Mam taky problem pri vyslovovani S a slov ktera zacinaji na VS.
Majucha: retardovaná byla ta logopedka, když si myslí, že křikem něco děti naučí, kráva jedna. Takové mám nejradši.
Nám logopedka říkala, že mezi 4.-5 rokem je ten vhodný čas na léčení vady. Většina školek teď má někoho školeného jako "logopedického poradce" nebo logoped školku pravidelně navštěvuje. Já chodila jako dítě někdy ve 2. třídě ZŠ kvůli R a povedlo se
- chtěla jsem do recitačního kroužku a neuměla "Crrrrrr"
Fiona: To se mi nezdá, pokud to ovšem nemá fyziologickou příčinu, mělo by to jít napravit i v 17. Jinak souhlasím, čím dříve, tím lépe, jelikož je vada méně zažitá.
Já sama patlala "ř" ještě v osmnácti. Z jednoduchýcho důvodu - nikdo mi neřekl, kam v puse ten jazyk strčit, aby znělo tak jak má. Až pak mi to jednou prozradila jedna zdravotní sestra... a ani ne během jednoho dne jsem zvládla vyslovovat písmenko, keré jsem se dřív ne a ne naučit
Kdo to nezažil, ten neví, jak je pitomý, když vám lidi nerozumí
Nic proti paní doktorce, ale těm příčinám vadám řeči jsem se akorát zasmála. Nic z toho jsem ani já, ani děti neprodělali a na to, aby správně mluvily, jsem byla "pedant". Ale ani to nestačilo, aby dcera ještě v 10-ti letech si při vyslovování písmenka -l- šlapala na jazyk a mladší syn hrdelně vyslovoval -r-. A přitom oba mají tyto písmena - jako na potvoru - ve svých jménech a příjmeních. Když jsem syna v 1. třídě učila číst a došlo na to prokleté -r-, praštila jsem s knížkou, syna jsem přestala trápit, vzala obě děti v podpaží a štrádovala si to k těm povolanějším. Za rok a půl nebylo co řešit, dceři kupodivu písmenko -l- dělalo větší problém, než synovi obávané -r-.
Dnes mluví oba moc pěkně a nikdo by neřekl, že měli nějakou vadu řeči.
Když jsem občas s paní logopedkou prohodila slovo, došlo i na naše VIP ve vládě, v televizi, atd. a říkala, že v jakémkoliv věku se dá řeč napravit. Člověk jen musí chtít. A to, co člověk kolikrát vidí v televizi, nestačí jen zírat, kolik lidí tam špatně mluví.
Jednou jsem si dokonce začala myslet, že ta známá pohádka o království (v hlavních rolích s panem Krampolem a Janem Čenským, Ivou Janžurovou ... ), kde se muselo mluvit jen "královským errrr", byla óda na naši vládu (ale ta pohádka byla natočena dříve). Jen si je někdy poslechněte ve zprávách a užasnete, kolik jich tam je. Kolikrát mám dojem, že to "krrrálovské errrr" je vstupenkou do vlády.