shutterstock-304889288.jpg

Foto: Shutterstock

Co to je granola

Granola je pro mnoho lidí klasickou částí snídaně. Může být také zdravou svačinkou, protože se dobře přenáší a je trvanlivá. Obvykle se skládá z ovesných vloček, drcených ořechů a medu, její součástí však může být takřka cokoliv rostlinného. Někdy se do ní přidává sušené ovoce, jako jsou rozinky a datle, a také cukrovinky, nejčastěji čokoláda. Pro granolu je typická její křupavost, která vzniká spékáním jednotlivých ingrediencí. 
 
Proslulá cereální pochoutka a její původ 

Jednotlivé zdroje se v detailech rozcházejí. Granolu v podobě ovesných vloček s grahamovou moukou vymyslel Američan, lékař James Caleb Jackson. Stalo se tak v roce 1863. Podával ji tehdy hostům jednoho sanatoria a podle její struktury ji nazval granula. Pár let na to přišel s podobným konceptem John Harvey Kellogg, později slavný výrobce obilovin. Aby se vyhnul soudním sporům s Jacksonem, změnil jedno z písmen a vznikla granola, jak ji známe dnes. 

60f54a3758b21gran.jpgFoto: Shutterstock


Granola vs. müsli

Granola se brzy stala jednou z nejoblíbenějších amerických snídaní. Její popularita přetrvává. Je však důležité podotknout, že granola tu byla mnohem dříve – už kolem roku 1863. Müsli vymyslel až kolem roku 1900 švýcarský lékař Maximilian Bircher-Benner. V jeho nemocnici tvořila stěžejní část léčby strava bohatá na čerstvé ovoce a zeleninu. Tato směs z obilovin a ovoce tamní pacienty natolik oslovila, že se její věhlas rychle rozšířil.

Na rozdíl od granoly, přísady v müsli nejsou slazené a pečené, ale zůstávají syrové a sypké. Typicky se jedná o mix ovsa, ořechů, semen a sušeného ovoce. Doporučuje se je přes noc namočit v mléce, vodě (nebo i džusu) a podávat studené (velmi populární se proto staly tzv. overnight oats). Obě cereální směsi (granola i müsli) skvěle chutnají s jogurtem či mlékem. Fungují také jako dobrá posypka různých dezertů.

Jelikož oba druhy cereálních produktů obsahují převážně stejné přísady, jejich nutriční hodnoty jsou relativně podobné. Granola zpravidla obsahuje více sacharidů, cukrů a ve výsledku i kalorií. Záleží na preferencích každého strávníka, ale obvyklá porce granoly je menší než porce müsli. Granola pokrm spíš doprovází, kdežto müsli tvoří jeho jádro. 

grr.jpgFoto: Shutterstock

Granola a zdraví 

Granola je energeticky vydatná. Je bohatá na bílkoviny, vlákninu a mikroživiny. Může obsahovat železo, hořčík, zinek, měď, selen, vitaminy sk. B a vitamin E. Její nutriční profil ale nejde generalizovat, jelikož se liší v závislosti na konkrétních použitých přísadách. Obecně lze říci, že granola s větším množstvím sušeného ovoce nebo přidaným sladidlem má přirozeně vyšší obsah cukrů. Druhy produktů na bázi ořechů a semen mají podstatnější obsah bílkovin. Ty granoly, které obsahují více celých zrn, pak pochopitelně obsahují vyšší množství vlákniny. Ačkoliv o granole existuje jen málo vědeckých výzkumů, její běžné přísady (třeba oves, lněná semínka, chia, mandle) jsou pro zdraví přínosné.

Při nákupu ale rozhodně doporučujeme pečlivě zkoumat složení. Častokrát totiž překvapí obsažené rostlinné oleje, palmový tuk a másla. Mají svou funkci – pomáhají přísady vázat, dodávají chuť a asistují při opékání, pokrmu však dodávají přebytečné kalorie. Jíst větší množství může vést k nežádoucímu příbytku hmotnosti.

Zdroj: Tiskové materiály Goodie, Wikipedia