Ten úžasný pocit „zanechat po sobě nesmazatelnou stopu“ si naši potomci často užívají už od útlého dětství. Když takové roční či dvouleté dítko zjistí, jaké báječné dobrodružství je možné prožít s barevnými pastelkami nebo vodovými barvami, nedá se o ně jen tak někým připravit. Čmárá a maluje rádo, často a hlavně všude. Už při těchto prvních pokusech je ovšem důležité dbát na to, aby dítě drželo tužku správně a zbytečně si neosvojilo různé zlozvyky.

pastelky

Pořídit dítěti vhodné psací a kreslicí potřeby se může jevit jako velmi snadný úkol. Opak je však pravdou. Na trhu totiž existují mnohé pastelky, tužky a propisky, které mohou v budoucnu podpořit vztah dítěte ke kreslení i malování a následně značně usnadní výuku psaní.

pastelkyPředtím, než vyrazíte do obchodu, měli byste si opatřit některé informace. Těm nejmenším dětem je vhodné nabízet pastelky a štětce, které mají ergonomický (trojúhelníkový) tvar a podněcují tak k lepšímu úchopu. Vůbec nejvhodnější první psací pomůcky jsou ty s ergonomickým tvarem a protiskluzovou úpravou, upravenou vhodně pro praváky a odlišně pro leváky. Takové jsou například pastelky STABILO EASYcolors. Vyhovují jak předškolním, tak i školním dětem. Mají trojhranný design s neklouzavými úchopovými ploškami, které intuitivně dítě navádějí ke správnému úchopu a podporují uvolněné držení pastelky v ruce.  Úchopové plošky končí před horním koncem pastelky a to proto, že správná pastelka je taková, která se při držení opírá o prohlubeň dlaně mezi palcem a dalšími prsty. Pastelky jsou k dostání vždy ve variantě pro leváka a pro praváka.pastelky

Pastelky EASYcolors mají také zajímavou vychytávku – štítek na jméno. Dítěti je můžete podepsat a už se mu nikdy neztratí. Pastelky byly oceněny rodiči i odbornou veřejností za design – získali „IF produkt design award 2010“, ocenění „universal design award 2011“ a „universal design consumerfavourite 2011“.

Jak vypadá správný úchop

Tužku drží zespoda první článek prostředníku, špička palce ji přidržuje ze strany. Ukazovák je seshora jen položený. A to úplně volně, aby jím bylo možné poťukat.  Dítě by mělo být schopno psát i bez ukazováku. Na správné držení psacího náčiní je nutné se zaměřit hned, když dítě začíná malovat a kreslit, jakmile začíná brát psací či kreslicí nástroj do ruky (tj. obvykle mezi 2 - 4. rokem života). Na tom, jak drží dítě tužku, se velkou měrou podílí i nápodoba okolí tj. úchop rodiče, sourozence, učitele či nejlepšího kamaráda. Pokud má prvňáček zafixován nesprávný úchop, je jeho náprava již podstatně náročnější.

Více na www.stabilo.cz