Kdo má doma dítě jakéhokoli věku, určitě potvrdí, že kombinace malého človíčka a jídla není vůbec samozřejmá a ani trochu jednoduchá. Od miminka se většina maminek potýká s tím, že jejich dítko buď jíst nechce, nebo jí příliš nebo nejí něco, co dozajista ke zdravému vývoji potřebuje a tak dále a tak déle. Co dítko, to jiné potřeby a požadavky.

 

Všude je to stejné. Připravíme snídani a potomek se jí ani nedotkne (zaspal, nemá hlad a tisíc dalších výmluv). Zabalíme mu s sebou svačinu a on ji nelení cestou do školy za nejbližším rohem vyhodit. A to mnohdy ani netušíme, zda chodí na obědy do školní jídelny. Večeři už většinou vyřešíme narychlo, vždyť ještě musíme vyprat, vyžehlit a … škoda slov. A při všem tom shonu ani nevnímáme, co vlastně svému dítěti připravujeme k snědku. Kolikrát narychlo usmažené knedlíky s vajíčkem nebo párek s chlebem. A když už jim na talíř dáme něco zeleniny, obličeje našich zlatíček se změní v adepty na „škleb“ století.

 

Často si to ani neuvědomujeme, ale máme starosti především o to, aby se dítko pořádně najedlo. Méně už pak vnímáme, že ho „přecpáváním“ vlastně ohrožujeme. Jak?
Zakládáme mu na obezitu a s tím spojenými problémy (nemocné klouby, zvýšená hladina cholesterolu, zvýšený tlak atd.). To však není všechno. Ostatní děti se mu začnou smát, v lepším případě ho ozdobí přezdívkou Cvalík, a to citlivou dětskou dušičku bolí víc, než si myslíme.
A pohyb? Ve volném čase dítě většinou sedí u televize nebo počítače, ven ho musíme nutit a ten tělocvik ve škole také nestačí… Ale jsou i opačné případy. Slečny před pubertou a během ní se chtějí podobat svým mnohdy vyhublým módním ideálům a živí se pomalu jen semínky. My většinou až pozdě zaregistrujeme, že naše holčička téměř nejí, a k anorexii co by kamenem dohodil…

 

Zas tak velká věda to není, ale je dobré vědět, co našim dětem dát na talíř:

-    Dostatečné množství bílkovin rostlinného a živočišného původu, které jsou nezbytné k růstu, vývoji, tvorbě protilátek atd. (nezbytné živočišné bílkoviny jsou obsaženy např. v mase, mléce a mléčných výrobcích). 

-    Dbejte na příjem tuků (živočišných a rostlinných), které jsou důležité pro vstřebávání vitaminů v nich rozpustných a podílejí se na správné funkci kůže a mozku. Celkem by měly představovat maximálně 30-35 % z celkového denního energetického příjmu. I pro děti tuky pečlivě vybírejte: měli bychom dodržovat poměr 2/3 tuků rostlinných (jsou dobré pro zdraví) a 1/3 živočišných (ve větší míře škodí srdíčku a zaděláváme jimi dětem na obezitu). Je vhodné dávat přednost libovým druhům mas, z uzenin vybírat libovou kuřecí či krůtí šunku, alespoň jednou týdně zařazovat do jídelníčku ryby.

-   Důležité jsou sacharidy. Jednoduché sacharidy (cukr, sladkosti, dorty, slazené limonády) mají ve výživě význam pouze jako zdroj energie, způsobují nadváhu, obezitu, vznik zubního kazu. Dopřejte dětem více polysacharidů obsažených v celozrnném pečivu, luštěninách, zelenině a ovoci. V těchto potravinách dodáváte tělu dítka také vlákninu důležitou pro správnou funkci střev, prevenci zácpy a snížení hladiny cholesterolu.

-   Naučte děti jíst zeleninu a ovoce – nejlépe 5 porcí denně (k snídani jablíčko, k svačině papriku, atd.). Jsou významným zdrojem vitaminů a minerálních látek a díky nim je možné předcházet různým neduhům (např. nachlazení).

-   Nesmíme zapomínat ani na pitný režim – známe to sami u sebe. Když nedostatečně pijeme (a nemáme na mysli víno, pivo J, ale vodu), bolí nás hlava a jsme unavení. To samé cítí děti, jen nevědí, čím je to způsobené. Děti by měly denně vypít 2,5–3 l tekutin, hlavně neslazených nápojů. Přibalte tedy dítěti i do školy láhev s vhodným nápojem (voda, ovocný čaj, ředěný džus).

-   A jaká je nejčastější chyba? Abychom ušetřili čas, navaříme jedno jídlo na více dní. To je sice fajn, trochu si odpočineme, ale tím děláme chybu: stejný jídelníček jednak není zdravý a jednak se děti u jídla „nudí“. Pozor: pestrost však nenahradíme tím, že děti pozveme na hamburger.

-    „Ve zdravém těle zdravý duch“ – klišé? Víte, co se stane, když vezmete děti na procházku, na kolo, do bazénu? Když si s nimi zařádíte na kolečkových bruslích, na lyžích? Zkuste to a uvidíte.

 

Tip: Co dělat, aby zdravé jídlo nebylo pro naše miláčky utrpením?

Začněte den veselou snídaní. Namažte chléb jemnou Florou Crema a doprostřed nožem vykreslete sluníčko. Místo paprsků dejte úzké plátky žluté papriky a doprostřed kolečko rajčete. Že Vás ten veselý chlebíček dohnal k úsměvu? A to teprve uvidíte, s jakou chutí se do něj Vaše dítko zakousne…

 

Seriál připravují nutriční terapeutky bezplatné Informační linky Flora 800 175 324, info@flora.cz, www.flora.cz

 

Příště: „Děti a cholesterol“