financni-gramotnost-seznam.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

Podle České bankovní asociace a dat z roku 2022 si s dětmi o penězích dnes povídá většina rodičů. Nejčastějšími tématy jsou přitom nákupy na internetu a rodinné finance. Většina rodičů (65 %) pak svým nezletilým dětem alespoň někdy dává kapesné a více než čtvrtina z nich jim zakládá bankovní účty s vlastní platební kartou – nejčastěji ve věku mezi 10 a 12 lety. Běžný účet tak má 27 % českých dětí a spořící pak 25 % z nich.

Nikdy není brzy

Již útlé dětství nabízí mnoho příležitostí k tomu, aby se děti postupnými krůčky učily, co kolik stojí, za co všechno se v životě musí platit, jak správně spořit, že účty je třeba platit včas a když si peníze někdy půjčí, tak musí většinou vrátit mnohem víc.

Nikdy není příliš brzy na to, abyste jako rodiče začali se svými dětmi mluvit o penězích. Zkusit to můžete už při první návštěvě pouti, na kterou děti dostanou jasný rozpočet – třeba 200 Kč. Ať si pak samy zvolí, za co je utratí, a samy zjistí, že jeden balónek princezny Elsy nebo Creepera stojí stejně jako čtyři vstupy na houpačky,” uvádí na příkladu finanční poradce Assetio Management Pavel Najman, který šíří osvětu na toto téma mimo jiné v rámci projektu Zodpovědné hraní spadající pod Institut pro regulaci hazardních her. Nejlépe tedy podle něj uděláte, když necháte dítě získat si vlastní zkušenost, ale máte ho přitom stále pod dohledem.

Každá rodina má samozřejmě své vlastní triky a strategie, jak děti vychovávat. A to platí i pro výchovu v oblasti finanční gramotnosti.

Tři základní tipy, kterými se jako rodiče můžete řídit, ale jsou:

  • Ukažte dětem, jak výhodné je šetřit si do budoucna: To nejlépe uděláte na konkrétním případě – až třeba dítě bude chtít dražší hračku, vysvětlete mu, kolik by si mělo měsíčně odkládat a za jak dlouho by si ji poté mohlo koupit samo.  Dítě tím povedete k tomu, že nemusí celé kapesné utratit do poslední koruny, ale vyplatí se mu odkládat si část bokem.
  • Nedovolte, aby si děti myslely, že za ně někdo vždy automaticky zaplatí: Dejte jim raději možnost, aby mohly spolurozhodovat o rodinném rozpočtu a cítily se tak za něj svou malou měrou odpovědné.
  • Nechte děti si navrhnout vlastní finanční rozpočet: Projděte ho položku po položce a bavte se s dětmi o tom, jaké výdaje do svého rozpočtu zařadily a proč.

nakupovani-s-ditetem.jpg
Zdroj foto: Shutterstock

Dluhy a půjčky nejsou tabu

Až budou vaši potomci dostatečně zralí, jistě by měla přijít řeč také na možnosti investování, dlouhodobé spoření nebo ochranu úspor před inflací. Nemusíte se tedy vyhýbat ani těžkým tématům, ve kterých možná sami nemáte stoprocentně jasno – jde především o to, aby se děti o tato finanční témata začaly co nejdříve zajímat samy. 

Ještě o něco těžší téma pak představují dluhy a půjčky. „Děti, nebo spíš mladí dospívající by se měli co nejdříve naučit, že půjčovat si má smysl jen na věci, které mají delší životnost, než je doba splácení úvěru. Je třeba, aby si také uvědomili, že kvůli úvěru danou věc zaplatí i dvakrát, takže si následně koupí méně věcí. Existuje proto jedno pravidlo, které říká, že čím jednodušší je získání půjčky, tím dražší ta půjčka doopravdy je,” radí Najman.

Aplikace, které by mohly pomoct

Dnešní digitální nástroje s sebou nenesou jen nástrahy v podobě personalizovaných reklam na sociálních sítích nebo pobídek k nadměrnému (a často velmi nerozvážnému) nakupování, ale také nástroje, které vám finanční výchovu dětí mohou usnadnit. Mezi ty patří i mobilní aplikace, jako je ČSOB Filip, Praktické peníze Visa, Zlatka.in, Bankaroo, FinGR Play, Saver&Spender, Moje Familie nebo Kids Finance. Stačí je jen odzkoušet a vybrat, která vám bude nejvíce vyhovovat.

Kdy by měly děti s vlastním hospodařením začít?

Čím finančně gramotnější naše děti budou, tím rychleji se budou moct osamostatnit a zodpovídat v budoucnu za svá finanční rozhodnutí.

Přesný věk pro vlastní hospodaření s penězi se ale nedá stanovit všeobecně. „Záleží to například na vzdálenosti od školy a kroužků a jestli je s dětmi stále nějaký dospělý. Obecně by ale osamostatňování mělo jít ruku v ruce i hospodaření s penězi. Výše kapesného (i pro menší dítě) by každopádně měla záviset na tom, co si dítě skutečně potřebuje kupovat – například svačiny, pití a potřeby do školy, plus něco málo navíc, aby mělo radost z toho, že spoří a kolik už má peněz,” říká Najman.

Nezapomínejme přitom, že je přirozené dělat při učení chyby – i každý z nás má na svém kontě jistě nějakou špatnou investici. Chyby jsou ale součástí procesu. Když tedy dítě nějakou udělá, dejte pozor na to, aby se z ní poučilo.

Začněte se začátkem školního roku

Vhodným časem, kdy s výukou, jak na hospodaření začít, je začátek školního roku. Ten totiž do domácností přináší mimořádné výdaje, které je nutné v krátkém časovém úseku financovat – 3 z 10 českých rodičů proto podle České bankovní asociace musejí své ostatní výdaje se začátkem školního roku omezit, většina rodičů (77 %) očekává zvýšení výdajů do 6 000 Kč.
I v tomto období je proto s dětmi o penězích potřeba mluvit a ukazovat jim, kolik co stojí – a to ať už putují zářijové výdaje do mateřské či základní školy. A v neposlední řadě, kromě dětí nezapomeňte o financích pravidelně vzdělávat i sebe! Právě tak můžete jít dobrým příkladem a svým potomkům pomoci vkročit do dospělosti a finanční samostatnosti co nejzodpovědněji.

Zdroj info: Tiskové materiály/ finanční poradce Pavel Najman, Assetio Management, Česká bankovní asociace