Zdraví je předpokladem všeho, což si většina z nás nejspíš uvědomila během uplynulých dvou let poměrně intenzivně. Důležitou roli v této souvislosti hraje také strava, která může být požitkem i lékem zároveň. Na které potraviny byste se měli zaměřit, chcete-li chránit své cévy a udržet si v dobré kondici celý kardiovaskulární systém? Máme pro vás několik tipů.

ha1.jpg
Foto: Shutterstock

Cévní soustava – kardiovaskulární systém – slouží k transportu kyslíku a živin do tělních tkání. Zároveň odbourává škodlivé látky a řídí termoregulaci. Cévy se ale mohou i zanášet a stávat se méně průchodnými, nejčastěji v důsledku nevhodné stravy. Důsledek může být až fatální, ve formě srdečního selhání nebo mozkové mrtvice. Prevencí je kromě pohybu také zdravý jídelníček.

Chřest

Chřest se u nás opět pomalu zabydlel. Jeho sezóna teprve přijde (obvykle trvá od dubna do června), ale už teď je dobré vědět, proč si ho – ideálně čerstvý – pravidelně dopřávat, třeba v rámci jarní očistné kúry. Tato zelenina obsahuje řadu vitaminů (K, B, C a E), bohatá je na vlákninu a některé minerály. Díky nezanedbatelnému obsahu zinku posiluje cévy, navíc optimalizuje krevní tlak a je prevencí vzniku krevních sraženin. Chřest pročistí tělo a cévy přirozeně, navíc dobře chutná a má mnoho kulinářských variací.

Granátové jablko

Granátové jablko nebývá běžnou součástí našich jídelníčků, přestože je velmi zdravé. Jde o šťavnaté a sladké ovoce, které má zvlášť vysoký obsah polyfenolových antioxidantů a dusičnanů, což jsou silné vazodilatátory (látky rozšiřující cévy). Konzumace granátového jablka může pomoci zlepšit průtok krve a okysličení svalové tkáně, což je přínosné nejen pro fyzicky aktivní jedince.  

Česnek

Česnek je jedna z nejlépe dostupných superpotravin, která má u nás hlubokou tradici. Se zdravím dokáže zázraky a bývá spojována také se schopností optimalizovat krevní tlak. Látky v česneku obsažené způsobují vazodilataci (uvolnění hladkého svalstva v cévních stěnách a následné roztažení cév), která umožňuje vyšší průtok krve. Studie s osobami trpícími onemocněním koronárních tepen potvrdila, že u těch, kteří pravidelně po dobu tří měsíců konzumovali tablety s česnekovým práškem, bylo prokázáno padesátiprocentní zlepšení průtoku krve tepnou ve srovnání se skupinou užívající placebo.


6204f2616e085obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Červená řepa

Není žádným tajemstvím, že řada aktivních sportovců doplňuje svůj jídelníček o řepu, aby si udrželi kondici a vylepšili výkon. Červená řepa obsahuje vysoký podíl dusičnanů, které tělo přeměňuje na oxid dusnatý. Ten uvolňuje krevní cévy a zvyšuje průtok krve a kyslíku do svalové tkáně. Konzumace červené řepy může v dlouhodobém horizontu pomoci zvýšit celkový fyzický výkon jedince. Řepa je však vhodným doplňkem zdravého jídelníčku nejen pro sportovce, může být velmi prospěšná také pro osoby s oběhovými problémy.

Citrusové plody

Citrusové plody jako pomeranče, citrony a grapefruity jsou plné antioxidantů, včetně populárních flavonoidů. Konzumace citrusových plodů bohatých na tyto látky může pomoci s léčbou případných zánětů v těle, což v konečném důsledku dokáže snížit krevní tlak a zatuhlost tepen. Zároveň zlepšuje průtok krve a produkci oxidu dusnatého, který uvolňuje cévy a zajišťuje lepší průtok krve. Některé studie zároveň prokázaly, že pravidelná konzumace citrusových plodů může být spojena se snížením krevního tlaku a rizika mozkové mrtvice.

Kajenský pepř

Kajenský pepř získává svou ostře pikantní chuť z fytochemikálie zvané kapsaicin. Tato látka pomáhá snižovat krevní tlak a zároveň rozšiřuje cévy prostřednictvím oxidu dusnatého, který obsahuje. Mimo jiné pomáhá kapsaicin předcházet hromadění plaku v tepnách, což prokazují i mnohé studie.

6204f1ae3f98eobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Kurkuma

Kurkuma se v čínské a indické medicíně používá již od starověku. Pomáhá rozšiřovat krevní cévy a zlepšuje krevní oběh. Kurkumin obsažený v kurkumě podporuje produkci oxidu dusnatého, snižuje oxidační stres a mírní záněty.

Bazalka

Bazalka je oblíbená aromatická bylina. Populární bývá také v alternativní medicíně, protože jde o bohatý zdroj zdraví prospěšných látek. Rostlina vyniká vysokým obsahem eugenolu, což je silný rostlinný antioxidant s mnoha zdravotními přínosy, včetně optimalizace (snížení) krevního tlaku. Eugenol působí jako přirozený blokátor vápníkových kanálů, čímž zabraňuje usazování vápníku na cévních stěnách.

Lněná semínka

Také lněná semínka se řadí mezi potraviny velmi prospěšné pro lidské zdraví - v našem případě pro zdravé cévy. Semínka jsou dobrým zdrojem kyseliny alfa-linolenové, omega-3 mastných kyselin, lignanu a vlákniny. Tyto chemické látky dohromady synergicky působí při snižování krevního tlaku a udržení kardiovaskulárního systému v dobré kondici.

6204f20a0b35cobrazek.jpg
Foto: Shutterstock

Zdraví prospěšných potravin (nejenom) v souvislosti se zdravými cévami je celá řada. Naopak vyhýbat byste se měli vysoce průmyslově zpracovaným potravinám, nezdravým tukům, vysokému množství „rychlých“ cukrů a nadměrnému solení. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) může nadbytek soli ve stravě zvýšit riziko vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárních onemocnění a mozkové mrtvice. WHO doporučuje pro dospělého člověka denní příjem soli nižší než 5 gramů.

Čtěte také:

Zdroje: healthline.com/nutrition/herbs-to-lower-blood-pressurehealthline.com/nutritionveinclinics.com