Téma i velikost osobnosti, o které nový film Miloše Formana je, nechávaly doufat, že se dočkáme druhého Amadea.
Leč nestalo se tak. Výprava filmu je skvostná, Formanův uchvacující smysl pro detail zachycení lidskosti stále funguje, možná je opět přivedený k větší dokonalosti. Bohužel u těch detailů, co se týče dokonalosti, zůstává. Přes fantastické záběry a postřehy film nedrží příliš pohromadě.
Goyovy přízraky jsou jako velká freska celé bouřlivé doby před a během francouzské revoluce, náčrtek dobových poměrů u dvora, v církvi, mezi prostým lidem, nového tažení inkvizice proti kacířům a obnovení práva útrpného... A tam někde je také skvěle malující Goya. Mezi vším ostatním, protože film se snaží zabrat tolik věcí, že není s to vykreslit alespoň jeden motiv tak, aby měl divák pocit, že právě tento jediný je ten hlavní.
Inkvizice s revolucí slouží Formanovi jako ideologický protiklad, jeden z mnoha pilířů jeho nového díla. Javier Bardem (bratr Lorenzo) obě myšlenky spojuje i rozděluje a v obou svých rolích (ani zde se Forman nespokojil s jednou, i když jde o role sociální) je velmi uvěřitelný.
Nakonec i Goya je zde představován ve dvou podobách - před ohluchnutím a po něm. Tolik motivů nevměstná do jednoho filmu ani režisér Formanova formátu a nosnost scénáře by vystačila na seriál. Přitom právě předloha zasluhuje pochvalu. Mezi skutečně zajímavou (i když pouze naskicovanou) zápletkou nalézáme ve filmu mnoho odkazů na kulturní život 18. století, které Forman podává s nadsázkou a humorem sobě vlastním.
afrodisiakum
Nový komentář
Komentáře
Nyotaimori: A Natalie je v druhý části krásně hnusná a šílená... Fakt si myslím, že to zahrála dobře.
Nyotaimori: No jo, ale to měl napsat, že více než UHRANČIVOU SÍLU Goyových obrazů to připomíná atd.
Film Amadeus nemusím,moc se mi líbí Valmont a věřím tomu,že tento film mě zaujme také.
Tuhle větu nechápu: "Jen vyznění celku bohužel více než uhrančivá síla každého jednoho Goyova obrazu (i se vší odporností zde zachycenou) připomíná spíše plátna Hieronyma Bosche."
Není tam někde špatný pád?
A film jsme včera viděla. Netroufám si říct, že se mi líbil, na to je příliš drastický, ale strhl mě.
Na film se těším, tohle historické období mám ráda.
na tenhle film se chystáme a docela se těším
Luminar001: Já se přiznám, že jsem o něm do té doby příliš neslyšela. Spíš mě zaujalo, že má samostatné rozhovory, ale v článcích o filmu nikdy nic. To mi bylo trochu líto, protože si myslím, že je to bobma a že by hudba stála za to zvýraznění. Ale to je prostě jenom můj pocit.
Všichni tenhle film pomlouvají, ale mně se docela líbil. Možná bylo chybou pana autora vzbudit v divácích dojem, že jde o film o Goyovi, protože ten film je o úplně jiných věcech, než je Goyův životopis.Pravda, svým záběrem postrádá ucelující jednotící myšlenku, prostě jen takový obraz doby...vcelku zdařilý.
sorry se mi část umazala - že je jeho jméno uvedeno na plakátech filmu, zatímco jméno původního hlavního skladatele tam není
no já teda mám pocit, že o Varhanovi O. Bauerovi píšou dostatečně - viz zmiňovaný rozhovor v reflexu, příloha lidových novin minulý týden & noviny, Xantypa...
Navíc v každém článku o něm je zdůrazněno, že je uvedeno jeho Varhan není žádný začátečník, v hudebních kruzích je hodně známý. Mj. složil hudbu pro Českého lva, k filmu Český sen.
marketa.brenikova: ano, jsou s ním rozhovory, kde je tím uveden. Ale ve chvíli, kdy je psáno o filmu, tak ani ťuk. Prostě zatím to není hvězda, tak novináře příliš nezajímá
Suzanne: je to úžasné a v tisku není ticho po pěšině, je s ním např. velký rozhovor v Reflexu
Taková drobnost, o které se nikde moc nemluví - film prý má výbornou hudbu, kterou napsal Čech. Mně není jasné, proč je v tomto ohledu ticho po pěšině, vždyť dělat hudbu k hollywoodskému filmu (i když ho kritika strhá) je přece úžasné, ne?