Nejedná se jen o další krátkodobý trend, flexitariánství může být udržitelným řešením pro další generace. Flexitarián je člověk, který svůj běžný jídelníček odlehčuje rostlinnými variantami, ale přitom se nevzdává masa. Například Češi i Slováci jsou národy milující řízky, avšak milují i jejich rostlinné alternativy. O rostlinné stravě a vyváženém přístupu jsme si povídali se Zuzanou Charvátovou, brand manažerkou značky Garden Gourmet společnosti Nestlé.

b8785a48eefba-obrazek.jpg
Foto: Zuzana Charvátová

Na úvod trochu osobní otázka – co Vy a Váš jídelníček? Jste fanouškem rostlinné stravy?
Jsem člověk, který se snaží o zdravý životní styl, tedy mít vyvážený jídelníček a dostatek pohybu. Označila bych se jako flexitariánka. Jím maso a masné výrobky, ale v omezené míře a když už si je dám, snažím si vybírat kvalitní a lokální zdroje. V pondělí dodržuji naši Garden Gourmet výzvu „Začni týden bez masa“, kdy maso a masné výrobky nahrazuji produkty na rostlinné bázi. Zároveň si ráda dělám jídla ze zeleniny a ovoce, které pěstujeme na zahrádce.

To zní jako zlatá střední cesta. Vysvětlila byste čtenářkám, co znamená pojem flexitarián?
Je to v podstatě člověk, který, jak už jste naznačila, volí zlatou střední cestu – konzumuje převážně rostlinnou stravu, ale občas si dopřeje maso nebo jiné živočišné produkty. Flexitariánství je tedy kompromisním přístupem mezi vegetariánstvím a běžnou stravou. Tento styl stravování podporuje zdraví a ekologické ohledy, aniž by člověk úplně vyloučil maso, zároveň nabízí flexibilitu.

Jak se daří rostlinným alternativám? Dokázala si chlazená jídla najít své místo v českých a slovenských domácnostech?
Ano a máme z toho radost. Kategorie chlazených jídel na rostlinné bázi sice mírně klesá, avšak značce Garden Gourmet se daří. Každoročně přicházíme s novinkami – letos to byl květákový řízek či brokolicové mini burgery, které redakce Žena-in dokonce testovala vlastními chuťovými pohárky. Novinkami oslovujeme také nové spotřebitele, a nejen díky tomu jsme aktuálně nejnakupovanější značkou ve své kategorii.

Ano, a byly jsme velmi překvapené skvělou chutí. A právě chuti se lidé se často bojí. Nechtějí přijít o svůj požitek. Setkáváte se s tím?
Obava z chuti je hlavní bariérou. Primárně z tohoto důvodu děláme ochutnávky a cílené samplingy, aby se Češi i Slováci mohli přesvědčit, že produkty Garden Gourmet jsou velmi chutné. Všechny receptury vznikají ve vývojovém centru v naší továrně v Krupce u Teplic, kde procházejí několika schvalovacími procesy, přičemž je pro nás vedle složení a kvality klíčová právě chuť. Na chuti našich výrobků stavíme i následnou komunikaci.

3741baf3e48cb-obrazek.jpg

Jaké jsou hlavní důvody, proč se lidé rozhodují pro rostlinnou stravu?
Jedním z hlavních důvodů je bezesporu snaha snížit množství masa a masných výrobků v jídelníčku. Motivace jsou potom individuální. Mezi nejčastějšími pozorujeme snahu o odlehčení jídelníčku ze zdravotního hlediska či etické aspekty spojené s ochranou zvířat. Dominuje také snaha o udržitelnější přístup k životu či jednoduše touha poznávat nové výrobky, experimentovat a objevovat různé textury, chutě.

Které produkty Garden Gourmet mají Češi a Slováci nejraději?
Dlouhodobě nejprodávanějším výrobkem v Česku i na Slovensku je náš veganský řízek. Češi a Slováci jsou národem řízků, a to se projevuje i v rostlinné stravě. V Česku mezi top výrobky patří také veganské kuličky, na Slovensku naopak vedle řízku dominují různé zeleninové varianty jako falafel nebo rybí varianty, kam patří např. veganský Marine-style Crispy filet, který letos získal cenu Potravinářské komory ČR v nové kategorii Alternativní potraviny.

Většina alternativních směrů si většinou musí své pomyslné místo na slunci řádně odpracovat. V tomto kontextu, jaké jsou největší výzvy, kterým momentálně čelíte?
Hlavní výzvou je zvýšení povědomí o kategorii rostlinné stravy. Naši zákazníci nejsou jen vegetariáni či vegani, ale primárně zmínění flexitariáni, tedy lidé, kteří omezují spotřebu masa, ale nepřestávají ho jíst úplně. Další výzvou, se kterou se v posledních letech potýkáme, je používání názvů výrobků pro rostlinné alternativy masa, které odkazují na vzhledové vlastnosti výrobku, samozřejmě za předpokladu, že jsou jasně popsány jako rostlinné, vegetariánské nebo veganské. Věříme, že názvy jako „veganský burger“ nebo „veganská klobása“ nemohou spotřebitele uvést v omyl, a naopak jim poskytují užitečné a cenné informace o tvaru, struktuře a přípravě výrobku.

Co přinesl značce Garden Gourmet aktuální rok?
Letos jsme změnili design všech výrobků – v regálech obchodů mohou zákazníci najít nové obaly, které jsou přehlednější a viditelnější. V neposlední řadě jsme uvedli dvě výše zmíněné novinky s vysokým obsahem zeleniny – vegetariánský květákový řízek a veganské miniburgery s brokolicí. Balení obsahuje více kusů, můžete se tedy o ně podělit s rodinou nebo si nechat oběd na další den.

Letošek byl opravdu plodný – v 11. ročníku soutěže Potravinářské komory ČR o inovativní výrobek roku v kategorii Alternativní potraviny jsme s výrobkem Garden Gourmet Marine-style Crispy filet získali ocenění, na které jsem velmi pyšná. Tento výrobek je chutí podobný rybímu filetu a skvěle se hodí nejen jako štědrovečerní menu pro ty, kteří jednoduše nechtějí jíst klasickou rybu z různých důvodů, např. mají alergii na ryby apod. Navíc u našeho výrobku nehrozí, že by Vám v krku uvízla kost.

Garden Gourmet si navíc letos odnesl již počtvrté v řadě ocenění Nejdůvěryhodnější značky v kategorii Veganské a vegetariánské potraviny.

9c615b13d5b5f-obrazek.jpg

A kam kategorie rostlinné stravy směřuje? Co můžeme v kategorii čekat za pár let?
My s týmem Garden Gourmet neustále pracujeme na inovacích. Letos jsme se zaměřili na zeleninové novinky a mohu prozradit, že v tom chceme i nadále pokračovat. Naším cílem je také postupně fortifikovat portfolio o vitamín B12, ten je důležitý zejména pro lidi, kteří striktně dodržují veganskou či vegetariánskou výživu. V návaznosti na nedostatek živočišných bílkovin musí tento vitamín často suplementovat. Díky našemu vylepšení ale získají tento esenciální vitamín skupiny B přímo ze stravy.

Naším cílem je přilákat nové spotřebitele. Ukázat jim, že se nemusí bát označení veganské. A že zde na ně čekají produkty, na kterých si mohou skvěle pochutnat. Díky našemu rozsáhlému portfoliu si postupně budujeme cestu k nejrůznějším spotřebitelům.

Myslíte, že rostlinné výrobky jsou budoucností dalších generací – našich dětí?
Určitě ano. Rostlinná strava má určité benefity, které jsou v tomto ohledu pro další generace klíčové. Jednu rovinu představuje udržitelnost s ohledem na růst populace, druhou rovinu představují technologie a s nimi spojený pokrok v rostlinné stravě, díky němuž můžeme vytvářet nutričně vyvážené výrobky a možná je i obohacovat o důležité mikronutrienty. Evoluce založená na technologických možnostech nám zároveň umožňuje objevovat nové kombinace a chutě.

Odpovídá Zuzana Charvátová :

d03df856dcd42-obrazek.jpgV Nestlé působí od roku 2010 v marketingovém oddělení, kde zastávala nejprve pozici media specialistky a poté se posunula na pozici brand manažerky v divizi čokoládových tyčinek. Momentálně působí jako brand manažerka značky Garden Gourmet pro Česko a Slovensko a komunikační manažer značky pro CEE.

V roce 2022 úspěšně představila novinku Garden Gourmet Marine-style Crispy filet, která je velmi oblíbenou variantou jak v České republice, tak na Slovensku.

Volný čas věnuje rodině a pobytu v přírodě, hlavně na zahradě, kde si pěstuje vlastní ovoce a zeleninu.